صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۲۱۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۹

اداره امور دینی جامعه اسلامی در بوسنی و هرزگوین همایشی را با عنوان «آموزش اسلامی در مساجد در عصر دیجیتال» با حضور جمعی از رهبران مذهبی و متخصصان آموزشی برگزار کرد.

به گزارش ایکنا به نقل از muslimsaroundtheworld، همایشی با هدف جمع‌آوری تجربیات معلمان علوم اسلامی و ارائه توصیه‌های عملی برای کمک به آنها در مواجهه با تحولات فناوری و آموزشی در سارایوو برگزار شد.

این همایش با عنوان «آموزش اسلامی در مساجد در عصر دیجیتال» از سوی اداره امور دینی جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با حضور رهبران مذهبی و متخصصان آموزشی برگزار شد.

در این نشست، به تحولات سریع رخ داده در بخش آموزش اسلامی و چالش‌ها، تجربیات و فرصت‌هایی که این تحولات برای معلمان شاغل در مکتبخانه مساجد در سراسر بوسنی و هرزگوین به وجود آورده، پرداخته شد.

آناس لیواکوویچ، معاون مفتی اعظم بوسنی در سخنان خود تأیید کرد که مکاتب قرآنی مساجد، سنگ بنای هویت اسلامی و فرهنگی در جامعه بوسنی بوده‌ و هستند.؛ وی گفت که ارزش‌های القا شده از طریق نسل‌ها به مسلمانان بوسنیایی کمک کرده است تا بر دوره‌های دشوار تاریخ خود غلبه کنند؛ حفظ آموزش دینی اسلامی در مساجد یک مسئولیت جمعی است و اختصاص یک بخش اختصاصی برای آنها در ساختار جامعه اسلامی، نشان دهنده تعهدی است که کیفیت فرآیند آموزشی را تضمین می‌کند.

لیواکوویچ توضیح داد که مؤسسات مذهبی امروزه باید از کودکان و جوانان در تعامل آگاهانه با دنیای دیجیتال حمایت کنند، بدون اینکه به حس انسانیت یا ارزش دانش و رابطه مستقیم بین معلم و دانش‌آموز خدشه وارد شود. وی افزود که آموزش اسلامی در مساجد باید از روش‌های مدرن بدون به خطر انداختن روح اصیل و جوهره آموزشی آن استفاده کند.

از سوی دیگر، حافظ دکتر منصور مالکیش، مدیر اداره امور دینی بوسنی خاطرنشان کرد که مکتبخانه‌ها از قدیمی‌ترین مؤسسات آموزشی در منطقه هستند اما اکنون با واقعیتی روبرو هستیم که روش‌های تدریس با سرعتی بی‌سابقه در حال تغییر هستند. وی گفت که کودکان اکنون در جهانی سرشار از تجربیات دیجیتال و اطلاعات روز زندگی می‌کنند که مستلزم آن است که مؤسسات از فناوری به عنوان ابزاری برای کمک به آنها، نه به عنوان جایگزینی برای تعامل زنده انسانی عاقلانه، استفاده کنند.

مالکیش خاطرنشان کرد که آموزش اسلامی در مکتبخانه‌های مساجد، در طول قرن‌ها مدرسه‌ای برای شخصیت‌سازی و تهذیب معنوی بوده است، نه صرفاً مرکزی برای انتقال دانش. وی هشدار داد که غوطه‌وری بیش از حد در دنیای دیجیتال می‌تواند رابطه انسانی را که کل فرآیند آموزشی بر آن استوار است، تضعیف کند.

در این همایش تعدادی از نمایندگان مدارس سنتی اسلامی در سراسر بوسنی و هرزگوین، تجربیات موفق خود را در زمینه ادغام ابزارهای دیجیتال با روش‌های تدریس سنتی به اشتراک گذاشتند. آنها تأکید کردند که تعادل بین این دو رویکرد، تعامل را افزایش داده و انگیزه دانش‌آموزان را برای یادگیری افزایش می‌دهد.

همچنین شرکت‌کنندگان در این همایش تأکید کردند که در طول جلسات، علاوه بر روش‌های تربیت فرزندان در عصر فناوری و نوآوری‌های آموزشی مدرن، در مورد ابزارهای دیجیتال و چندرسانه‌ای در آموزش اسلامی در مساجد نیز بحث خواهند کرد.

برگزارکنندگان در پایان تأکید کردند که نتایج این جلسه به توسعه چشم‌اندازها و برنامه‌های درسی آموزشی در مکتبخانه‌های بوسنی و در جوامع مهاجر کمک خواهد کرد. این امر آموزش اصیلی را تقویت می‌کند که با واقعیت همگام است و در عین حال روح آموزش را در زمانه تحولات سریع حفظ می‌کند.

انتهای پیام