وی با بیان اینکه رشد انگیزشی و شناختی و بالاترین حد مسئولیتپذیری در فرد پس از تشکیل خانواده اتفاق میافتد، افزود: ازدواج امری عقلی و اخلاقی است؛ در شبکههای اجتماعی برخی افراد عقلانی و اخلاقی بودن ازدواج را زیر سؤال میبرند که پاسخ آنها را خواهیم داد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه ازدواج زمینه یگانگی و انس زن و شوهر را در بافت و ساختاری مشروع و قابل قبول فراهم میکند، تصریح کرد: ازدواج نیازهای جنسی را در چارچوبی پذیرفتهشده تأمین میکند و زن و مردی که ازدواج میکنند، میتوانند در زمینهای معنوی در کنار یکدیگر باشند.
وی گفت: زن و مردی که ازدواج میکنند، از نتایج بهتر اخلاقی و معنوی بهره میبرند. چارچوب ازدواج و بستر خانواده، تولید مثل و تربیت فرزندان را فراهم میآورد. در جامعهای که افراد متأهل باشند و نیازهای خود را در چارچوب قابل قبولی برطرف کنند، اخلاقیات در شرایط بهتری قرار خواهد داشت.
آذربایجانی با بیان اینکه ازدواج، انگیزهبخش مرد بهمنظور تلاش برای تأمین رفاه افراد خانواده است و زن و مرد در کنار هم میتوانند نهادی ثروتآفرین باشند، تأکید کرد: سستی نهاد خانواده عدالت و برابری را زیر سؤال خواهد برد. فرهنگ ازدواج در راستای حفاظت از آزادی سیاسی و اجتماعی است و زمانی که خانوادهها رشد کنند، میتوانند جهتدهی بیشتری به دولت داشته باشند.
وی بیان کرد: ازدواج میتواند تجاوز و خشونت با منشأ جنسی و پرخاشگری را از بین ببرد و باید بهصورت مدنی و شرعی در کنار هم باشد. خانواده در دیدگاه چندبعدی معنوی، نظامی است که از کنار هم قرار گرفتن دو جنس زن و مرد پدید میآید. این دو فرد باید بالغ و عاقل باشند و با میثاقی محکم که نه صرفاً قراردادی اجتماعی، بلکه قراردادی مقدس است، در کنار یکدیگر خواهند بود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: در شرایطی که خانواده شکل گرفته باشد، همه تعاملات با اثر دوسویه و متقابل خواهد بود. خانواده، نظامی معنوی، تعادلجو، تعالیخواه و مبتنی بر حق و مسئولیت است و اصولی اساسی دارد که توجه به کلیت خانواده از جمله آنهاست.
وی با بیان اینکه توجه به قوانین و قواعد خانواده از مسائل مهم آن است، گفت: اینکه پدر مشکلات خارج از خانه را به داخل خانواده وارد کند، آثار و پیامدهای منفی بر خانواده دارد. پذیرش نقشهای متفاوت در خانواده، بهمثابه واحدی منسجم و یگانه از مهمترین مسائلی است که باید به آن دقت داشته باشیم.
آذربایجانی خانواده را نوعی سیستم دانست که از قواعد سیستمها پیروی میکند و اظهار کرد: در خانواده باید مرتب مواد زائد و آنچه مورد استفاده نیست، در سطل زباله روابط خانوادگی قرار گیرد تا خانواده بتواند از طریق این موضوع، کارآمدی خود را محفوظ بدارد.
وی بر هشیاری نسبت به آسیبهای مربوط به خانواده تأکید کرد و ادامه داد: مهمترین آسیبهای خانواده در ایران به چهار محور بازمیگردد؛ نخستین آسیبها دخالت اطرافیان در امور خانواده است؛ مداخلهها و دخالتهای اطرافیان اعم از والدین، دوستان و همکاران به خانواده آسیب میزند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه اضافه کرد: روابط و تبادلات عاطفی و زناشویی فراخانوادگی دومین جایگاه را در میان آسیبهای رایج خانواده دارد. ساختار و نقش داخل خانواده و جابهجایی این نقشها سومین آسیب رایج برای خانوادههاست. خطاهای تعاملی در روابط میان همسران دیگر آسیبی بهشمار میرود که خانوادهها را درگیر کرده است.
