به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، نشست تخصصی ویژه ایام شهادت ام ابیها؛ حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور «ساجده محمدی عارف»، «فاطمه کاظمیه» و «سمیه عاقل نهند» سه نفر از محققان و استادان دانشگاه تبریز 24 آبانماه در بنیاد ایرانشناسی استان برگزار شد.
ساجده محمدی عارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز در این نشست، با محوریت «تجلی در سیره اخلاقی و عبادی حضرت زهرا (س)» اظهار کرد: مفهوم تجلی در عرفان، نمود ظهور حق در عالم هستی است و حضرت زهرا(س) تجلی تام الهی در مقام عمل و اخلاق به شمار میآید. سیره آن بانوی بزرگوار، مظهر کامل آیات قرآن کریم است و در تمام ابعاد زندگی ایشان، آثار عصمت، تقوا و بندگی خداوند جلوهگر است.
وی افزود: نخستین پایه در مسیر انسانسازی از نگاه حضرت زهرا (س)، معرفتالله است. عبادت خالصانه و شبزندهداریهای ایشان نشاندهنده شناخت عمیق نسبت به خداوند است؛ چنانکه قرآن کریم در وصف بندگان خاص الهی میفرماید: «وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا.»
محمدی عارف با تأکید بر جایگاه صدق و ولایتپذیری در شخصیت حضرت زهرا(س) گفت: آن حضرت در گفتار و کردار، تجسم راستگویی و وفاداری بود و به همین سبب، لقب «صدیقه» یافت. قیام ایشان در دفاع از ولایت امیرالمؤمنین (ع) نمونهای درخشان از صدق ایمان و ایستادگی در مسیر حق است.
این استاد دانشگاه تبریز عارف با اشاره به مدیریت منزل و تربیت فرزندان در سیره فاطمی تصریح کرد: حضرت زهرا (س) با خلق نیکو، خانه را کانون آرامش و عبادت ساخت و با عمل به آیه شریفه «قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا»، الگویی جاودانه برای زنان مؤمن و خانوادههای مسلمان ارائه داد. وی افزود: سیره فاطمی، تجلی عینی قرآن در زندگی است و همانگونه که پیامبر (ص) فرمودند، قرآن و اهلبیت از یکدیگر جداشدنی نیستند.
فاطمه کاظمیه، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز نیز در ادامه این نشست با درود به روح مطهر شهدا و تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا (س)، این ایام را روزهای اندوه اهل دل و یاد مظلومیت بانویی دانست که گل سرسبد خلقت و چراغ هدایت انسانهاست.
وی با اشاره به شهدای اقتدار افزود: این شهدا و مادران صبورشان، که حضرت فاطمه (س) را الگوی خویش قرار دادهاند، با ایمان، صبر و استقامت خود، عزت و پیروزی را برای جامعه اسلامی به ارمغان آوردهاند.
کاظمیه با تأکید بر جایگاه بیبدیل حضرت فاطمه(س) در شکلگیری هویت زن مسلمان گفت: نقش آن حضرت مجموعهای از فضایل و مسئولیتهاست که از بستر تاریخی اسلام برخاسته و امروز میتواند الگویی الهامبخش برای بازتعریف هویت زن مسلمان در دنیای معاصر باشد. فاطمه زهرا (س) در عین حال که دختر پیامبر (ص) و همسر امیرالمؤمنین (ع) است، نقشهای خانوادگی، اجتماعی و دینی را بهصورت هماهنگ در شخصیت خود متجلی ساخته است.
این استاد دانشگاه سه محور اصلی هویتی برگرفته از سیره حضرت فاطمه(س) را چنین برشمرد: «معنویت و تقوا» ایشان نماد مراقبت معنوی و التزام دینی است و بر رابطه مستقیم زن با خدا و ارزشهای اخلاقی تأکید دارد. «مادری و خانواده» فاطمه (س) در نقش همسر و مادر، الگویی از محبت، کرامت و مسئولیتپذیری ارائه کرده که هویت زن مسلمان را با عشق و تعهد در خانه و اجتماع پیوند میزند." مقاومت و مطالبهگری اجتماعی" حضور آگاهانه و اعتراض عالمانهی آن حضرت در دفاع از حق، نشانهای از امکان و مشروعیت نقشآفرینی سیاسی و اجتماعی زنان در جامعه اسلامی است.
وی با تأکید بر نقش نهاد خانواده، آموزش و رسانه در انتقال الگوهای فاطمی اظهار داشتند: پیوند میان سنت و انتخابگری فردی و تقویت گفتوگوی میاننسلی میتواند مسیر تعامل آموزههای فاطمی با نیازهای امروز زنان را هموار سازد و از چالشهای هویتی در جوامع اسلامی بکاهد.
سمیه عاقل نهند؛ استاد دانشگاه و مدرس حوزه علمیه تبریز نیز در سخنانی با موضوع «مواضع سیاسی حضرت زهرا (س) در بحرانهای زمانه» اظهار کرد: پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، فضای مدینه دچار آشفتگی و بحران شد و جامعه نوپای اسلامی در معرض انحراف و فتنههای خطرناک قرار گرفت. در چنین شرایطی، بار سنگین دفاع از حقیقت و صیانت از اسلام ناب بر دوش امیرالمؤمنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) قرار گرفت؛ چنانکه امام علی (ع) با صبر و سکوت حکیمانه و حضرت زهرا (س) با اعتراض آگاهانه و شهادت مظلومانه، روزهای تلخ و پرآشوب پس از رحلت پیامبر (ص) را مدیریت کردند.
وی با اشاره به هدف پژوهش خود گفت: این تحقیق با رویکرد تحلیلی-توصیفی و روش کتابخانهای، به بررسی نقش سیاسی و مواضع اجتماعی حضرت زهرا (س) پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) پرداخته است.
وی تأکید کرد: آن حضرت نهتنها یک بانوی عبادتپیشه، بلکه کنشگری آگاه و فعال در صحنه سیاست اسلامی بود.
عاقلی نهند در تبیین نتایج پژوهش افزود: حضرت زهرا(س) در دو عرصه گفتاری و رفتاری با مواضعی روشنگرانه، نقش محوری در تبیین حقایق و دفاع از امامت ایفا کرد. خطبههای سیاسی و اعتقادی ایشان، از جمله خطبه فدکیه، نمونهای از جهاد تبیین و روشنگری در برابر تحریف حقایق بود. در بُعد رفتاری نیز، اقداماتی چون اعراض سیاسی، اعتراض مردمی، تشییع شبانه و پنهانماندن مزار شریف ایشان نمادی از اعتراض دائمی به انحراف از مسیر ولایت تلقی میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: سیره سیاسی حضرت زهرا (س) نشان میدهد که آن بانوی بزرگ، نهتنها الگوی عفاف و عبادت، بلکه پیشگام در بصیرتافزایی و دفاع آگاهانه از حق بود و با مواضع حکیمانه خود، بنیان بصیرت سیاسی و ولایی را در جامعه اسلامی پایهگذاری کرد.
انتهای پیام