صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۲۸۱۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

شعب خارجی: رایزنی فرهنگی ایران در زیمبابوه دور دوم گفت‌وگوهای دینی بین اسلام و مسیحیت را در این کشور برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به دنبال موفقیت همایش منطقه‌ای گفت‌وگوی ادیان در زیمبابوه که سال گذشته برگزار شد، رایزنی فرهنگی ایران در این کشور با مشارکت کمیته گفت‌وگوی ادیان زیمبابوه و سازمان زنان فاطمة‌الزهرا(س)، مبادرت به برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای دینی بین اسلام و مسیحیت در سطح ملی کرد.

این دور از گفت‌وگوهای دینی اسلام و مسیحیت با عنوان «اشتراک مساعی و بردباری دینی و نقش آن در توسعه اجتماعی و اقتصادی» در محل کالج آروپه، وابسته به کلیسای کاتولیک زیمبابوه و با حضور حدود 70 نفر از گروه‌های مختلف مسیحی (کاتولیک، پروتستان، اونجلیک، پنتاکستی) و مسلمانان شیعه و سنی، برگزار شد و در پایان شرکت‌کنندگان یک بیانیه 12 بندی صادر کردند.

محسن شجاع‌خانی، رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه، در این دور از گفت‌وگوها با قرائت ترجمه فرمایش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در خصوص هدف از گفت‌وگوهای دینی، توضیحاتی درباره تفاوت میان مجادله، مباحثه و گفت‌وگو بیان کرد.

وی با بیان اینکه موفقیت همایش سال گذشته و استقبال از آن زمینه‌ساز این دور از گفت‌وگوها شد، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد در جوامعی که بردباری دینی در آنها بیشتر است، رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و چشم‌گیرتر است.

رایزن فرهنگی ایران در زیمبابوه گفت: مطمئن هستم با من هم‌عقیده هستید که هدف از همایش امروز به رخ کشیدن دانش و اطلاعات‌مان به یکدیگر و ارائه الگوهای پیچیده از توسعه اجتماعی نیست؛ بلکه هدف این است به خودمان تذکر دهیم که با بردباری دینی و اشتراک مساعی میان گروه‌های دینی می‌توان سرنوشت جامعه را در جهت بهتر و بالاتر رفتن تغییر داد.

سرفیم کیکوتیس، اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس یونان در آفریقا نیز در این مراسم اظهار کرد: عدم بردباری دینی موجب بروز افراطی‌گری در جامعه می‌شود و حتی فرق مختلف یک دین را به جان هم می‌اندازد و این امر به خوبی در جوامعی مانند سومالی و اوکراین قابل مشاهده است.

وی افزود: در جهان امروز دیگر جای هیچ تردیدی نیست که گروه‌های مختلف دینی باید دست در دست یکدیگر به حل مشکلات اجتماعی و حتی اقتصادی جامعه خود بپردازند و دولت‌ها نیز باید آنها را در این امر حمایت کنند.

همچنین در این دور از گفت‌وگوها کشیش نگاور مالونگا، بنیانگذار و رئیس شبکه مسیحی تهیلا گفت: در کشورهایی که اشتراک مساعی و بردباری میان قومیت‌های دینی وجود دارد و دولت‌ها نیز از این هم‌گرایی حمایت می‌کنند، معضلات اجتماعی و اخلاقی در حداقل قرار دارد.

وی تأکید کرد: نمونه بارز این مسئله ایران است که توسعه اجتماعی و اقتصادی آن ریشه در نظام این کشور دارد که اصول اولیه آن از دین برگرفته شده و در عین‌ حال بردباری دینی در جامعه این کشور در حد اعلای خود است.

نگارو مالونگا افزود: سازمان‌های بین‌المللی باید نقش جدی‌تری در بردباری دینی در جوامع مختلف ایفا کنند تا از این طریق توسعه اجتماعی و اقتصادی در کشورها محقق شود.

کشیش داچ، رئیس کلیساهای کتاب مقدس و از اعضای کلیسا اونجلیک زیمبابوه در سخنانی عنوان کرد: همزیستی مسالمت‌آمیز میان مسلمانان و مسیحیان، یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار بر توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه است.

وی گفت: گروه‌های مختلف دینی باید به جای تعارضات، با بردباری، همکاری و اشتراک مساعی، انرژی خود را در خدمت مسائل اجتماعی نظیر آموزش، بهداشت و رفاه اجتماعی قرار دهند.

کشیش داچ بیان کرد: گروه‌های مختلف دینی باید در کنار یکدیگر بوده و ضمن تأکید بر اهمیت بردباری دینی در میان پیروان خود و آگاه‌سازی آنها از مضرات افراطی‌گری دینی، نقش تعیین‌کننده‌ای در توانمندسازی همه‌جانبه جامعه ایفا کنند.

حجت‌الاسلام علی مهدوی که از سوی مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شرکت در مراسم دهه محرم به زیمبابوه اعزام شده بود، نیز در این مراسم با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «شباهت‌ها و مشترکات میان اسلام و مسیحیت»، در مورد مشترکات و شباهت‌های دو دین ابراهیمی اسلام و مسیحیت در موضوعات مختلف همچون هدف از خلقت انسان، رحمت خداوند، رابطه خدا و انسان، اخلاق دینی، مقوله حجاب و ... توضیحاتی بیان کرد.

همچنین جوزف پاگانگا، از شورای کلیساهای آپوستولیک زیمبابوه با اشاره به چالش‌های اجتماعی و اقتصادی جامعه زیمبابوه، گفت: اشتراک مساعی مسلمانان و مسیحیان در زمینه‌های مختلف می‌تواند نتایج بسیار خوبی در رفع معضلات موجود داشته باشد.

وی پیشنهاد کرد که جلسات گفت‌وگو میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف در زیمبابوه به‌صورت مستمر برگزار شود تا از این رهگذر روح همکاری و اشتراک مساعی در جامعه گسترش یابد.

شیخ عبدالله ماکوینجا، بنیانگذار و رئیس مرکز اسلامی فاطمة‌الزهرا(س) با اشاره به توهمات ایجاد شده در مورد اسلام، عنوان کرد: این مسئله باعث شده است که حتی برخی از متفکران غربی نیز اسلام را مساوی با عدم بردباری و افراطی‌گری قلمداد کنند.

وی افزود: اسلام مشوق بردباری و همزیستی مسالمت‌آمیز در میان پیروان ادیان مختلف است و این مسئله به خوبی در آموزه‌های اسلامی مشخص است.

ماکوینجا با قرائت آیه 64 سوره مبارکه آل عمران و ترجمه انگلیسی آن، بیان کرد: در آموزه‌های اسلام پیروان ادیان مختلف باید در کمال احترام، همدلی و به دور از پرخاشگری با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و حقوق یکدیگر را رعایت کنند و با نظر به اشتراکات اصولی و رفتاری در کنار هم، زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند و به این ترتیب شرایط لازم برای رشد و توسعه اجتماعی و اقتصادی را فراهم آورند.