صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۲۲۷۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۴ - ۲۲:۲۲
حسن بنیانیان تأکید کرد

مشاور و دستیار رئیس دانشگاه آزاد در امور فرهنگی با اشاره به نشانه‌های هشداردهنده تضعیف هویت ملی در میان نسل جوان، بر لزوم اتخاذ تدابیر جدی و به‌موقع در نظام آموزشی و فرهنگی تأکید کرد.

به گزارش ایکنا از یزد، حسن بنیانیان، مشاور و دستیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور فرهنگی، 22 آذرماه در کارگاه آشنایی با تمدن ایرانی اسلامی که در سالن آمفی تئاتر سلطانی دانشگاه آزاد اسلامی‌ یزد برگزار شد، با بیان اینکه بحران‌های معنویت، اخلاق و هویت، چالش مشترک اغلب کشورها در مواجهه با نسل جوان است، بر لزوم اتخاذ تدابیر جدی و عاجل برای مصون‌سازی جوانان تأکید کرد.
 
بنیانیان در تشریح وضعیت کنونی جامعه ایران اظهار کرد: اگرچه برخی، واژه بحران هویت را برای شرایط فعلی مناسب نمی‌دانند، اما وجود مشکلات و نشانه‌های هشداردهنده را نمی‌توان انکار کرد. هنوز به مرحله بحران کامل نرسیده‌ایم، اما داده‌ها نشان می‌دهد اگر اقدام به‌موقع صورت نگیرد، بروز بحران در آینده دور از انتظار نخواهد بود.
 
مشاور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، گسترش فضای مجازی و زیست دیجیتال را یکی از عوامل مؤثر در تضعیف حس تعلق به هویت ملی برشمرد و افزود: این فضا در چارچوب جنگ نرم و تقابل‌های هویتی جهانی، می‌تواند به کمرنگ شدن وطن‌دوستی بینجامد که خطری جدی است.
 
وی با تأکید بر فرابخشی و راهبردی بودن موضوع هویت گفت: پرداختن به هویت تنها مختص اساتید معارف نیست. همه استادان در تمامی رشته‌ها، چه در دانشگاه و چه مدرسه، موظف هستند متناسب با حوزه تخصص خود، دانشجویان و دانش‌آموزان را با مباحث هویتی آشنا کنند. در این زمینه، تجربه‌های میدانی و بازدید از میراث تاریخی، تأثیری به مراتب عمیق‌تر از آموزش صرفاً نظری دارد.
 
بنیانیان با اشاره به تنوع قومی و فرهنگی ایران به عنوان هم فرصت و هم تهدید، خاطرنشان کرد: اقوام مختلف، سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند. بهترین سن برای تقویت هویت، دوران نوجوانی و جوانی است؛ دوره‌ای که دشمنان نیز هوشمندانه بر هویت‌یابی این نسل سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
وی در تعریف هویت گفت: هویت، پاسخ به پرسش من کیستم است و پدیده‌ای پویا و متأثر از تاریخ، فرهنگ و تعاملات است. هویت ملی و انسجام ملی دو روی یک سکه هستند؛ تقویت یا تضعیف یکی، دیگری را متأثر می‌کند.
 
مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، عناصر هویت‌بخش ایرانی را شامل سرزمین، دین، زبان فارسی به عنوان زبان مشترک، تاریخ، آداب و رسوم و نمادهای تمدنی برشمرد و اظهار کرد: هویت ایرانی دارای ابعاد قومی، ملی، اسلامی و جهانی است. وظیفه نظام آموزشی و فرهنگی، ایجاد تعادل میان این ابعاد است تا هیچ‌یک قربانی دیگری نشود. افراط و تفریط در یک بعد، به آسیب اجتماعی منجر می‌شود.
 
بنیانیان با هشدار نسبت به تلاش جریان‌های افراطی قومی و الگوهای وارداتی برای هدف قرار دادن انسجام ملی، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد بخشی از نسل جوان در معرض این آسیب‌هاست. تنها راه پیشگیری، تقویت آگاهی هویتی از طریق آموزش متوازن، مبتنی بر واقعیت‌های تاریخی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های غنی تمدن ایران در نظام آموزشی، فرهنگی و رسانه‌ای کشور است.
انتهای پیام