وی ادامه داد: با این حال، به رغم عظمت تورات، تحریفها و دستکاریهای انسانی موجب شد تا مضامین اصلی این کتاب فروکش کند. قرآن به مواردی اشاره میکند که بنیاسرائیل با دست خود و تحریف آگاهانه، مطالبی را از تورات کم یا به آن اضافه کردند و این تحریف در حوزههای اعتقادی، تاریخی، اخلاقی و حتی فقهی رخ داد. از این منظر، قرآن تلاش کرده است تا با ارائه گزیدهای روشن، مسیر اصلی هدایت الهی را برای مردم آشکار سازد.
صاحب تفسیر مشکاة بیان کرد: در محور این هدایت، خداوند به صراحت اعلام میکند که مردم باید او را به عنوان وکیل و راهنمای خود بپذیرند و از هرگونه اتخاذ غیر او به عنوان وکیل پرهیز کنند. این مفهوم، جوهره توحید و محور اصلی همه ادیان الهی و کتب آسمانی است. نخستین پیام همه پیامبران نیز دعوت به یکتایی و وحدانیت خداوند بوده است.
انصاری افزود: انسان موجودی است که بدون آگاهی کامل از گذشته و آینده وارد عرصه زندگی میشود و باید از طریق تجربه و آزمون و خطا مسیر خود را بیابد. در این مسیر، فرصتهای زندگی تکرارناپذیر است و هر لحظه از حیات، چون تیر از کمان رها میشود و بازگشت ندارد.
وی بیان کرد: خداوند، خالق انسان، خود مسئول هدایت اوست و به انسانها وعده میدهد که مسیر سعادت و رشد آنها را روشن خواهد کرد. این همان معنای وکالت الهی است؛ یعنی انسان با تمام ضعفها و ناآگاهیهای خود، به خالق خود اعتماد کرده و پیشنهادات و راهنماییهای او را میپذیرد. قرآن کریم، نسخهای کامل برای هدایت انسان ارائه میدهد تا زندگی او به نحو پایدار و استوار پیش رود.
صاحب تفسیر مشکاة گفت: در این معنا، وکالت و توکل به خداوند شامل مراحل مختلفی است؛ از اعتماد اولیه به خالق گرفته تا تفویض کامل امور به او و نهایتاً تسلیم شدن در برابر اراده الهی. این سلسله مراتب، اساس توحید افعالی را شکل میدهد؛ توحیدی که خداوند فعالانه در صحنه هستی هدایت را مدیریت میکند و هر بندهای را که بخواهد به مسیر رشد و کمال هدایت میکند.
انصاری گفت: در نهایت، آیاتی که با عبارت «الله لا تتخذ من دونی وکیلا» آغاز میشوند، تأکید بر این نکته دارد که انسانها باید خداوند را تنها وکیل و راهنمای خود بدانند و در تمام مراحل زندگی، به او اعتماد کرده و دستورات و آموزههای او را پذیرا باشند.
انتهای پیام