صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۲۱۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۴
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد

استاد حوزه علمیه قم گفت: مراتب محبت به اهل‌ بیت(ع) محبت قلبی، زبانی، عملی، جانی، اولاد، مالی و محبت علمی است و کمترین مرتبه محبت، محبت قلبی است.

به گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم در نخستین شب از جشن‌های میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در حرم مطهر بانوی کرامت، با تبریک پیشاپیش میلاد با سعادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت سالروز میلاد امام خمینی(ره)، گفت: خداوند در آیه 23 سوره شوری فرمود: «ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ؛ اين همان (پاداشى) است كه خدا بندگان خود را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏ اند (بدان) مژده داده است بگو به ازاى آن (رسالت) پاداشى از شما خواستار نيستم مگر دوستى در باره خويشاوندان و هر كس نيكى به جاى آورد (و طاعتى اندوزد) براى او در ثواب آن خواهيم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است».

رفیعی با اشاره به اتفاق‌نظر مفسران شیعه و سنی درباره مصداق «قربی» در این آیه، گفت: فخر رازی در تفسیر خود نقل می‌کند که پیامبر(ص) در پاسخ به سؤال از مصداق قربی فرمودند: «علی، فاطمه و فرزندان آن‌ها.» امام حسین(ع) در روز عاشورا، امام حسن(ع) در خطبه‌های خود و امام سجاد(ع) در شام نیز به این آیه استناد کردند.

وی افزود: در قرآن حدود هفده آیه درباره مزد رسالت پیامبران آمده است و همه آن‌ها می‌گویند ما مزدی نمی‌خواهیم اما تنها پیامبری که خداوند برای او مزد تعیین کرده، پیامبر اسلام است و آن هم محبت به اهل‌ بیت(ع) است.

مراتب اظهار محبت به اهل‌بیت(ع)

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به کتاب «درس‌هایی از آیه مودت» اثر مرحوم آیت‌الله شاهرودی، گفت: مراتب محبت به اهل‌ بیت(ع) محبت قلبی، زبانی، عملی، جانی، اولاد، مالی و محبت علمی است و کمترین مرتبه محبت، محبت قلبی است. حتی ممکن است فرد مسلمان نباشد اما اهل‌ بیت(ع) را دوست داشته باشد؛ مانند جورج جرداق، آنتوان بارا و سلیمان کتانی که هر سه مسیحی بودند اما درباره امیرالمؤمنین(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زهرا(س) کتاب نوشتند.

رفیعی افزود: عبدالله بن عمر، پسر خلیفه دوم، سینه امام حسین(ع) را بوسید چون دیده بود پیامبر(ص) آن را می‌بوسد اما حاضر نشد امام را یاری کند، محبت قلبی ارزش دارد اما کافی نیست.محبت باید اظهار شود و سکوت در برابر توهین به اهل‌ بیت(ع) پذیرفته نیست. میثم تمار و دعبل خزاعی محبت خود را با زبان اظهار کردند و هزینه دادند.

وی با اشاره به ضرورت پاسخگویی به شبهات افزود: در گذشته افراد شبهات خود را مستقیم با امامان مطرح می‌کردند. امروز برخی جوانان با دیدن چند شبهه در فضای مجازی نماز و حجاب را کنار می‌گذارند. حوزه علمیه باید پیش از دیگران وارد میدان پاسخگویی شود.

رفیعی با اشاره به اینکه محبت عملی مهم‌ترین نوع محبت است، گفت: اگر کسی اهل‌ بیت(ع) را دوست دارد اما در عمل برخلاف دستورات آنان رفتار می‌کند، محبتش کامل نیست و حجاب، صداقت، ترک گناه و رعایت حلال و حرام از نشانه‌های محبت عملی است. امام باقر(ع) فرمود: «ما با خدا خویشاوندی نداریم؛ تنها اطاعت است که انسان را به خدا نزدیک می‌کند.»

وی چهارمین نوع محبت را محبت جانی دانست و گفت: در کربلا محبت زبانی و مالی کافی نبود؛ محبت جانی لازم بود لذا حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه و دیگر اصحاب جان خود را تقدیم کردند.

وی پنجمین نوع ابراز محبت و مودت به اهل بیت(ع) را فداکردن اولاد دانست و گفت: حضرت ام‌البنین(س) چهار فرزند خود را در راه امام حسین(ع) تقدیم کرد و این اوج محبت است؛ خمس یکی از راه‌های اظهار محبت به اهل‌ بیت(ع) است و امام رضا(ع) فرمود «خمس کمک ماست بر دین.»

وی ادامه داد: هفتمین نوع ابراز محبت و مودت به اهل بیت(ع) محبت علمی است و علامه امینی با نگارش الغدیر، هشام بن حکم با مناظراتش و علمای بزرگ با پاسخگویی به شبهات، محبت علمی خود را نشان دادند.

رفیعی در پایان با استناد به روایات و آیات قرآن کریم گناه گمراه کردن مردم را گناهی بسیار بزرگ دانست و اظهار کرد: کسانی که شبهه افکنی می کنند و باعث انحراف دیگران می شوند هم گناه فردی کردند و هم گناه کسانی که منحرف شده‌اند برای آنها نوشته می شود بنابراین کسی که شبهه‌افکنی می‌کند، مسئول است و در پیشگاه خدا باید پاسخگو باشد.

انتهای پیام