صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۲۲۲۸۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۳
آیت‌الله سبط‌الشیخ:

امام جماعت مسجد آیت‌الله ضیاءآبادی، گفت: اگر معرفت به دستورات دینی در جوانان ایجاد نشود هرقدر تذکر بدهیم رفتارشان بدتر خواهد شد لذا کلام درست را نباید بیجا صرف کنیم و باید آداب امر به معروف را بدانیم.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله سیدمحسن سبط‌الشیخ؛ امام جماعت مسجد آیت‌الله ضیاءآبادی، شامگاه 19 آذرماه در نشست علمی«تجلی کرامت زن در سیره فاطمی» با تاکید بر اینکه هر کسی به اندازه فهم خودش از حضرت زهرا(س) فهم دارد، گفت: همه قرآن معجزه است ولی سوره کوثر اعجاز خاصی دارد که بعد از گذشت قرن‌ها متوجه می‌شویم ولی در زمان حیات پیامبر(ص) مر دم نمی‌فهمیدند که معجزه است و یک خبر بود، خداوند فرمود ما به تو کوثر دادیم و دشمن تو خودش عقیم است. آیت‌الله وحید خراسانی فرمودند قسمت دوم سوره نشان می‌دهد که منظور از کوثر، فاطمه(س) است. واقعا حیرت‌آور است دختری را که در سن 18 سالگی به قتل رساندند از وجود مقدس او 11 امام معصوم(س) پدید آمد و هرقدر هم بنی عباس و حجاج بن یوسف سادات را کشتند باز این نسل  بعد از 1400 سال رو به فزاینده است. 

وی با بیان اینکه بازماندگان سقراط و بقراط و انوشیروان و ... کجا هستند، افزود: در سطح کره زمین چنین نسلی که معلوم است نداریم و اگر نقل سیدمرتضی را هم بپذیریم که از طرف مادر هم سادات می‌شوند اکثریت شیعه سادات خواهند شد. الان می‌فهمیم این سوره معجزه است. 

سبط‌لشیخ با بیان اینکه خداوند بر همه نعماتی که به بشر دادهاست منت نگذاشته است و فقط بر یک چیز منت گذاشته است و آن پیامبر(ص) است، گفت: امام عسکری(ع) فرمودند اگر محمد(ص) و اوصیاء او نبودند شما انسان‌ها هم مانند بهائم بودید و این آقا گفت که ای انسان تو بناست الی الابد زندگی کنی؛ امام علی(ع) یک اشاره از علمش به سلمان کرد و او لقمان این دوران شد. حال خداوند بر خود پیامبر(ص) هم با اعطای کوثر، منت گذاشته است. سلمان در منزل علی(ع) نشسته بود که پیامبر(ص) وارد شدند و او گفت آقا چیزی به ما یاد بدهید که محبت من به این خاندان زیاد شود با اینکه او عاشق این خاندان بود؛ حضرت فرمودند در شب معراج وقتی من با همین بدن عنصری به همه مراتب در بهشت رفتم رایحه‌ای استشمام کردم که همه بهشت را تحت الشعاع قرار داده بود و از جبرئیل پرسیدم این چیست و او فرمود ما هم نمی‌داینم سیبی است که خدا 300 هزار سال قبل آفریده است و ملکی سیب را خدمت پیامبر(ص) آورد تا ایشان تناول کند و مبدا نطفه فاطمه(س) شد. 

وی با بیان اینکه هرقدر معرفت ما به این خاندان بیشتر شود محبت ما هم بیشتر خواهد شد، اظهار کرد: معرفت، محبت و اطاعت همه بیان شیعه در قبال خاندان اهل بیت(ع) است؛ نقل است پیامبر(ص) 40 شب به خانه نیامدند که ظاهرا از شب نیمه شعبان بوده است؛ از روایت بر می‌آید که به خدیجه هم نفرموده بودند که کجا هستند؛ حضرت خدیجه(س)، که عاشق پیامبر(ص) بود قاعدتا باید پیگیر وضعیت ایشان می‌شدند ولی تا شب چهلم اقدامی نکرد. وقتی پیامبر(ص) را ملاقات فرمود ایشان فرمودند در طول این 40 روز خداوند به وجود تو فخر می‌کرد؛ این بانویی که تسلیم مطلق پیامبر(ص) بود؛ پیامبر(ص) 40 شب باید آماده شود تا نطفه فاطمه منعقد شود حال ببینید فاطمه چه مقامی دارد که از وجود او قائم آل محمد(ص) ظهور می‌کند.

