به گزارش ایکنا از آذربایجانشرقی، اصغر عسگری؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، امروز، ششم دیماه، در رویداد ایدهپردازی علمی، تخصصی و کاربردی هوش مصنوعی در دانشگاه تبریز، به تبیین فرصتها و چالشهای هوش مصنوعی در حوزه آموزش و پژوهش پرداخت و گفت: یکی از مزایای مهم هوش مصنوعی، افزایش کیفیت تدریس است؛ بهگونهای که بهجای استفاده از یک مدل ثابت برای همه کلاسها، میتوان با بهرهگیری از هوش مصنوعی و متناسب با نوع مخاطب، شیوه تدریس را تغییر داد.
وی افزود: از دیگر مزایای هوش مصنوعی، ایفای نقش آن بهعنوان دستیار آموزشی برای اساتید است که میتواند فرآیند آموزش را تسهیل و تقویت کند.
عسگری با اشاره به نقش هوش مصنوعی در حوزه پژوهش تصریح کرد: حضور هوش مصنوعی به معنای بیکاری در حوزه پژوهش نیست، بلکه مدل و نوع پژوهش را تغییر میدهد. بنابراین ورود هوش مصنوعی، شیوههای سنتی را دگرگون کرده اما به معنای حذف کامل فعالیتهای پژوهشی نیست.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز ادامه داد: در حوزه آموزش نیز میتوان از هوش مصنوعی برای تشخیص روند تحصیلی دانشجویان استفاده کرد و بررسی نمود که دانشجویان در رشتههای مختلف چه میزان افت یا رشد تحصیلی داشتهاند.
وی در ادامه به خطرات و چالشهای هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مشاهده میشود که نهتنها برخی دانشجویان، بلکه حتی بعضی از مسئولان، متن سخنرانی خود را مستقیماً از هوش مصنوعی دریافت کرده و بدون هیچگونه بازبینی یا تغییر، آن را ارائه میدهند؛ در حالی که باید استقلال علمی خود را حفظ کنیم و صرفاً به خروجی هوش مصنوعی اکتفا نکنیم.
عسگری یکی دیگر از مشکلات هوش مصنوعی را، مشابه فضای مجازی، تزریق گسترده دانش سطحی دانست و افزود: با دانش سطحی هرگز نمیتوان کاری را به سرانجام رساند. همچنین استفاده نادرست از هوش مصنوعی میتواند مهارت تحلیلی افراد را کاهش داده و موجب وابستگی بیش از حد به آن شود، بهطوریکه افراد صرفاً در نقش یک اپراتور ظاهر شوند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالشهای هوش مصنوعی، عدم تطابق آن با زیستبوم فناوری کشور است؛ بهگونهای که حتی با ارائه دادههای دقیق، خروجی هوش مصنوعی همچنان مبتنی بر فرهنگ و چارچوبهای خودش خواهد بود.
وی امنیت داده و حاکمیت علمی را از موضوعات مهم در این حوزه دانست و گفت: ما بهراحتی اطلاعات خود را در اختیار هوش مصنوعی قرار میدهیم و این مسئله میتواند منجر به نقض محرمانگی دادهها شود.
عسگری در خاتمه تأکید کرد: سواد عمومی هوش مصنوعی صرفاً به استفاده از ابزارهایی مانند چتجیپیتی محدود نمیشود و هوش مصنوعی باید دستیار انسان باشد، نه اینکه انسان به دستیار هوش مصنوعی تبدیل شود.
رضا محمدی، رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاههای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت فناوری هوش مصنوعی در دنیای امروز، بر ضرورت کسب دانش و توانمندی در عرصه هوش مصنوعی تأکید کرد.
وی با اشاره به توصیه رهبر معظم انقلاب در موضوع هوش مصنوعی و تأکید ایشان بر لزوم دستیابی به فناوری هوش مصنوعی توسط متخصصان و دانشمندان ایرانی و عدم وابستگی به کشورهای دیگر در این حوزه، بر لزوم همکاری دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی و تلاش مداوم متخصصان جهت دستیابی به این فناوری تأکید کرد.
انتهای پیام