محمدرضا سوقندی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به سازوکارهای درست برای تبلیغ درست محرم در فضای مجازی اظهار کرد: فرهنگهایی همچون عاشورا مجموعا یک فرهنگ کلان هستند و در دل خودشان فرهنگهای مختلفی دارند که میتوان به فرهنگ وفاداری، ایثار، شهادتطلبی، انساندوستی، نوعدوستی، خانوادهمحوری، مبارزه با ظلم، ذلتناپذیری، آزادگی و حریت اشاره کرد.
وی ادامه داد: برای ترویج یک فرهنگ کلان همچون عاشورا باید به ابزار ترویج آن توجه کنیم و بتوانیم از بهترین ابزار بهرهمند شویم.
ضرورت استفاده از رسانههای دیجیتال برای تبلیغ مفاهیم دینی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تصریح کرد: در بخش خرده فرهنگ همچون ایثار و شهادت طلبی هم ابزار به نوعی فرهنگساز است. همچنین فضای سایبر و رسانههای دیجیتال به نوعی ابزاری مناسب برای تبلیغ و ترویج عاشورا به شمار میرود.
وی بیان کرد: فضای مجازی یک جغرافیای جدیدی به وجود آورده و مرزها را در هم شکسته است. شاید در دورهای از زمان برای دریافت اخبار به روزنامهها و صداوسیما در ساعتهایی مشخص مراجعه میشد اما امروز شاهد هستیم که در هر لحظه اخبار مهم به گوش میرسد و گاهی بنگاههای رسمی از رسانههای دیجیتال عقب هستند.
رسانههای دیجیتال را باید بشناسیم
سوقندی اظهار کرد: در وهله اول باید رسانههای دیجیتال را بشناسیم در غیر این صورت نمیتوانیم سازوکارهای مشخصی را برای تبلیغ مفاهیم دینیمان تعریف کنیم.
وی بیان کرد: برای تبلیغ مفاهیم دینی در رسانههای دیجیتال باید به سراغ هنر برویم تا فاصله بین مخاطب و محتوا را کم کنیم. بهترین سازوکار برای عرضه اندیشه و تفکرمان در فضای مجازی، بازتولید میراثمان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تصریح کرد: فرهنگ عاشورا با خود میراث و آئینهایی به همراه دارد که همانند آنها را نمیتوانیم در فضای مجازی بیاوریم چراکه اگر همانند همان مطالب عاشورا را که در فضای حقیقی گفته میشود را در فضای مجازی منتشر کنیم که دیگر مجازی نخواهد بود. فضای مجازی ویژگیهای خاص خود را دارد و باید براساس آن ویژگیها در فضای مجازی به تبلیغ فرهنگ عاشورا بپردازیم.
وی بیان کرد: ما باید میراث گذشتهمان را متناسب با این ابزارهای هنری و دیجیتالی بازتولید کنیم. برای بازتولید باید به سراغ ابزارهای هنری و دیجیتالی برویم که یکی از این کارها کوتاه کردن مطالب و محتواست. امروزه کاربران وقت و حوصله چندانی برای تولیدات طولانی ندارند و به دنبال پیامهای کوتاه هستند.
تولیدکنندگان باید آشنا به زبان دیجیتال باشند
سوقندی اظهار کرد: کسانی که در عرصه فرهنگ هستند، باید زبان دیجیتال را بشناسند و حتی باید دورههای افزایش سوادرسانهای را برایشان برگزارکنیم. گاهی افراد تحصیلات تکمیلی دارند اما با سواد رسانهای آشنا نیستند.
وی یادآور شد: تولیدکنندگان باید با ارتقای سواد رسانهای، متناسب با این ابزار دیجیتال فعالیت کنند. توانمندسازی هنرمندان و حتی عموم مردم برای تولید در شبکههای مجازی امری ضروری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تصریح کرد: باید تولید محتوا و مصرف محتوا را به عموم کاربران و شهروندان آموزش دهیم تا با مدیریت فرصتها بهترین بهرهمندی را از فضای مجازی داشته باشند.
تولید محتوای مناسب مانع از مراجعه به غذای آلوده فضای مجازی میشود
وی بیان کرد: ما باید غذای محتوای مناسب را در فضای مجازی تولید و عرضه کنیم و به مخاطبان یاد دهیم که چگونه مصرف کنند تا به سراغ غذاهای آلوده نروند.
سوقندی اظهار کرد: فرهنگ عاشورا یک فرهنگ است و دشمن هم قصد دارد این فرهنگ را به نوعی دیگر جلوه دهد؛ بنابراین ما باید با سازوکار هنر از همان راه به صورت مثبت ورود کنیم.