حجتالاسلام والمسلمین مهدی رستمنژاد، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیة در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، یکی از مهارتهای زندگی را مدیریت هیجانها همچون غم و شادی برشمرد و به تبیین راهکار مدیریتی آن از دیدگاه معارف اسلامی پرداخت.
وی با بیان اینکه اسلام برای مدیریت تمام ابعاد زندگی بشر دارای برنامه و دستور است، گفت: گرچه در دنیای کنونی از این منابع به خوبی استفاده نشده است اما عدم بهرهمند نشدن انسان به معنای نبود این معارف ظریف و راهبردی نیست بلکه به غفلت انسان باز میگردد.
شادی و سرور باید بر مدار عقل باشد
حجتالاسلام رستم نژاد در ابتدا به تبیین وظایف انسان در مواجهه با شادی پرداخت و گفت: شادی و سرور باید بر مدار عقل باشد. امام علی(ع) نیز میفرمایند: «ریشه عقل قدرت و ثمره قدرت سرور و شادی است.»
حجتالاسلام رستمنژاد سروری که از خشونت منجر شود را غیرمنطقی دانست و گفت: امیرالمومنین علی(ع) در این زمینه نیز میفرمایند: «کمک بر سرور نمیشود مگر با مدارا و نرمی». همچنین سرور باید بر مدار شریعت باشد همانگونه که امام اول شیعیان میفرمایند «سرور انسان مؤمن به اطاعت پروردگارش و حزن وی از گناه است».
خیرخواهی و ایجاد سرور
وی خیرخواهی و خیررسانی را عامل دیگری برای شادی دانست و گفت: طبق گفته امام علی(ع) انسان باید سرور خود را بر مبنای آنچه از پیش برای خود با خیرخواهی برای دیگران پیش فرستاده است قرار دهد.
از چه شادیهایی برحذر باشیم؟
حجتالاسلام رستم نژاد با بیان اینکه در تعالیم اسلامی سرور باید براساس عاقبت اندیشی باشد، گفت: باید توجه کرد به دنبال شادمانیهایی که سرانجام آن غم، مصیبت و بلا است نرویم. برخی شادیها شر به دنبال دارند و باید از آن برحذر بود. امام علی(ع) میفرمایند: «از آنچه دنیا به تو رسانده است بسیار شاد و از آنچه دنیا از تو گرفته است بسیار اندوهگین مشو».
حزن ممدوح و مذموم
وی در ادامه سخنان خود به آیات و روایاتی که پیرامون برخورد مؤمن در شرایط غم و اندوه آمده است اشاره و عنوان کرد: حزن در لسان روایات بر دو پایه مذموم و ممدوح است. حزن ممدوح ویژه مؤمنان است ولی در اینجا مراد حزن مذموم است.
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة در ادامه سخنان خود با بیان تعریفی از حزن مذموم گفت: اندوهی که یأس و نا امیدی را در انسان ایجاد کند در مؤمن وجود ندارد.
چشم و همچشمی نکنیم تا اندوهگین نباشیم
وی با تأکید بر اینکه با رعایت برخی امور انسان از حزن به دور میماند گفت: چشم و هم چشمی از این جمله است به طوری که پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «هر کس نظر کند به آنچه در دست مردم است حزن دائمی خواهد داشت». حسادت نیز از دیگر عوامل ایجاد حزن است بطوری که برابر روایات انسان حسود دائم الحزن است.
حجتالاسلام رستمنژاد رغبت بیش از حد به دنیا را عامل محزون شدن انسان دانست و گفت: امام صادق(ع) میفرمایند: «اگر چیزی انسان را محزون میکند به ذکر لاحول و لا قوة الا بالله پناه ببرد». ذکر یونسیه نیز انسان را از حزن نجات میدهد.
برای درمان حزن باید ریشهها را یافت
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیة با بیان اینکه در اسلام جنگ با علتها مراد است گفت: برای درمان حزن باید ریشهها را یافت و مدیریت آن را بر عهده گرفت. در این میان توجه به معلول به تنهایی راه به جایی نمیبرد.
وی در پایان سخنان خود بر حزنی که به واسطه از دست دادن عزیران بر انسان عارض میشود اشاره و عنوان کرد: در این شرایط نیز علاوه بر اینکه اطرافیان نباید فرد داغدار را تنها بگذارند خود فرد نیز باید به تفکر و تعقل بپردازد و مصیب اولیای دین را به یاد بیاورد و خود را با گریه کردن سبک کند.