وی با اشاره به روایات مختلف درباره هشدار پیامبر(ص) نسبت به بروز بدعتها پس از ایشان گفت: تحریف ادیان موضوعی مسبوق به سابقه در تاریخ ادیان الهی است. در دوران پس از پیامبر(ص) نیز جریانهایی تلاش داشتند برداشتهایی متفاوت یا تحریفشده از دین ارائه کنند و این مسئله میتوانست مسیر امت اسلامی را دگرگون کند.
پناهیان بیان کرد: در تاریخ ادیان، استفاده ابزاری از دین برای قدرتسازی و گسترش نفوذ گروهها سابقهای طولانی دارد و این روند در دورههای مختلف تکرار شده است.
وی با اشاره به رویکرد قرآن نسبت به اهل کتاب و دینهای تحریفشده گفت: بسیاری از رویاروییهای پیامبران با جریانهایی بوده که به تعبیر او، برداشتهای نادرست یا انحرافی از دین داشتهاند. مسئله اصلی ادیان نه حذف دین، بلکه تغییر کارکرد دین و استفاده ابزاری از آن بوده و در تاریخ اسلام نیز نمونههایی از این روند ثبت شده است.
پناهیان با اشاره به نقش علمای دین در جلوگیری از بروز تحریف بیان کرد: پاسداری از سلامت دین وظیفه تاریخی عالمان و فقهاست. در طول قرنها، حوزههای علمیه و علمای شیعه کوشیدهاند با تبیین صحیح معارف و مقابله با روایتهای نادرست، مانع گسترش آموزههای تحریفشده شوند.
استاد حوزه علمیه قم به نقش قم در گسترش علوم دینی اشاره کرد و گفت: طبق روایات، مرکزیت علمی حوزه و انتشار دانش دینی از این شهر، زمینهساز مقاومت در برابر تحریفهای فکری و اعتقادی است.
پناهیان نقش مردم در شناخت عالمان اصیل و جلوگیری از شکلگیری فرقههای انحرافی را مهم دانست و افزود: هوشیاری عمومی در طول تاریخ تشیع، عاملی تعیینکننده برای حفظ انسجام اعتقادی بوده است.
وی با تأکید بر اینکه مسئولیت علما و مردم در صیانت از معارف دینی ادامه دارد، تصرح کرد: نقش حضرت زهرا(س) در دفاع از حقیقت دین و اهمیت پیروی از این مسیر باید الگو قرار بگیرد.
انتهای پیام