صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۱۳۲۰۶۸۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۱
حجت‌الاسلام فیاضی:

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که فلسفه زبان مشترک میان مؤمن و ملحد است بیان کرد: فلسفه، انسان را از حس‌گرایی و تجربه‌محوری افراطی دور می‌کند و نمی‌گذارد که دچار چالش نظریه مارکسیزم شود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی، مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پنج‌شنبه، 30 آبان ماه، در نشست علمی «تبیین ضرورت و اهمیت فلسفه در حوزه‌های علمیه و بررسی شبهات»، که به همت معاونت پژوهش و همکاری گروه فقه و کلام مدرسه تخصصی فقه و معارف اسلامی مجتمع آموزش عالی فقه(حجتیه) در سالن شهید مطهری این مجتمع برگزار شد، با اشاره به سند کار حوزه‌های علمیه در قرآن مجید، اظهار کرد: در آیه نفر، عبارت «وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنفِرُواْ کَآفَّةً» در مقام انشاء و طلب وارد شده است و تأکید می‌کند که حرام مؤکد است که همه مؤمنان به جبهه جنگ با دشمنان دین روند، و با جمله بعد «فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّیَتَفَقَّهُواْ فِی الدِّینِ وَلِیُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ» تکلیف برخی از مؤمنان را روشن می‌کند که باید به دنبال کسب علم و تعلم بروند.



وی افزود: دین، از لحاظ اهمیت، به ترتیب شامل عقائد، اخلاق و احکام می‌شود. از این رو، حوزه‌های علمیه نباید از این سه بخش دین غافل باشد و همت خود را در تبیین آن برای مردم بگذارد.



مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) پرداخت اختصاصی حوزه به بخش احکام دین را از دسیسه‌های دشمن دانست و بیان کرد: این تفکر که حوزه باید در فکر تحصیل احکام دین باشد، همان تفکر دشمنان دین است که باید از آن دوری کرد.



فیاضی یادآور شد: برخی از متقدمین، ورود در اصول را جائز نمی‌دانستند و براهینی همانند مخالفین فلسفه می‌آوردند. برای نمونه می‌گویند این که نبی مکرم اسلام(ص) اشاره‌ای به عام و خاص، مطلق و مقید ننمودند، پس پرداخت به آنها خارج از دین است.



وی با خطاب به این دسته که «شما جایگاه عقل را نیز انکار می‌کنید»، عنوان کرد: عیب این دسته از به ظاهر عالمان آن است که به فرموده قرآن اهل تدبر نیستند و در ضلال و گمراهی نیز باقی می‌مانند.



مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که برای پرداخت به احکام نیز به اصول نیازمند هستیم، ابراز کرد: برای این که استدلال و درک درستی از آیات و روایات داشته باشیم، نیازمند به علم جدیدی به نام اصول هستیم. ضرورت این علم هیچ جای شبهه‌ای را در میان حوزویان باقی نگذاشته است.



فیاضی، با اشاره به رابطه اصول و فلسفه، اظهار کرد: اصولیین اذعان دارند که برای فهم برخی از قواعد اصولی باید از اصول فلسفی کمک گرفته شود، بنابر این نمی‌توان علم فلسفه را علمی بیگانه از علم اصول دانست.



وی با اظهار این که موضوع فلسفه جهان‌بینی است، اضافه کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، فلسفه، زبان مشترک مؤمن و ملحد است. به عبارت دیگر، این علوم عقلی و فلسفی است که می‌تواند غربی‌ها را اقناع کند و استدلال قوی اسلام را بقبولاند.



مدیر گروه فلسفه و کلام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اذعان کرد: جای تأسف است که یهودیت سرمایه‌گذاری کلانی بر تحصیل علوم اسلامی ما انجام دهند و ما مسلمین از علوم غنی اسلامی مانند فلسفه غافل باشیم.



در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مظفری، با اشاره به رابطه فلسفه و حفظ ایمان مؤمن، اظهار کرد: در بیان شهید مطهری، اندیشه‌های فلسفی در غرب ضعیف است و فیلسوفانی مانند راسل با شبهات کوچکی از عقیده الهی خود بازگشتند.



وی افزود: فلسفه، انسان را از حس‌گرایی و تجربه‌محوری افراطی دور می‌کند و نمی‌گذارد که دچار چالش نظریه مارکسیزم شود که مبتنی بر حواس‌گرایی است.



عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، با اشاره به نقش فلسفه در فهم دین، اذعان کرد: فلسفه به شناخت حقایق عالم منجر می‌شود، در نتیجه می‌تواند به فهم عقلانی بهتر معارف دین نیز کمک کند.



حجت‌الاسلام والمسلمین مظفری فلسفه را عاملی برای حفظ دین دانست و تأکید کرد: فلاسفه‌ای که عمری را به پاکی و ایمان زیسته‌اند، این نکته را به ما می‌فهمانند که با کمک جستن از فلسفه، احتمال ثبات قدم در دین بیشتر است.