صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۶۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۸
استاندار کردستان:

استاندار کردستان با بیان اینکه استان در شاخص‌های توسعه زیرساختی فاصله معناداری با میانگین کشور دارد، گفت: برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی کردستان در حوزه راه، مسکن و حمل‌ونقل، باید اعتبارات ویژه و جهشی تخصیص یابد.

به گزارش ایکنا از کردستان، آرش زرەتن لهونی، استاندار کردستان امروز، ۲۲ آبان‌ماه در جلسە شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان با حضور وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر استان کردستان هیچ آزادراهی ندارد و از ۳۳۷ کیلومتر بزرگراه موجود نیز بخش عمده آن با استانداردهای ملی مطابقت ندارد و این مسیرها عملاً جاده‌های قبلی هستند که به‌صورت محدود توسعه یافته‌اند.

وی افزود: کردستان یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشور را دارد و متأسفانه هر سال شاهد از دست دادن عزیزان‌مان در تصادفات جاده‌ای هستیم. 

استاندار کردستان با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی گفت: فاصله ما با میانگین کشوری در این بخش حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد است کە برای رسیدن به میانگین کشور در راه‌های روستایی، نیازمند تخصیص حداقل ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.

وی ادامه داد: با وجود همه مشکلات باید به اقدامات انجام‌شده در یک سال اخیر نیز اشاره کنیم، در دولت دکتر پزشکیان، فعالیت‌های عمرانی قابل توجهی در مسیرهای مختلف از جمله کرمانشاه - بوکان، سنندج - مریوان، دیواندره - بیجار، سقز- بانه و بیجار- زنجان آغاز شده است و هم‌اکنون در این مسیرها کارگاه‌های متعددی فعال هستند.

لهونی با اشاره به مصوبات سفر رئیس‌جمهور به کردستان گفت: در سفر آقای دکتر پزشکیان، ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه کریدور شمال‌غرب به جنوب‌غرب کشور تخصیص یافت که یکی از مهم‌ترین مصوبات این سفر بود.

وی ادامە داد: ویژگی سفرهای استانی رئیس‌جمهور این است که مصوبات به‌طور کامل اجرایی می‌شوند و این موضوع امید تازه‌ای برای توسعه استان ایجاد کرده است. استاندار کردستان افزود: با این وجود، فاصله کردستان با استان‌های برخوردار همچنان زیاد است و اگر اعتبارات جهشی و ویژه اختصاص نیابد، این فاصله به مرور بیشتر خواهد شد، لذا انتظار داریم با توجه به حمایت‌های خوبی که در سال گذشته از حوزه راه‌های استان شد، این روند با شدت بیشتری ادامه یابد.

استاندار کردستان در ادامه با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: در محور کریدور شمال‌غرب به جنوب‌غرب تنها کنارگذر سنندج باقی مانده که نیازمند حمایت مالی است، همچنین پیمانکاران فعال در استان متعهدانه کار می‌کنند، اما توان مالی محدودی دارند، پرداخت مطالبات آن‌ها برای تسریع در اجرای پروژه‌ها ضروری است.

وی همچنین درباره حمل‌ونقل ریلی توضیح داد: خط قطار تا ۳۰ کیلومتری سنندج پیش رفته و هزینه زیادی صرف آن شده است، اما در حال حاضر تنها دو سرویس قطار در هفته داریم کە امیدواریم با همکاری وزارت کار و شرکت‌های زیرمجموعه فعال در حمل‌ونقل ریلی، تعداد سرویس‌ها افزایش یابد.

لهونی با اشاره به وضعیت پروازهای هوایی استان گفت: در کردستان دو فرودگاه در سنندج و سقز داریم کە تعداد پروازهای سنندج از یک پرواز به سه پرواز در هفته افزایش یافته، اما همچنان رضایت‌بخش نیست، لذا از شرکت‌های هواپیمایی انتظار داریم پروازهای منظم و روزانه برقرار کنند تا مردم بتوانند برای کار، درمان و سرمایه‌گذاری برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند.

وی تأکید کرد: در صورت برقراری پروازهای منظم، استانداری آماده است بخشی از هزینه صندلی‌های خالی را تقبل کند تا پروازها پایدار بماند و پیشنهاد ما این است که شرکت هواپیمایی ایران ایر موظف شود روزانه پرواز سنندج – تهران را برقرار کند.

استاندار کردستان در پایان خاطرنشان کرد: حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی از استان کردستان در این یک سال قابل تقدیر است، اما با توجه به نیازهای گسترده، انتظار می‌رود اعتبارات و پیگیری‌های ویژه‌تری برای جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی استان اختصاص یابد.
50 درصد جمعیت شهری کردستان در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند

استاندار کردستان در ادامە با اشاره به مشکلات جدی استان در حوزه مسکن گفت: حدود نیمی از جمعیت شهری کردستان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند و این زنگ خطر بزرگی برای توسعه متوازن شهری است.