رابطه حجاب و درجات بهشتی

سبط‌الشیخ با بیان اینکه به ما یاد داده‌اند که اگر زمان ظهور طولانی شد چرا و اما و اگر نکنیم و تسلیم ابتلائات الهی باشیم، اضافه کرد: خوش به حال کسانی که تحمل دستورات الهی مخصوصا حجاب را دارند زیرا درجه آنان روز به روز بالاتر می‌رود؛ اول ما باید به حکمت الهی معتقد باشیم و بدانیم همه دستورات از روی حکمت است. 

امام جماعت مسجد با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر موضوع مهمی است، گفت: حضرت علی(ع) فرمودند همه اعمال حتی جهاد در راه خدا در  برابر امر به معروف و نهی از منکر مانند آب دهانی است بر روی دریای مواج؛ البته شرایط امر به معروف باید مهیا باشد و اصل مطلب تبیین شود وگرنه اثر عکس دارد چنان چه می‌بینیم؛ فرمودند شما با غیر زبان یعنی با عمل خودتان مردم را به دین دعوت کنید که در رفتار حضرت امیر(ع) با یک یهودی متجلی شد وقتی ایشان در سفر همراه این یهودی بود و وقتی از هم جدا شدند مقداری یهودی را بدرقه کرد. 

وی افزود: روش ائمه(ع) رفتار صحیح بود زیرا دستورات دینی، فطری است، لذا امام رضا(ع) فرمودند فضائل و سخنان ما را به مردم بگویید مردم آن‌ها خودشان قبول می‌کنند و نیازی به حرص خوردن نیست؛ در داستان وضوی پیرمرد  و رفتار حسنین(ع) هم این موضوع مشهود است. روش آن ذوات مقدسه بر مبنای ملایمت و مدارا بوده است. پیامبر(ص) فرمودند خداوند همانطور که فرمود نماز بخوان فرمود با مردم تندی نکنی وبا آنان مهربان باش؛ آیت‌الله وحید فرمود خدا ده معجزه به موسی(ع) داد در عین حال فرمود که با فرعون با قول لین و ملایم و کمال محبت سخن بگویید. شکمبه گوسفند بر سر پیامبر(ص) می‌ریختند ولی ایشان با کمال رفق عمل می‌کردند. بنای دین بر رفق  و مدارا است. 

سبط‌لشیخ تاکید کرد: بنابراین امر به معروف و نهی از منکر باید با کمال مهربانی باشد؛ دفعتا نمی‌شود کسی را که در خانه مذهبی نبوده است یک دفعه او را تربیت کنیم؛ اول باید حقایق را برای افراد غیرمذهبی روشن کنیم تا او رفتارش را اصلاح کند در این صورت ما مقصر برخی رفتارهای ناپسند آنان خواهیم بود؛ حجاب دستور سختی است و زنان باید باور کنند که اگر حجاب را رعایت کردند بهشت به آنان عطا می‌شود لذا هر ثانیه مقاومت در بحث حجاب ارتقاء درجه ابدی است. اگر این معرفت نباشد هرقدر تذکر بدهیم رفتار بدحجاب‌ها بدتر خواهد شد لذا کلام درست را نباید بیجا صرف کنیم و باید آداب امر به معروف را بدانیم وگرنه اگر او به ما اهانت کرد خودمان مقصر خواهیم بود. 

