صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۳۲۷۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
سرابی:

گروه اندیشه: مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان،گفت: افراد وقتی روزه می‌گیرند به ارتقاء معرفتی خود کمک می‌کنند، پرخوری نور معرفت را در وجود انسان خاموش می‌کند و آنچه از روایات فهمیده می‌شود این است که انسان با گرسنه ماندن بهتر می‌تواند از عقل خود استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، حجت‌الاسلام کاظم سرابی،مدرس حوزه و دانشگاه‌های زنجان،روز گذشته،21 تیر در حسینیه اعظم زنجان،اظهار کرد: ماه مبارک رمضان بر اساس روایات سه فلسفه برجسته دارد، که نخستین آن این است که وقتی روزه می‌گیرید به ارتقاء معرفتی خود کمک می‌کنید.پرخوری نور معرفت را در وجود انسان خاموش می‌کند و آنچه از روایات فهمیده می‌شود این است که انسان با گرسنه ماندن بهتر می‌تواند از عقل خود استفاده کند.
حجت‌الاسلام سرابی با اشاره به اینکه دستاورد دوم ماه مبارک رمضان این است که انسان گرسنه می‌ماند و می‌فهمد که در جامعه یک عده گرسنه هستند که انسان می‌تواند به آنها کمک کند، افزود: روزه‌داری به انسان فهم بیشتروعاطفه پررنگ‌تر می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه روزه داری به معنای درک نیازمندان و کمک به آنها است، گفت: اینکه انسان از دور شاهد نیازمندی کسی باشد و کاری انجام ندهد، کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید وارد گود شده و به او کمک نیز کرده و خودش را جای فقیر قرار دهد.در روایات از ماه مبارک با عنوان شهرالمواسات یاد شده که این وظیفه ما را در قبال افراد مستمند در این ایام سنگین‌تر می‌کند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه سومین دستاورد ماه مبارک رمضان نیز پررنگ‌تر شدن صبر انسان است، تصریح کرد: صبر یعنی اینکه انسان در برابر شهوات مقابله کرده و صبر پیشه می‌کند و انسان با روزه گرفتن برای مقاومت در برابر گناه تمرین می‌کند.
حجت الاسلام سرابی در پایان با اشاره به اینکه همه مشقت‌ها برای افزایش معرفت انسان است،گفت: باید معرفت خود را در خصوص دین افزایش دهیم و دین را بر اساس سود و زیان خود تفسیر نکنیم.