صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۳۲۴۰۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۰۸:۵۵
رئیس دانشگاه تبریز:

محمدتقی اعلمی اظهار کرد: دولت به نقش مؤثر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور توجه ویژه دارد و قوانینی همچون قانون جهش تولید دانش‌بنیان، این جایگاه را برجسته می‌کند تا دانشگاه بتواند با ایفای نقش علمی و مشورتی، در حل مسائل کشور مشارکت فعال داشته باشد.

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمدتقی اعلمی، رئیس دانشگاه تبریز، 29 آذرماه در دیدار رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با جمعی از استادان و صاحب‌نظران حوزه علوم انسانی و اسلامی دانشگاه تبریز، با اشاره به اهمیت تعامل دانشگاه‌ها با نهادهای دولتی و مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر همکاری‌های مستمر و هدفمند میان دانشگاه‌ها، دولت و مجلس شکل گرفته است که انتظار می‌رود این تعاملات در حل مسائل ملی، نتایج مثبت و ملموسی به همراه داشته باشد.

وی اظهار کرد: در یک سال گذشته، مراودات گسترده‌ای با مسئولین کشوری، به‌ویژه در دانشگاه‌ها و به‌طور خاص دانشگاه تبریز انجام شده و امید است این همکاری‌ها به تعاملات گسترده‌تر میان دانشگاه، دولت و مجلس منجر گردد.

اعلمی در ادامه افزود: دولت به نقش مؤثر دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور توجه ویژه دارد و قوانینی همچون قانون جهش تولید دانش‌بنیان، این جایگاه را برجسته می‌کند تا دانشگاه بتواند با ایفای نقش علمی و مشورتی، در حل مسائل کشور مشارکت فعال داشته باشد. نمونه شاخص این مشارکت، حضور دانشگاه تبریز به عنوان بازوی علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه تصریح کرد: فعالیت‌های دانشگاه به‌صورت مرحله‌ای و گسترده طراحی شده و هیئت رئیسه دانشگاه تلاش کرده است تا همکاران در دانشکده‌ها با رویکرد مثبت، در فعالیت‌های علمی و اجتماعی دانشگاه مشارکت کنند. دانشگاه در حوزه‌های مختلف، از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت‌های اندیشه‌ورز علمی، فناوری و فرهنگی، نقش مشورتی و اجرایی ایفا می‌کند و راهکارهای عملی ارائه شده در فرآیند سیاست‌گذاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی سپس به اهمیت نظارت و چارچوب‌های قانونی اشاره و بیان کرد: بر اساس احکام دائمی ماده یک برنامه‌های دانشگاه‌ها، اداره دانشگاه به صورت هیئت امنایی انجام می‌شود و نظارت بر فعالیت‌ها توسط مراجع ذی‌صلاح مانند دیوان محاسبات و بازرسی اعمال می‌گردد. با وجود اهمیت نظارت، بیش از ۹۰ درصد بودجه دانشگاه صرف حقوق و دستمزد می‌شود و تنها بخش محدودی در اختیار دانشگاه قرار دارد. فشارهای نظارتی مفرط، علی‌رغم عدم وجود گزارش‌های تخلف مالی، می‌تواند اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های علمی را محدود کند.

اعلمی تأکید کرد: ضروری است فرآیندها و همکاری‌ها به گونه‌ای ساماندهی شود که دانشگاه با آزادی عمل، حمایت لازم و محیط مناسب، بتواند نقش مؤثر خود را در حل مسائل کشور ایفا نماید.

وی در بخش دیگر سخنان خود افزود: اخیراً برخی مصوبات هیئت امنا در خصوص کارکنان تصویب و احکام مربوطه صادر شد، اما شورای دستمزد این مصوبات را بازگردانده و لازم است دوباره تصویب شوند.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه به مسائل صنفی و رفاهی دانشجویان پرداخت و گفت: در برنامه سوم توسعه مقرر شده بود فعالیت‌های اسکان و تغذیه دانشجویان به تدریج برون‌سپاری شود و هر سال ۲۰ درصد از این فعالیت‌ها به بخش‌های غیردانشگاهی واگذار گردد تا در پایان برنامه، دانشگاه‌ها از این مسئولیت‌ها فارغ شوند. با این حال، تاکنون این برنامه محقق نشده و مسائل دانشجویی همچنان یکی از چالش‌های اصلی مدیریت دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد که دانشگاه‌ها همواره مسائل رفاهی و صنفی دانشجویان را در اولویت قرار می‌دهند و گاهی حتی این امر باعث کاهش منابع آموزش و پژوهش می‌شود. با توجه به افزایش روزانه قیمت مواد غذایی و تورم، فشار زیادی بر دانشگاه‌ها وارد می‌شود و سایر ردیف‌های بودجه برای تأمین غذای دانشجویی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

رئیس دانشگاه تبریز یادآور شد: با وجود تشکیل معاونت دانشجویی در وزارت علوم و وعده‌های مرتبط با سازمان دانشجویان، تغییر قابل توجهی در وضعیت خوابگاه‌ها و تغذیه دانشجویان حاصل نشده است.

به گفته وی در دهه ۷۰ نیز نهضت خوابگاه‌سازی در کشور انجام شد و حتی بلوک‌هایی در دانشگاه تبریز احداث گردید، اما مشکلات اسکان همچنان ادامه دارد. اخیراً طرح احداث ۳۰ هزار خوابگاه متأهلی مطرح شده که جزئیات آن هنوز مشخص نیست و احتمالاً همان سرنوشت طرح‌های دهه ۷۰ را خواهد داشت.

اعلمی در مورد راهکارهای پیشنهادی گفت: یکی از راهکارها برون‌سپاری مدیریت خوابگاه‌ها و استفاده از ظرفیت صندوق رفاه دانشجویان است. با تقویت صندوق رفاه و ارائه وام‌های دانشجویی، دانشجویان می‌توانند از امکانات خوابگاه‌ها با قیمت تمام‌شده بهره‌مند شوند.

وی تأکید کرد که این موضوع در برنامه بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا هدف پذیرش ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی تا پایان برنامه هفتم تعیین شده است.

رئیس دانشگاه تبریز همچنین به مشکلات اسکان دانشجویان خارجی اشاره کرد و گفت: اختصاص خوابگاه‌ها به دانشجویان بین‌المللی گاهی باعث اعتراض دانشجویان داخلی می‌شود و این مسئله ایجاد احساس تبعیض می‌کند. بنابراین، مدیریت مسائل رفاهی و اسکان دانشجویان داخلی و خارجی باید به یکپارچگی برسد تا اهداف بین‌المللی‌سازی دانشگاه محقق شود.

وی در پایان تأکید کرد: برای تحقق این اهداف، لازم است دست‌کم ۲۰ درصد از ظرفیت خوابگاه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته شود و تدابیر لازم برای مدیریت تغذیه و اسکان آنان اتخاذ گردد.

انتهای پیام