صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۱۷۶۶۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۱
علیرضا کاظمی:

وزیر آموزش و پرورش با حضور در نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: آموزش و پرورش نقطه آغاز آموزش عمومی قرآن است و این وزارتخانه با توجه به گستردگی جامعه هدف خود در دو بخش معلمان و فرهنگیان و دانش‌آموزان، در دوره جدید انجام کارهایی را در دستور کار خود قرار داده است که تشکیل و تجهیز مدارس حفظ قرآن از جمله آنهاست.

به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش در شصت و هفتمین نشست شورای توسعه فرهنگ قرآنی که پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 27 آبان در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با اشاره به اقدامات مؤثری که در مسیر توسعه آموزش عمومی قرآن کریم در این وزارتخانه و ذیل اقدامات کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کریم به انجام رسیده است، گفت: ما در آغاز یک راه در زمینه توسعه آموزش عمومی قرآن هستیم که نقطه آغاز آن آموزش و پرورش است؛ وزارت آموزش و پرورش با توجه به گستردگی جامعه هدف خود در دو بخش معلمان و فرهنگیان و دانش‌آموزان، در دوره جدید انجام کارهایی را در دستور کار خود قرار داده است که تشکیل و تجهیز مدارس حفظ قرآن از جمله آنهاست.

وی ادامه داد: در این راستا و همچنین سایر مأموریت‌هایی که به کمیسیون تسعه آموزش عمومی قرآن محول شده است، دستورالعمل تدوین و تنظیم شده که با نظارت مستقیم اینجانب تاکنون شش‌بار این دستورالعمل مورد ویرایش قرار گرفته است. در این مسیر ساختارهای جدید نیز تشکیل شده است که البته نیازمند تشکیل یک شورای سیاستگذاری در جهت تسریع امور آموزش عمومی قرآن نیز هستیم و البته همانطور که در جلسات داخلی و خارج از بدنه آموزش و پرورش همواره به این موضوع تأکید کرده‌ام، بحث آموزش و انس قرآن مهدهای کودک و مقطع پیش‌دبستانی و دانشگاه فرهنگیان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شخصاً اعتقاد دارم در بحث آموزش قرآن و توسعه آن در آموزش و پرورش از مدلی که در دانشگاه فرهنگیان پیرامون موضوع نماز به اجرا درآورده شد، تبعیت کنیم؛ در شورای عالی نماز وزارت آموزش و پرورش به این نکته توجه شد که یک معلم در مدرسه برای ترویج فرهنگ نماز در میان دانش‌آموزان به چه مواردی نیازمند است که سرفصل‌هایی چون احکام، ارکان و فسلفه نماز  و مهارت‌هایی که یک مربی  پرورشی باید آن را در زمینه نهادینه کردن نماز در مدارس مورد توجه قرار دهد، چیست تا در این راستا و رسیدن به نقطه مطلوب حرکتی هدفمند به انجام برسد.

رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کریم ادامه داد: در مورد قرآن نیز قصد داریم از این مدل تبعیت کنیم و مشابه آن را در  مورد قرآن نیز به اجرا درآوریم تا زین پس هر دانشجویی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیل شد، مدرک تحصیلی او برای فعالیت حرفه‌ای مورد تأیید قرار نگیرد مگر آنکه به موازات آن گواهینامه صلاحیت او در امر روخوانی و روانخوانی قرآن نیز  صادر شود که به طور جدی به ویژه در مورد مربیان و معلمان مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی پیگیر این مطلوب هستیم.

این گزارش حاکی است، پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش، محمدرضا مسیب‌زاده؛ دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در مورد  اقدامات صورت گرفته در طول فعالیت این کمیسیون در دوره مدیریت جدید آن گزارشی را ارائه کرد و گفت: برگزاری نشست هم‌اندیشی با نخبگان قرآنی به منظور طراحی نقشه راه این کمیسیون، ایجاد شورای سیاستگذاری و اندیشه‌ورز با حضور ۳۴۰ نخبه و کارشناس قرآنی که تاکنون ۶ جلسه از آن برگزار شده، از جمله آنهاست.

وی با اشاره به اینکه اجرایی‌سازی سند توسعه راهبردی آموزش عمومی قرآن مهمترین مأموریت این کمیسیون است گفت: از جمله اقدامات مؤثر این کمیسیون در طول حداقل یک سال گذشته ابلاغ دستور از سوی وزیر آموزش و پرورش به ادارات آموزش و پرورش در کل استان‌ها برای استفاده از فضای آموزشی موجود و در اختیار قرار دادن آنها به مؤسسات قرآنی است که این کار با هماهنگی و همکاری اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی به انجام رسیده و در حال تکمیل است.

وی با اشاره به تشکیل جلسات مشورتی در داخل و خارج از بدنه آموزش و پرورش از فعال‌سازی چهار کارگروه کمیسیون آموزش عمومی قرآن خبر داد و گفت: ذیل این اقدام کارگروه آموزش عمومی قرآن در استان‌ها و سایر مناطق آموزش و پرورش کشور تشکیل شده است که قریب به 16 هزار نفر از مدیران مدارس و کارشناسان قرآنی عضو این کارگروه‌ها هستند و قرار است جلسه آتی کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن را به شکل برخط با حضور همگی آنها برگزار کنیم.

دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تأکید کرد: از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در این کمیسیون انجام یک کار پایشی است که با همکاری پژوهشگاه تعلیم و تربیت آن را به انجام رساندیم و در این راستا وضعیت موجود در  زمینه اقدامات عملی انجام شده در خصوص پیشبر سند راهبری آموزش عمومی قرآن را با حضور نمایندگان عضو مورد بررسی قرار دادیم تا موانع و چالش‌های پیش رو به منظور نیل به شرایط مطلوب احصاء و مرتفع شود.

مسیب‌زاده در ادامه گفت: تدوین قرآن درسی مهدها و پیش‌دبستانی‌ها از جمله دیگر اقدامات راهبردی این کمیسیون بوده است و با توجه به تأکیدی که وزیر آموزش و پرورش در مورد نهادینه شدن انس و آموزش قرآن از مهدهای کودک داشتند لذا جلسه‌ای نیز به منظور هم‌اندیشی در این زمینه با حضور نمایندگانی از مرکز عالی قرآن و عترت وزارت ارشاد، مرکز قرآن و عترت آستان قدس رضوی و سازمان تعلیم و تربیت کودک برگزار شد.

وی با اشاره به آغاز طرح سامانه آموزش عمومی قرآن گفت: تدوین و ارائه فصلنامه تخصصی رحیق، کتاب دست نامه کمیسیون از جمله دیگر اقدامات صورت گرفته در زمینه تمرکز و هدفمندسازی فعالیت های ین کمیسیون است  و همچنین با گردآوری کتابی تحت عنوان«نورنگار» که مورد رونمایی قرار واهد گرفت، قصد داریم اقدامات مرتبط با هوش مصنوعی در زمیه توسعه آموزش عمومی قرآن را مورد توجه قرار دهیم.

دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در پایان سخنان خود گفت: ایجاد و تجهیز مدارس حفظ‌محور براساس تکلیف  برنامه هفتم توسعه، پیگیری و توسعه طرح «اتقان» در زمینه آموزش دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان و سایر معلمان شاغل در آموزش و پرورش از جمله اقدامات مؤثر این کمیسیون است که در حال حاضر تحت پوشش قرار دادن سی‌درصد از معلمان که زیر 10 سال سابقه فعالیت تدریس در مدارس را دارند، در اولویت این کمیسیون است.

 
انتهای پیام