به گزارش ایکنا از زنجان، حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، نماینده ولیفقیه در استان و امامجمعه زنجان دوشنبه ۱۶ آبان در جمع فعالان قرآنی و فرهنگی استان زنجان با تأکید بر ضرورت باور قلبی و التزام عملی معلمان و مربیان در مسیر تربیت قرآنی، گفت: تربیت قرآنی زمانی اثرگذار خواهد بود که مربی خود شیفته و عامل به قرآن باشد.
وی با انتقاد از برخی رویکردهای سطحی در آموزش قرآنکریم، اظهار کرد: افرادی که تنها برای تکمیل آمار کلاسها یا ثبت حضور در فعالیتها شرکت میکنند و بهرهای حقیقی از قرآن و نماز ندارند، نمیتوانند عشق و اشتیاق به معارف الهی را در دل دانشآموزان ایجاد کنند. کسانی ما را شیفته قرآن کردند که خود شیفته قرآن بودند؛ کسانی ما را نمازخوان تربیت کردند که واقعاً اهل نماز بودند.
امامجمعه زنجان با اشاره به تجربههای شخصی خود در حوزه تربیت، گفت: اگر معلم پیشاپیش دانشآموزان در میدان عمل قدم نگذارد، اثرگذاری او محدود خواهد بود. ذات نایافته از هستیبخش، نمیتواند هستیبخش باشد. معلمی که خود به آموزههای قرآن پایبند نباشد، نمیتواند نسل آینده را بهدرستی تربیت کند.
وی با بیان اینکه اطلاعرسانی در حوزه فعالیتهای فرهنگی لازم اما ناکافی است، افزود: باور قلبی به حیاتبخش بودن قرآن و نقش انسانساز آن، شرط اصلی موفقیت در برنامههای تربیت قرآنی است. قرآن کتاب زندگی است و توان دگرگون کردن اندیشه، رفتار و سبک زندگی کودکان را دارد.
نماینده ولیفقیه در استان زنجان با بیان اینکه اندیشه قرآنی میتواند راهگشای مشکلات اجتماعی و اقتصادی امروز باشد، اظهار کرد: قرآنی که ملت ما با آن انقلاب کرد و جوانان این سرزمین را به میدان دفاع مقدس فرستاد، امروز نیز راهحل بسیاری از مشکلات است؛ از اصلاح الگوی مصرف و خانواده گرفته تا سبک زندگی. فعالیت قرآنی باید بر روش و منش قرآنی استوار باشد و این امر فقط با باور قلبی و التزام عملی مربیان تحقق مییابد.
حسینی با اشاره به تجربههای دوران انقلاب اسلامی، گفت: خداوند در این مسیر معجزات بزرگی را به ما نشان داد؛ گاه این معجزه در سخنان امام، گاه در دستاوردهای ملت و رزمندگان تجلی مییافت. امروز نیز اگر باور و عمل قرآنی در جامعه نهادینه شود، میتوان بسیاری از مشکلات را حل کرد و نسلی پرورش داد که به قرآن دلبسته و در زندگی عامل به آن باشد.
وی تصریح کرد: تربیت نسل آینده نیازمند معلمانی است که خود الگوی عملی قرآن باشند. تنها با باور قلبی و رفتار قرآنی مربیان است که میتوان اشتیاق واقعی به قرآن و نماز را در کودکان و نوجوانان ایجاد کرد.
انتهای پیام