وی با بیان اینکه امر به معروف این نیست که به یک جوانی بگوییم موسیقی گوش نکن و فلان کار را نکن و باید مدت مدیدی وقت صرف شود تا حقایق دین را به آنان بیاموزیم و بعد هم احکام را یاد دهیم و او با تمام وجود می‌پذیرد زیرا کمال خود را دوست دارد، افزود: امام عسکری(ع) فرمودند خداوند به اعمال ما محتاج نیست بلکه نشان دهد کدام باطن پاکیزه و تسلیم است و کدام لجباز است؛ با این اعمال درجات شما در بهشت بالاتر می‌رود؛ حفظ زبان از غیبت و یک نماز با معرفت درجه بهشتی را ارتقاء میدهد؛ روایت داریم دوری کردن از یک غیبت به اندازه 500 رکعت نماز شما را ترقی می‌دهد.

طوری امر به معروف نکنیم که انزجار ایجاد شود

امام جماعت مسجد آیت‌الله ضیاءآبادی، بیان کرد: نباید رفتار ما طوری باشد که تنفر از دین در دیگران ایجاد کند؛ فرمودند که زینت ما باشید نه باعث انزجار مردم از دین؛ امر به معروف از الزم واجبات است ولی باید از راه درست باشد و خودمان هم عمل کنیم. صداقت و خوب بودن ما بهترین امر به معروف است. بانوان ما باید بدانند که حجاب یعنی حفظ سرمایه ایمان و کمال که اگر این حجاب از بین برود زندگی زنان و مردان بهم خواهد ریخت؛ اگر مرد چشمش هرز باشد و زن هم سستی کند اساس خانواده‌ها بهم خواهد ریخت. 

وی افزود: قرآن کریم فرمود مبادا شما معتقدات دشمنان را سب کنید زیرا آن‌ها هم خدا را سب خواهند کرد؛ همه پیشرفت دین به واسطه اخلاق پیامبر(ص) بود و باید امر به معروف هم با اخلاق خوش و متناسب با شرایط باشد. بدانیم اگر مراقب حجاب و اعمال خود باشیم امام زمان هم به ما توجه خواهد کرد؛ حجاب برای آقایان هم هست و فرمودند که پول و رفت و آمد و ... را حفظ کن زیرا امکانات آن چنانی ممکن است موجب چشم زدن شود و این یک واقعیت است؛ کاری نکنید که دل ارحام سوخته شود  مثلا عروسی چنان و چنان می‌گیرند و اقوامی که ندارند دلشان می‌سوزد. 

این مبلغ دین، گفت: بانوان حجاب را مراقبت کنند که سراسر بدن جز صورت و کفین باید پوشیده شود و البته در مورد صورت هم گفته‌اند اگر طوری است که جمال و زیبایی دارد و افراد هرزه را جلب می‌کند باید بپوشاند و بدتر اینکه زن بخواهد خودش را جلوه دهد؛ زینت داشتن مانند آرایش آن چنان هم درست نیست. 

وی با بیان اینکه معنای ابدیت انسان را دیوانه می‌کند زیرا از درک ما بیرون است، اظهار کرد: عمر چند روز مختصر بیشتر نیست و آیا نمی‌ارزد چند روزی دندان روی جگر بگذاریم تا با سلامتی به آخرت برویم؟ خانم‌ها چند صباحی تحمل کنند زیرا فاطمه اطهر فرمود کمال زن در این است که نه مرد نامحرمی او را ببیند و نه او نامحرم را. کسانی هم که تحمل نکنند بعد از این دنیا تازه اول بیچارگی آنان است. دنیا همه ساعتی و عمر تو دمی/ از بهر دمی عمر ابد را نفروش/ حجاب سخت است ولی عمده آن تربیت است و خانواده‌ها باید با زبان خوش و ملاطفت بچه‌ها را به حجاب عادت بدهند.

سبتط‌الشیخ، افزود: اگر ما به درستی حقایق را به مردم منتقل کنیم خود مردم شیفته اهل بیت(ع) و دستورات دینی  خواهند شد.

انتهای پیام