به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست دینی «تقرب به خدا؛ هدف خلقت انسان» در جمع اعضای یاوران نماز با همکاری ستاد اقامه نماز بنیاد شهید و امور ایثارگران و دفتر مدیرکل امور اجتماعی استانداری قم در مدرسه شهید فهمیده قم محله شیخآباد برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محمود لطفیان سرگزی، کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم در این نشست با اشاره به ضرورت تلاش در جهت تسکین آلام بشری، حمایت از زندگی و سلامت انسانها و کوشش در جهت برقراری دوستی، تفاهم و صلح پایدار میان ملتها را از اهداف شاخص جامعه توحیدی و مهدوی دانست.
وی افزود: دنیای فانی بهشت کافران است، چراکه او تا در دنیاست میتواند برای آسایش و لذتجویی خود تلاش کند و اگر آسایش و لذتی نیز برای او باشد در دنیاست و با اموال و اعمال منفی که در دنیا مرتکب شده در قیامت گرفتار عذاب الهی میشود.
حجتالاسلام لطفیان اظهار کرد: افتخار آنجاست که برگ ورودی بهشت سرمدی را از سنجش ترازوی اعمال به فضل خدا دریافت کنیم. جوان ایرانی مسلمان به این فکر نیست که فقط به لذتهای دنیا سرگرم شود؛ یاد معاد و قیامت در نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه به انسانهایی که دلبستگی شدیدی به دنیا داشته و در رسیدن به علایق دنیوی تلاش بیوقفه میکنند، هشدار میدهد تا فریب دنیا را نخورند.
وی ادامه داد: خطر آنجاست که انسان گاهی اوقات نه تنها به دنیا مشغول میشود، بلکه از فرمان خدا نیز سرباز میزند و در این صورت «ان الانسان لفی خسر» میشود که بدتر از «لخاسر و یا لفی ضرر» است چون هم اصل سرمایه و هم سود آن را یکجا از دست داده است.
حجتالاسلام لطفیان با اشاره به آیه 12 سوره یونس، گفت: «آفت نعمتها، کفران و ناسپاسی است». از جمله صفات این افراد ناسپاس مسرف، ستمکار، اهل دوزخ و بیتوفیق است و نزول عذاب بر آنها در دنیا و آخرت قطعی است. ناشکری، بدبینی و ناسپاسی سبب قحطی، گرسنگی، ترس و ناامنی میشود.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم اضافه کرد: امام سجاد(ع) در مناجات الراغبین، مناجات پنجم از مناجات خمس عشره با یک دنیا معرفت و مضامین عالی به خداوند چنین عرضه میدارد «اگر غفلت مرا به خواب انداخت، ایمان و معرفتم به لطف و کرمت متذکر و آگاهم میکند و اگر سرکشی و طغیان مرا به وحشت انداخت، بشارت مغفرت و خشنودیت، خاطرم را آرامش میبخشد».
مدیر کانون نویسندگان نماز استان قم، راههای ورود به دروازههای معرفت را یاد گرفتن شیوههای سپاسگزاری و شکرکردن دانست و افزود: امام علی(ع) در حدیثی فرمود «هرگاه خداوند بندهای را دوست بدارد او را به محبت خود سرگرم، سینهاش را سرشار از بینیازی و تنگدستی را از او دور میکند، به شرط آنکه آدمیزاد هم عبادت خالصانه مستمر قلبی، زبانی و عملی را فراموش نکند.
حجتالاسلام لطفیان تصریح کرد: ارزش دل و قلب به چیزی است که در آن راه مییابد، در واقع دل از چیزی که به او سپرده شده کسب ارزش میکند. «إِلَهِ النَّاسِ» دلی که همواره در فکر امور معنوی باشد چنان اوج میگیرد که از آن تعبیر به «قلب المؤمن عرش الرحمن» میشود.
وی ادامه داد: تأثیر ذکر خدا در قلب زمانی تکامل مییابد که سپاسگزاری از نعمتهای بیکران الهی بهعنوان کیمیایی ارزشمند مورد توجه قرار گیرد. گوهرشناسان این وادی، انبیا و اولیای الهی هستند و کسانی که ذکر خداوند عزوجل بر زبانشان جاری است نسیم رحمت الهی را استشمام میکنند.
کارشناس فرهنگی ستاد اقامه نماز استان قم افزود: منظور از ذکر خداوند که فرمود «الا بذکر اله تطمئن القلوب» تنها یک ذکر زبانی نیست، بلکه آنچه موجب آرامش دل میشود این است که به تمام معنا، قلب متوجه ذات اقدس الهی و عظمت او و همچنین علم، آگاهی و ناظر بودن خداوند در تمام اعمال باشد.
حجتالاسلام لطفیان یادآور شد: ترک واجبات و انجام محرمات بدون هیچ پروا و اجتنابی از آن، قلب انسان را سیاه میکند، لذا قلب پاک و سالم میتواند آئینه تمامنمای حقایق باشد. جلادهنده دل، ذکر خداست، جلا در موردی به کار میرود که چیزی کدر شده و زنگ زده باشد و با برطرف کردن زنگار و آلودگی حالت صیقلی پیدا میکند که خواندن قرآن و یاد مرگ جلادهنده دل است.
وی بر اساس آیه 255 سوره بقره اظهار کرد: مالک حقیقی همه چیز اوست و مالکیت انسان، در واقع عاریتی بیش نیست. مالکیت انسان، چند روزه و با شرایط محدود است که از طرف مالک حقیقی یعنی خداوند تعیین میشود. حال که همه مملوک او هستند پس چرا مملوکی، مملوک دیگر را بپرستد؛ دیگران نیز بندگانی همچون ما هستند.
حجتالاسلام لطفیان گفت: از امام صادق(ع) نقل شده است «اولین درجه تقوا و بندگی خدا آن است که انسان خودش را مالک نداند». براساس آیه 257 سوره بقره، موافقان ولایت خدا کارهایشان رنگ خدایی پیدا میکند، راهشان روشن، آیندهشان معلوم و به کارهایش دلگرم هستند.
وی در پایان یادآور شد: انسان کامل و صابر و شاکر، مثبتاندیش در غم و شادی و حتی در سختیها به یاری خدا چشم دوخته و از قدرتهای غیر خدایی نمیهراسد. تبلیغات منفی در او بیاثر است و غیر از خدا همهچیز در نظر او کوچک است؛ اگر صدها راه درآمد برایش باز شود تنها با معیار الهی آن راهی را انتخاب میکند که خدا معین کرده است.