به گزارش ایکنا به نقل از نبأ، در تحولی جدید که شبکههای نفوذ اماراتی را برجسته میکند، اسناد اطلاعاتی فاش شده فرانسه که در ۲۵ نوامبر توسط وبسایت DarkBooks منتشر شد، نشان داد امارات متحده عربی یک نظرسنجی جنجالی فرانسوی را که تصویری جانبدارانه از مسلمانان در فرانسه ارائه میداد، تأمین مالی کرده است.
این نظرسنجی انتقادات گستردهای را در مورد انگیزهها و نقش آن در شکلدهی افکار عمومی خصمانه نسبت به جوامع مسلمان برانگیخت.
طبق این افشاگریها، این نظرسنجی که توسط مؤسسه فرانسوی Ifop به درخواست یک سازمان رسانهای مرتبط با شبکههای نفوذ اماراتی انجام شده، بر شاخصهای دینداری و اسلامهراسی در میان مسلمانان متمرکز بوده است.
این نظرسنجی تصویری جانبدارانه از مسلمانان ارائه داده و آنها را به عنوان یک «دشمن داخلی» که تهدیدی برای دولت و جامعه است، به تصویر میکشد. این همان روایتی است که ابوظبی در منطقه و فراتر از آن ترویج میدهد و هدف آن تضعیف جوامع عرب و مسلمان و تضعیف هر نیروی سیاسی یا اجتماعی است که با سیاستهای آن همسو نیست.
در نظرسنجی تمرکز بر گفتمانی بود که ترس و تفرقه را دامن میزد و از زبانی مملو از اصطلاحات وارداتی از گفتمان امنیتی امارات استفاده میکرد؛ گفتمانی که به خاطر تلاشهایش برای پیوند دادن دینداری با هرگونه گرایش به «افراطگرایی» شناخته میشود. این موضوع بهانهای برای رسانههای راست افراطی (مانند لو فیگارو، لو پوینت و سینیوز) و حتی شبکههای رادیویی عمومی شد که همگی این نظرسنجی را به عنوان مدرک قطعی «خطر اسلام» تبلیغ کردند.
انتشار اسناد جدید درباره نقش امارات متحده عربی در تأمین مالی این نظرسنجی این سؤال را مطرح میکند که ماهیت واقعی تلاشهای ابوظبی برای تحریف تصویر اسلام در خارج از کشور چیست؟ و این چه تأثیری بر آینده آزادیها و جایگاه شهروندی مسلمانان در فرانسه خواهد داشت؟
انتهای پیام