صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۶۹۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۹
استاد حوزه و دانشگاه

زهرا ترابیان با تاکید بر جامعه گرا بودن تفسیر علامه طباطبایی (ره)، گفت: روش علامه در تدوین و نوشتن تفسیر المیزان موجب ماندگاری و پویایی آن در پاسخگویی به پرسش‌های دنیای معاصر گشته است.

زهرا ترابیان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با ایکنا از گلستان تفسیر المیزان فی تفسیر القرآن را مهم‌ترین و ماندگارترین اثر علامه طباطبایی معرفی کرد و گفت: علامه این تفسیر را در مدت ۱۷ سال از ۱۳۳۳ تا ۱۳۵۰ شمسی به رشته تحریر درآوردند.

ترابیان به روش تفسیری قرآن به قرآن در المیزان اشاره و بیان کرد: علامه معتقد بودند که قرآن خود تبیان‌کننده همه چیز از جمله مفاهیم خودش است و آیات محکم بهترین مبین آیات متشابه هستند. 

وی یکی از انگیزه‌های اصلی علامه برای نوشتن المیزان را مقابله با جریان تفسیر به رای و تطبیق آیات قرآن بر دستاوردهای علوم مادی و نظریات غربی دانست که در آن زمان رواج یافته بود.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نظرات علماء درباره تفسیر المیزان اشاره کرد و گفت: شهید مطهری درباره این تفسیر می‌گوید: «همه المیزان با فکر نوشته شده... من معتقدم بسیاری از این مطالب از الهامات غیبی است و کمتر مشکلی در مسائل اسلامی برایم پیش آمده که کلید حل آن را در المیزان پیدا نکرده باشم».

ترابیان، افزود: آیت‌الله جوادی آملی نیز المیزان را به کتاب جواهرالکلام در فقه تشبیه کرده‌اند که هم کمبود گذشتگان را جبران کرده و هم زمینه تحقیق آیندگان را فراهم ساخته است.

وی با اشاره به نگرش اجتماعی علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، اظهار کرد: ایشان بر خلاف بسیاری از مفسران پیشین که تمرکز اصلی بر جنبه‌های فردی آیات داشتند، با نگرشی جامعه‌گرا به تفسیر قرآن پرداخته‌اند و این گرایش اجتماعی در سراسر المیزان هویداست.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اعتقاد علامه بر بازگرداندن آموزه های قرآن به متن جامعه به تبیین ویژگی‌های یک مفسر اجتماعی از نگاه علامه پرداخت و گفت: عقل‌گرایی و اجتهاد در تبیین مفاهیم قرآنی، آگاهی از مسائل روز و درک نیازها و مشکلات حاد جامعه اسلامی و جست‌وجو برای راه‌حل، آگاهی از شبهات فکری و احاطه بر شبهات مخالفان، روشنفکران لائیک و مستشرقان برای پاسخگویی مؤثر و تطبیق نص با نیازهای عصر و ایجاد پیوند بین آیات قرآن و تمدن، تحولات و موقعیت اجتماعی روز از جمله ویژگی های یک مفسر است.

ترابیان به محورهای کلیدی مباحث اجتماعی در المیزان اشاره و عنوان کرد: علامه طباطبایی در المیزان به طیف وسیعی از مسائل اجتماعی پرداخته که برخی از آن‌ها عبارتند از: حکومت و مسائل سیاسی و تبیین مبانی حکومت اسلامی و وظایف حکمرانان و مردم، عدالت اجتماعی به عنوان محوری‌ترین اصل در تنظیم حیات اجتماعی انسان، آزادی انسان و مبارزه با استبداد، علل عقب‌ماندگی مسلمانان و واکاوی ریشه‌های انحطاط و ارائه راهکار برای خروج از آن، حقوق زنان و اقلیت‌ها و پاسخگویی به شبهات و تبیین دیدگاه اسلام در این زمینه‌ها، تعاون و همکاری اجتماعی و تأکید بر همکاری در امور خیر و رسیدگی به محرومان.

وی المیزان را از جمله تفاسیر دارای ظرفیت برای پاسخ به پرسش‌های معاصر دانست و افزود: روش و مبانی علامه در المیزان این تفسیر را به منبعی زنده و پویا برای پاسخگویی به پرسش‌های دنیای معاصر تبدیل کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه نگاه علامه به قرآن را صرفاً به عنوان کتابی تاریخی ندانست و گفت: ایشان قرآن را دائرةالمعارفی قرآنی و برنامه‌ای برای ساماندهی حیات فردی و اجتماعی می‌دانستند. روش تفسیر قرآن به قرآن نیز امکان استنباط پاسخ مسائل جدید را از درون خود قرآن فراهم می‌سازد و قرآن را برای همه زمان‌ها جاودانه می‌کند.

ترابیان تأکید علامه بر عقلانیت و سازگاری با علم را از دیگر ظرفیت‌های المیزان برشمرد و خاطرنشان کرد: ایشان با بهره‌گیری از استدلال‌های عقلی و توجه به دستاوردهای علوم انسانی و طبیعی، راه گفت‌وگوی قرآن با علم و عصر حاضر را هموار کرده‌اند.

وی در پایان با تأکید بر این که از نگاه علامه دین صرفاً یک امر فردی نیست، گفت: ایشان برای دین در تنظیم حیات اجتماعی و مقابله با انحرافات کارکرد اساسی قائل بودند و معتقد بودند هرچند ریشه دین در عالم ماوراء طبیعت است اما در صحنه زندگی اجتماعی انسان‌ها نقش‌آفرینی می‌کند.

انتهای پیام