وی پیشگیری از آسیبها را مهمترین عامل ایجاد پایداری و کارآمدی خانواده بیان کرد و گفت: باید دخالت بازیگران بیرونی در خانواده برای پایداری خانوادهها کنترل شود. هر اندازه که همسران در ارتباط با هم انعطافپذیر باشند، نسبت به بیرون نفوذپذیر خواهند بود.
آذربایجانی با اشاره به ممانعت از رابطه ناظر به شخص ثالث افزود: سخنان و رفتار دیگران اگر معطوف به ارتباطات خانوادگی شما باشد، باید نسبت به آن مراقبت داشت و باید بدانیم که ارزشهای خانوادگی مهمتر است.
وی با تأکید بر اینکه وقتی دختر و پسر ازدواج میکنند، ارزشهای زناشویی و خانوادگی آنها بر روابطشان با دوستان یا حتی والدین اولویت دارد، تصریح کرد: افراد وقتی راجع به همسر خود با دیگران، حتی پدر و مادرشان صحبت کنند، تعامل ناظر به شخص ثالث خواهد بود که آسیبزا و عامل مشکلات در خانواده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ادامه داد: خانواده باید چارچوبی امن و آرامشبخش برای همسران باشد؛ توجه جنسی در خانواده عامل جلوگیری از بروز مشکلات است. هرچه توجه جنسی در داخل خانه بیشتر باشد، ایمنیبخشی در خارج از خانه بیشتر میشود. مدیریت توجه جنسی با خودآرایی و تبرج، نظافت و قدردانی محقق خواهد شد. مهرورزی و محبت در خانواده را خداوند پدید میآورد، قلب انسانها در دست اوست و محبت را در قلبها قرار میدهد.
وی با تأکید بر اینکه امروز بدحجابی و بدپوششی در جامعه به خانوادهها آسیب زده و توجه و ارتباط جنسی زن و مرد به بیرون از خانواده رفته و آسیب جدی به خانوادهها وارد کرده است، گفت: توجه به نیازهای روانشناختی مربوط به جنسیت از عوامل مؤثر در پایداری و کارآمدی خانواده محسوب میشود؛ وظیفه مرد مهردهی و وظیفه زن باید قدرتدهی باشد.
آذربایجانی عملکرد فرزندان در سطح خانواده را وابسته به عملکرد زیرنظام زنوشوهری دانست و ادامه داد: مشکلات روابط والد و فرزند به روابط همسران بستگی دارد؛ زن باید بتواند به مرد تکیه کند، مرد باید نقش تکیهگاه بودن را داشته باشد و این جایگاه خود را بهخوبی درک و این نقش خود را بهدرستی ایفا کند.
وی با بیان اینکه زن به مرد قدرت میدهد و مرد به زن مهر میدهد و این موجب کارآمدی و پایداری خانواده خواهد شد، تصریح کرد: قدرتدهی به مرد و مهرورزی به زن از مهمترین مسائل در حوزه نیازهای جنسیتی خانواده است.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه خطاهای بین همسران با خوشبینی، مثبتنگری و حمل به صحت کردن باید دیده و با یادآوری نکات مثبت بخشیده شود، ادامه داد: هرچه در خانواده بخشش بیشتر باشد، امکان گذشت از خطا بیشتر میشود.
وی ارزشهای مذهبی را از عوامل ثبات، پایداری و کارآمدی خانواده برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه در خانوادههای ما ارزشهای مذهبی و معنوی در حال کمرنگشدن است، در صورتی که در جهان نقش این ارزشها در رشد و تعالی و ثبات خانواده اثبات شده است. ارزشهای معنوی و مذهبی میتوانند نقش محوری در ازدواج و تعالی خانواده ایفا کنند.
آذربایجانی تأکید کرد: زوجینی که باورهای دینی داشته باشند، رضایت زناشویی زیاد و ارتباط سالم و بهتری دارند. ارزشهای مذهبی به انسان نقشه راه میدهد و باعث میشود زوجین به مذهب بهمثابه نقشه راه و برنامه روابط زناشویی نگاه کنند.
انتهای پیام