به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آوا، مراسم سوگواری حضرت امام حسین(ع) و یاران فداکار و با وفایش، روز یکشنبه، 26 مهرماه، در دفتر نمایندگی آیتاللهالعظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع عالیقدر جهان تشیع در کابل برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین علی اسود بلال، مسئول پاسخگویی به سؤالات شرعی دفتر نمایندگی آیتاللهالعظمی ناصر مکارم شیرازی در کابل، در این مراسم طی سخنانی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن دهه عاشورا، سالروز شهادت حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، گفت: امام حسین(ع) ادامهدهنده نهضتی بود که رسول گرامی اسلام(ص) در تسلسل نهضتهای سایر پیامبران چون حضرت ابراهیم، موسی و عیسی(ع) آن را تداوم بخشید.
وی افزود: هدف از نهضتهای پیامبران الهی این بود که انسانها را از قید عبودیت و بندگی غیر خدا نجات داده و با دعوت کردن به توحید و یکتاپرستی، راه سعادت و خوشبختی را به آنان نشان دهند.
بلال بیان کرد: پیامبر اسلام(ص) در راه هدف مقدسشان، 23 سال مبارزه پیگیر و تلاشهای طاقتفرسایی را انجام دادند؛ 13 سال در مکه انقلاب فرهنگی را ادامه دادند و 10 سال دیگر در مدینه بیشتر از 50 جنگ غزوه را برای پیشرفت اسلام سامان دادند و در تمام این مدت مظهر پیروزی خدا بر لات و هبل و زوزههای شیطانی بود.
وی اظهار کرد: پس از رسول خدا(ص) این وظیفه بر دوش امام علی(ع) نهاده شد و آن حضرت نهضت پیامبر(ص) را با قوت و قدرت ادامه داد و برای ایجاد وحدت 25 سال در خانه نشست و برای ایجاد عدالت پنج سال خلافت کرد.
حجتالاسلام بلال ادامه داد: پس از شهادت حضرت امیرالمؤمنان حضرت علی(ع)، فرزند ارشد ایشان امام حسن مجتبی(ع) عهدهدار میراث معنوی گرانسنگ پیامبران الهی به خصوص جدش رسول خدا(ص) میشود و با صلح با معاویه کیان اسلام را حفظ میکند.
مسئول پاسخ به سؤالات شرعی دفتر آیتاللهالعظمی ناصر مکارم شیرازی در کابل بهترین دستپروردگان رسول خدا(ص) بعد از شهادت امام حسن مجتبی(ع) را سه دسته برشمرد و گفت: دسته اول افرادی همچون سلمان، ابوذر و میثم تمار بودند که در راه مبارزه با ظلم و ستم جان باختند، گروه دوم افرادی همچون ابوهریره و ابودردا بودند که بعد از آن همه رشادتها و خدمات شایسته در راه گسترش اسلام و ارزشهای دینی، توسط نیرنگهای بنیامیه کار جعل حدیث را در پیش گرفتند.
وی افزود: دسته سوم از اصحاب رسول خدا(ص) کسانی همچون عبدالله زبیر، عبدالله عمر و امثال آنان بودند که در شرایط حساس دنیای اسلام گوشه عزلت را برگزیده و حالت بیطرفی را اختیار کردند و بهشت را در گوشه خلوت جستوجو کردند نه در میدان جنگ و شهادت؛ این دسته از صحابه بیدرک و درد بودند که بهترین رهبر آگاه و مظهر تمام خوبیها را در پای قدرت ظالم و ستمگر خاندان بنیامیه قربانی کردند.
حجتالاسلام بلال اظهار کرد: در زمان امام حسین(ع) شرایطی پیش آمد که وجدانهای بیدار را متوجه خانه حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) کرد و این سؤال را مطرح کرد که از این خاندان چه عکسالعملی در برابر نابسامانی و بدعتگذاریهای یزید و اطرافیانش نشان داده خواهد شد.
مسئول پاسخ به سؤالات شرعی دفتر آیتاللهالعظمی ناصر مکارم شیرازی گفت: اگر در چنین شرایطی امام حسین(ع) سکوت اختیار میکرد بر تمام اعمال و رفتار یزید صحه گذاشته میشد به همین دلیل امام حسین(ع) برای اینکه مفسدهها را از میان بردارد و خواب سنگین مرگ را به بیداری و آگاهی تبدیل کند رخت سفر بر میبندد و نهضتش را آغاز میکند.
وی عنوان کرد: امام حسین(ع) به این جهت قیام کرد تا به بشریت نشان دهد که راه برای مؤمنان مسدود نیست و اگر نمیتوانند حکومت ظالم و ستمگر را به زمین بزند حداقل با شهادت خود میتوانند چهره کثیف دشمنان اسلام را برملا و رسوا کنند.