وی با اشاره به اینکه طرح مدد با هدف پرکردن خلأهای برنامههای پیشین طراحی شده است، افزود: ما پیش از این، طرحهای بنیاد هدایت و امامان محله و طرح حوزه برای مساجد را بررسی کردیم و با طراحان آنها گفتوگو نمودیم تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف، طرحی جامعتر و کارآمدتر ارائه دهیم.
مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه در این طرح، مسجد به عنوان محور اصلی برنامه تعیین شده و تلاش شده گسترش حوزه نفوذ مسجد در محله و مقاومسازی خانوادهها از طریق شناسایی دقیق خانوادههای اطراف مسجد و بررسی وضعیت محله مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: یکی از ویژگیهای متمایز طرح مدد، تقسیم مسئولیتها میان مسجد و فعالان محلی است لذا تمام بار مسئولیت بر دوش امام جماعت یا مسجد نیست، بلکه گروهی از فعالان بومی شناسایی و آموزش داده میشوند تا حتی در صورت قطع حمایتهای مرکزی، طرح ادامه پیدا کند و متوقف نشود.
شریعتمداری با تأکید بر اینکه طرح مدد، تنها به مسجد محدود نمیشود و از ظرفیتهای کامل محله بهره میگیرد، افزود: تمرکز ما صرفاً بر آسیبها نیست بلکه ظرفیتها و نقاط قوت خانوادهها نیز شناسایی و تقویت میشوند تا از آنها برای رفع مسائل استفاده گردد.
وی به اجرای طرح به صورت آزمایشی و پایلوت در شهرهای متوسط کشور، به دلیل هزینهها و گستردگی برنامه اشاره کرد و ادامه داد: مناطق انتخاب شده دارای ویژگیهای متنوع فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی هستند؛ شهرهایی که الگوی واقعی شهرنشینی را دارند، نه کلانشهرهای بزرگ مانند تهران یا شیراز و نه مناطق روستایی صرف.
شریعتمداری تأکید کرد: هدف این است که نتایج طرح قابلیت تعمیم به سایر مناطق کشور را داشته باشد و بتوانیم این الگو را در هر نقطهای با ویژگیهای متنوع اجراییی کنیم.
وی از اجرای طرح در ۸ شهر کشور به همراه ۶ گروه فعال در قم خبر داد و افزود: در این طرح، آموزشها به صورت پیوسته و در حین فعالیتهای میدانی ارائه میشود، نه اینکه به صورت یک دوره فشرده یا متمرکز برگزار شود؛ لذا نیروها در مواجهه با مسائل واقعی، نیازهای آموزشی خود را شناسایی میکنند و براساس آن، آموزشها و خدمات تخصصی، اعم از مشاوره و آموزشهای مهارتی، به صورت تدریجی به آنها ارائه میگردد.
وی با بیان اینکه علاوهبر حمایتهای مالی محدودی که توسط دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به برخی برنامهها تعلق میگیرد، در جذب منابع محلی نیز همکاری صورت میپذیرد تا فعالیتها پایدار و مؤثر باقی بمانند، گفت: بخش اعظم زحمات را فعالان محلی با انگیزه، اخلاص و تلاش میدانی خود رقم میزنند و ما امیدواریم بتوانیم این تلاشها را بیشتر به تصویر بکشیم تا آثار آن در سطح گستردهتری نمایان شود.
مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی از ثبت اطلاعات بیش از یکهزار خانواده در سامانه طرح مدد خبر داد و افزود: با استقرار گروهها و آغاز فعالیتهای میدانی، روند ثبت اطلاعات و شناسایی خانوادهها جدیتر شده است و پیشبینی میشود تا پایان سال جاری، نزدیک به ۲۵۰۰ خانواده و سال آینده حدود ۵۰۰۰ خانواده تحت پوشش قرار گیرند.
وی به برخی مشکلات مرتبط با طرح مدد اشاره کرد و ادامه داد: ظرفیت رایزنی و همکاری با نهادهای مختلف کشور، هنوز کامل نیست و بیشتر بار این هماهنگیها، بر دوش گروههای محلی است.
شریعتمداری، مشکلات مالی دفتر مرکزی و نامنظمی در حمایتهای مالی از گروهها را از دیگر چالشهای طرح مدد دانست و گفت: امیدواریم با همت مسئولان ذیربط، این نواقص کاهش یابد تا بتوانیم پشتیبانی بهتری ارائه کنیم.
مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بیان کرد: تاکنون، از مناطق مختلفی مانند کامیاران، اسکو و سهند آذربایجان شرقی، کوهرنگ، ایذه، بروجرد، قوچان و دامغان بازدید کردهایم و شاهد پیشرفتهای چشمگیر بودهایم.
وی افزود: مسئولان محلی از آثار مثبت طرح مدد سخن میگویند و بر انسجام بخشی برنامهها و افزایش همکاری نهادهای مختلف تأکید دارند؛ همچنین بسیاری از برنامههای فرهنگی و اجتماعی در این محلات بر اساس الگوی مدد شکل گرفته است.
مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در پایان هدف نهایی این طرح را، اعتماد مسئولان به مردم، پی بردن آنان به ظرفیتهای فعالان جهادی و در اختیار قرار دادن امکانات و اختیارات خود به گروههای تبلیغی دانست و گفت: امیدواریم این طرح حداقل برای دو سال آینده ادامه یابد تا بتوانیم اثرسنجی دقیقی از میزان مقاومسازی خانوادهها ارائه کنیم و با کمک رسانهها و همت همکاران، این فعالیتها به بهترین شکل به تصویر کشیده شده و دل رهبر انقلاب را شاد کند.
انتهای پیام