لهونی اظهار کرد: بر اساس برآوردهای موجود، حدود ۵۰ درصد از جمعیت شهری استان کردستان در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند کە این آمار بسیار بالاست و نشان‌دهنده آن است که توان اقتصادی مردم برای خرید یا ساخت مسکن رسمی پایین است.

وی افزود: درآمد سرانه مردم کردستان پایین‌تر از میانگین کشوری است و به همین دلیل توان ساخت‌وساز در چارچوب‌های رسمی وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل شرایط توپوگرافی خاص استان و هزینه‌های بالای خاک‌برداری، هزینه ساخت مسکن در کردستان از بسیاری از استان‌های کشور بالاتر است.

استاندار کردستان با اشاره به محدودیت عرضه زمین در اطراف شهرها گفت: در اطراف شهرها زمین‌های کشاورزی درجه یک و دو قرار دارند که به دلیل محدودیت‌های قانونی امکان الحاق آنها به محدوده شهری وجود ندارد، این موضوع باعث شده مردم به ناچار در اطراف شهرها و خارج از محدوده‌های رسمی ساخت‌وساز کنند و سکونتگاه‌های غیررسمی شکل بگیرد و روزبه‌روز گسترش پیدا کند.

وی اظهار کرد: واقعیت این است که ما در برابر این سکونتگاه‌ها ناچاریم واقع‌گرایانه عمل کنیم و وقتی جمعیت زیادی در این مناطق زندگی می‌کنند، نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت؛ لذا مجبوریم جاده‌های آن مناطق را آسفالت کنیم، خدمات شهری بدهیم و حداقل استانداردهای زندگی را فراهم کنیم.

لهونی با تأکید بر ضرورت ورود جدی وزارت راه و شهرسازی به موضوع مسکن استان افزود: پیشنهاد من این است که کارگروهی ویژه برای استان کردستان در وزارتخانه تشکیل شود تا به‌طور اختصاصی وضعیت مسکن استان را بررسی و راهکار ارائه کند، استانی که نیمی از جمعیت شهری آن در سکونتگاه غیررسمی زندگی می‌کنند، نیازمند برنامه‌ریزی خاص است.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های همکارانمان در اداره‌کل راه و شهرسازی کردستان، عملکرد موجود به هیچ وجه پاسخگوی نیاز واقعی مردم نیست و تقاضا برای مسکن در استان بسیار بالاتر از ظرفیت تولید است و این موضوع موجب افزایش بی‌رویه قیمت مسکن شده است.

 

استاندار کردستان همچنین خواستار حل مشکل الحاق زمین‌های اطراف شهرها شد و گفت: تا زمانی که امکان توسعه قانونی و برنامه‌ریزی‌شده شهرها فراهم نشود، ساخت‌وساز غیررسمی ادامه پیدا می‌کند و مردم برای تأمین سرپناه چاره‌ای جز ساخت‌وساز غیرقانونی ندارند، چون مسیر رسمی برای آن‌ها بسته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت مرزهای استان اظهار کرد: ساماندهی مرز باشماق یکی از ضرورت‌های اساسی استان است و طرح جامع آن تصویب شده و در دست اجراست، اما روند اجرای آن بسیار کند پیش می‌رود کە انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی برای تسریع در اجرای این طرح کمک کند.

لهونی افزود: مرز سیرانبند نیز یکی از نقاط مهم مبادلات تجاری و تردد مسافر در استان است، اما به دلیل آنکه هنوز رسمیت کامل پیدا نکرده، سازمان راهداری نمی‌تواند بودجه‌ای برای ساماندهی آن اختصاص دهد؛ در حالی‌که در عمل این مرز فعال است و نیازمند خدمات زیربنایی است.

وی تأکید کرد: ضروری است دستورالعمل‌های داخلی اصلاح شود تا بتوان در این مرزها نیز خدمات لازم ارائه کرد؛ وقتی مبادلات تجاری و تردد مسافر در آن انجام می‌شود، منطقی نیست که به‌دلیل رسمی‌نبودن عنوان، هیچ اقدامی صورت نگیرد.

استاندار کردستان در پایان سخنان خود گفت: بخش قابل‌توجهی از پروژه‌های راه‌سازی در استان زمان‌بر هستند، اما اقداماتی هم وجود دارد که می‌توان در کوتاه‌مدت انجام داد و تأثیر زیادی در کاهش تلفات جاده‌ای دارد؛ از جمله نصب دوربین‌های نظارتی، رفع نقاط حادثه‌خیز و نصب علائم هشدار.

انتهای پیام