به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست تخصصی امنیت روانی کودکان در عصر دیجیتال، عصر امروز با حضور علیرضا کرمانی، مدیرکل پژوهش کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، محمدعلی شامانی مدرس دانشگاه و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری به همراه نیما افشار نادری روزنامهنگار و فعال در حوزهی آیتی در کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
اعتماد بنیاد امنیت است
محمدعلی شامانی، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان اظهار کرد: بنظرمیرسد همه چیز آرام است اما آیا واقعا اینطور است؟ امروزه بر خلاف تصورمان، زندگی آرام نیست و تربیت اسیر یک چالش نفسگیر است.
وی افزود: در کمتر از بیست سال شاهد این اتفاقات عظیم در تکنولوژی بودیم و حالا پیشبینی میکنم که تا کمتر از پنج سال دیگر بزرگترین اتفاقات با کوچکترین ابزار و اپلیکیشنها رخ میدهد؛ بنابراین کودکانمان نیازمند حفاظت و مراقبت دارند زیرا ما این دنیا را برای کودکانمان رقم زدیم و ما مسئولیم.
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان تصریح کرد: فرزندانمان در عصر دیجیتال بیش از دیگران نیازمند مراقبت هستند. امروزه خانوادهها دچار اختلال در روابط ها شدهاند. آنها دچار نگرانیهای بسیار هستند چراکه از آنچه که در دسترس دارند، آگاهی ندارند.
وی بیان کرد: همه ما آدمها نیازمند امنیت هستیم، هرچیزی که بوی تهدید میدهد، ما را آشفته خواهد کرد و در نهایت ما را به مقابله فرا میخواند. این احساس ناامنی از سوی والدین با یک پرخاشگری به سوی فرزند ظهور میکند.
شامانی اظهار کرد: در فضایی که اعتماد نباشد، نه تنها در یک خانواده بلکه در یک جامعه هم نمیتوان بنیان اعتماد را ساخت. جهان مجازی انعکاس جهان واقعی است. نباید به دنیای مجازی حمله کرد چراکه خودمان این دنیای مدرن را ساختیم. زندگی دومی وجود ندارد بلکه دنیای مجازی و دنیای حقیقی، هر دو یک زندگی هستند.
وی افزود: اعتماد بنیاد امنیت است، انسانها در همه ادوار نیازمند امنیت هستند. ناامنی در هر ادواری آزاردهنده است.
نگرانی تنها چاره کار برای فضای مجازی نیست
معاون فرهنگی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان تصریح کرد: نگرانی برای فضای مجازی تنها چاره کار نیست باید مسأله را بفهمیم. اگه مسأله را متوجه نشویم، زمانی که به منطقه مجاز ممنوعه برخورد میکنیم، کارهای عامرانه میکنیم و بدون اینکه فهم داشته باشیم، رفتارهای سلبی انجام میدهیم. متأسفانه در این مواقع به سراغ رفتارهای ایجابی نمیرویم زیرا رفتارهای سلبی راحتتر و دم دستیتر از رفتارهای ایجابی است.
وی بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت کشور این روزها به دنبال خواب خوش است چراکه بر این تصور بوده همه چیز آرام است. درحالی که فهمیدن و آگاهی بیقراری میآورد. شاید تکنولوژی خوب باشد اما باید پیامدهایش را تحمل کنیم و چارهای برای آن بیابیم.
شامانی اظهار کرد: در روزگاری که بیقراریها زیاد شده است، تکنولوژی میتواند به آرامش کمک کند مشروط بر اینکه فهم آن را داشته باشیم.
وی افزود: یکی از مشکلاتمان در استفاده از تکنولوژی این بوده که آن ابزار مربوطه برایمان ناشناس است یعنی هنوز کارکرد اصلی آن را نمیدانیم و طبیعی است که نگران شویم.
آموزش و پرورش با تکنولوژی صد سال فاصله دارد
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تصریح کرد: آموزش و پرورش کشور با تکنولوژی فاصله صدساله دارد و متأسفانه هیچ عکسالعملی نشان نمیدهد. بزرگسالان هم برای آنکه نگران اقتدارشان مقابل فرزندانشان هستند، به سراغ تکنولوژی نمیروند و در نهایت خانواده امروزه تبدیل به یک خانواده پرتنش میشود.
وی بیان کرد: تکنولوژی را باید فهمید، خلق کرد و زندگی را از دل تکنولوژی بیرون کشید. ما باید برای زندگی تمرین کنیم چراکه آمدهایم تا در کنار هم باهم و با مهربانی زندگی کنیم.
شامانی اظهار کرد: جامعه در هیچ بخشی آموزش را جدی نگرفته است. آموزش باید وارد متن و لابهلای نظامها شود. هیچ تغییری بدون آموزش رخ نخواهد داد.
محتوای فارسی ویژه کودکان در فضای مجازی وجود ندارد
نیما افشار نادری، روزنامهنگار و فعال در حوزه آی تی، اظهار کرد: ما با جامعهای روبرو هستیم که کودکانش از سه سالگی تبلت در دست میگیرند یا پیش از آغاز تکلم، تکنولوژی را میآموزند.
وی ادامه داد: رسانهها باید در زمینه افکارسنجی کمک کنند تا در فضای آنلاین بتوانیم نیازسنجی کنیم و بر اساس نیازها برنامهریزی انجام شود. محتوایی که امروزه در فضای مجازی برای کودکان آماده شده همان مطالب اسکن شده کتابهاست و الباقی فضا هم به تبلیغات تجاری اختصاص داده شده است.
این فعال در حوزه آیتی اظهار کرد: امروزه بسیاری از محتوای تولید شده در فضای مجازی به زبان انگلیسی است باید وارد میدان شویم و تولیدات را برای کودکان فارسیزبان افزایش دهیم.
وی بیان کرد: اینترنت با کارکرد نظامی ایجاد شده است و چون تا کنون کارکرد غیرنظامی هم دارد، آن را به ما دادهاند، بنابراین اگر کودکان را توانمند کنیم و به آنها ابزار استفاده از تکنولوژی را بیاموزیم، قطعا توانستهایم در برابر هجمههای فرهنگی واکسینه کنیم.
افشارنادری اظهار کرد: باید به کودکانمان آموزش دهیم که در فضای مجازی چه مرزهایی وجود دارد. همچنین تولید آنلاین را به آنها آموزش دهیم.
امروزه با آوار اطلاعاتی روبرو هستیم
علیرضا کرمانی، مدیرکل پژوهش کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان، با اشاره به این موضوع مبنی بر اینکه فضای مجازی بخشی از واقعیت اجتماعی است، اظهار کرد: کاستلز و دیگر متفکران مفهوم بیمکانی و بی زمانی را در دنیای مدرن مطرح میکنند. درواقع این بیمکانی و بیزمانی همان واقعیت فضای مجازی است و امروزه ما در دنیایی زندگی میکنیم که با آوار اطلاعاتی روبرو هستیم.
وی ادامه داد: ما با جامعهای روبرو هستیم که کودکانش با حجمی از اطلاعات روبروست، اطلاعاتی که بزرگسالان آن را به مرز جنون گذراندهاند.