صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۶۱۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
پارسانیا:

گروه حوزه‌های علمیه: رییس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمت متعالیه را دارای بالاترین ظرفیت برای پاسخ دادن به نیازهای فرهنگی در هر عصر دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا 26 آذرماه در همایش دین و نظریه فرهنگی با اشاره به پرسش‎های موجود در زمینه چیستی فرهنگ، گفت: نظریاتی که در عرصه فرهنگی تولید می‎شود نیازمند سازوکار ویژه هستند.
وی افزود: اگر یک نظریه را بخواهیم متولد کنیم ناچار از این مطلب هستیم که مساله و پرسشی بنیادین و اساسی را پیرامون آن نظریه مطرح کنیم.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه حوزه عملیه شیعه از سالیان دراز به موضوع فرهنگ به صورت ضمنی در باب معرفتی پراخته است و از پیشگامان در این زمینه است و کسی نباید بگوید که حوزه با این مباحث غریبه است.
وی اظهارکرد: در واقع حوزه از دیرباز در زمینه توسعه فرهنگی همیشه نقش عملیاتی و ترویجی داشته است ولی به صورت مقوله‎ای که امروز از آن به عنوان فرهنگ یاد می‎شود شرایط متفاوت است.
وی گفت: اگر کسی فرهنگ را یک مساله فانتزی بداند نیز در اشتباه است زیرا فرهنگ نیاز هر جامعه است که در هر دوره و در هر جامعه به یک شکل بروز و ظهور دارد.
دبیر همایش دین و نظریه فرهنگی بیان کرد:در حوزه نیز این مساله با همین رویکرد ادامه یافته است و مثلا جنس کار و نظریات فرهنگی در ابتدای انقلاب با امروز متفاوت شده است.
وی گفت: با توجه به شرایط خاص پیش از انقلاب، و حتی در کوران انقلاب مسایل مرتبط با جامعه شناسی بیشتر مورد توجه و نظر بود و بزرگانی چون شهید مطهری به آنها توجه داشتند.
این استاد حوزه بیان کرد: مقوله‎ای که ما به آن فرهنگ می‏گویید ویژه دنیای مدن است برای خود یک تاریخچه و پژوهشی مستقل دارد که باید در جای خود به آن اشاره کرد.
پارسانیا اظهارکرد: این فرهنگ در جوامع مختلف به شکل مفاهیم علمی و اجتماعی ظهور و بروز پیدا می‏کند و درجامعه ما نیز این مباحث وارد شده است و اصل جنس درگیری‎های فکری و فرهنگی در هر دوره‏ای متفاوت بوده است.
وی گفت: وقتی یک پدیده فرهنگی خود نمایی می‏کند در مقابل سوالاتی واقع می‏شود که باید به آنها جواب دهد و این سوالات شکل واقعی فرهنگی را برای ما مشخص می‏کند.
پارسانیا بیان کرد: همیشه شاهد ایجاد چالش‎هایی بین حوزه‎های معرفتی مدرن بوده‏ایم و اساسا امروز آنها بحث متافیزیک را از حوزه معرفت شناختی خود حذف کرده‏اند.
رییس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ایجاد عرصه‏های جدید در نظریه پردازی فرهنگ بیان کرد: در این راستا فلسفه فرهنگ به میان آمده و نظریات جدیدی راسامان می‏دهد و می‏خواهد که به سوالات خود و سوالاتی که در این زمینه ایجاد شده است پاسخ دهد.
وی گفت: آنچه که هویت فرهنگ اسلامی و شیعی در این رابطه و به خصوص در سالهای اخیر دنبال کرده است مبحث نظری در حوزه حکمت متعالیه است که بتواند با یک حوزه حکمی فرهنگ را تعریف کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر امروز این همایش در بنیاد علوم وحیانی اسرا برگزار می‏‎شود یک خبر خوب است که این مجموعه و آیت‎الله العظمی جوادی آملی که پرچمدار حکمت متعالیه در کشور هستند این چنین به بررسی این هویت فرهنگی پرداخته‎اند.
وی اظهارکرد: امروز دورانی است که دنیا دچار سوالات بسیار قوی از عناصر فلسفی و فرهنگی است و قدرت نامحسوس که بسیار خطرناک تر از قدرت محسوس است این جریان را هدایت می‏کند که جریان بسیار خطرناکی است.
پارسانیا قدرت نظام علمی جهانی را قدرتی نامحسوس دانست و گفت: وقتی که با ورود مفاهیم جدید، مفاهیم تاریخی از بین می‏رود کار نیز برای پاسخ به این سوالات قدرتمند مشکل تر می‏شود.
استاد حوزه ودانشگاه بیان کرد: نباید از ورود پرسش‏ها و پاسخ ها گریز داشت زیرا این سوالات بخشی از زیست جهان ماست ولی خوشبختانه ظرفیت‏‎هایی که در حکمت اسلامی است به خوبی به این سوالات پاسخ داده است.
وی در ادامه با اشاره به پاسخ‎های مطرح شده در مکاتب حکمی اسلامی گفت: حکمت متعالی و فلسفه مشا تا جایی که با حکمت متعالیه در هم آمیخته می‏شود می‏تواند پاسخگوی این سوالات فرهنگی و فکری باشد.