صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۴۸۸۱۸۹
تعداد نظرات: ۳۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
واکاوی شخصیت و تلاوت قراء مطرح جهان اسلام/13

گروه فعالیت‌های قرآنی: اگر کسی می‌خواهد تلاوت‌هایی را بشنود که هم مجلسی و هم آموزشی همراه با اجرای مقامات مختلف باشد باید از تلاوت اساتیدی مانند محمود علی البنا استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در ادامه واکاوی تلاوت و شخصیت اساتید بنام مصری به محمود علی البنا رسیدیم. احمد ابوالقاسمی،‌ قاری بین‌المللی در رابطه با شیخ محمود بیان کرد: اولین باری که تلاوت وی را شنیدم، تلاوت سوره مبارکه طه بود که این اتفاق در سال 1363 افتاد و من آن را حفظ کردم و بسیار جذب آن شدم به طوری که تمام فراز و نشیب‌های این تلاوت را به خوبی حفظ شده و در تلاوت‌های خود نیز از تلاوت ایشان استفاده می‌کردم.

وی افزود: البته همیشه به خاطر اینکه بم صدای خوبی نداشتم، نمی‌توانستم تمام نوارهای صوتی شیخ محمود علی البنا را بخوانم و در قسمت‌هایی مشکل داشتم. شاید یکی از دلایلی که توانستم در آن موقع تفاوت صداها را بفهمم، همین تطبیق دادن صدای خودم با استاد علی البنا بود، یعنی صدای ایشان صدایی بسیار بم قوی، صاف و زیبا بود، اما من در این قسمت تفاوت جدی با ایشان داشتم.

ابوالقاسمی تصریح کرد:‌ این صدای بم، زیبا، پخته و جاافتاده دقیقاً در نقطه مقابلش صدایی بسیار زیر و اوج شنیده می‌شود که این ویژگی صدای استاد علی البنا است و از نظر سلامت و داشتن پرده‌های صوتی سالم و کاربردی در جایگاه بسیار والایی قرار دارد که برای آشنا شدن با نوع تلاوت ایشان می‌توان به تلاوت کوتاه وی از سوره مبارکه نازعات از آیه 27 تا 33 توجه کرد.

قاری بین‌المللی اظهار کرد: تلاوت‌هایی که اساتید قدیمی داشتند رنگ و بوی خاصی داشت. ما نیز زمانی وارد عرصه قرآن شدیم که شاید بهترین‌ها در اختیارمان بود و استفاده می‌کردیم و هنوز تلاوت قاریان کوچک یا قاریانی که سطح تلاوتشان عادی است و خیلی اثرهای فاخری از آن‌ها سراغ نداریم در دسترس ما نبود و این خود برای ما جای شکرانه‌ای دارد.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه تصریح کرد: در آن زمان هر کجا که دست می‌انداختیم دیده و ندیده تلاوت اساتیدی نظیر مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، منشاوی، غلوش و ... در دسترس ما بود البته اساتیدی مانند کامل یوسف و ... در آن زمان کمتر شناخته شده بودند، اما این خود برای نسل ما و نسل امروزی نوعی حسن بود؛ چرا که خیلی‌ها اصلا با افرادی مانند شیخ محمود علی البنا آشنا نیستند و نمی‌دانند که صدای وی چه ویژگی‌هایی دارد.

ابوالقاسمی بیان کرد: اگر کسی می‌خواهد تلاوت‌هایی را بشنود که هم مجلسی و هم آموزشی همراه با اجرای مقامات مختلف باشد، باید از تلاوت اساتیدی مانند محمود علی البنا استفاده کند، اما بنده در مورد صوت این توصیه را نمی‌کنم، زیرا وی گاهی تلاوت‌هایی دارد که اگر کسی آن را تحلیل موسیقایی کند، پرده صوتی مورد استفاده ایشان خیلی بالاست در حالی که ما فکر می‌کنیم این صوت عادی است. ممکن است که برخی چنین پرده صوتی را نداشته باشند و تقلید از وی باعث آسیب‌دیدگی پرده صوتی شود که باید در این زمینه دقت کافی داشته باشیم.


مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
علیرضا
|
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
شخصه تلوات استاد محم.د علی البناء صدای ایشان است
سلام
|
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
بنظر من هم تلاوت های ایشان برای آموزش قرآن خیلی خوب و مؤثر هست
سوری
|
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
ممنون تحلیل خوبی بود موفق باشید
nasim
|
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
واکاوی خوبی بود
آسمان
|
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
ممنون
محمدجواد
|
|
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
درسته پرده های صوتی ایشان بسیار قوی است
محمدجواد
|
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
دستگاه صبای ایشان واقعا شنیدنی است
مسعود
|
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
بعضی از یقاریان پره بم قوی دارند و برخی پرده زیر قوی دارن و چیزی که در تلاوت استاد قابل توجه است این است که ایشان هم پرده بم قوی دارند و هم پرده زیر بسیار قوی دارند
مهدی زاده
|
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
الحان مورد استفاده در تلاوت های ایشان مطابق با معانی آن است و این یکی از حسن های تلاوت ایشان است
رامین
|
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بنظر من هم تحلیل خوبی بود
پارسا
|
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
ممنون. تحلیل خوبی بود
رحمان
|
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
ممنون
m.a
|
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بله درسته
محمدجواد
|
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بنظر بنده تلاوت های ایشان برای آموزش قرآن خیلی خوب و مؤثر هست
م.ر
|
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بله من هم موافقم
سماء
|
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
واکاوی خوبی بود ممنون
زمردنیا
|
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بکارگیری مقام ها با معانی آیات واقعا زیباست
شاه رضایی
|
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بنظر بنده پرده بم قوی ایشان، تلاوت را استحکام بیشتری می بخشه. از همه مهتر این که هم پرده بم ایشان بسیار قوی است و هم پرده زیر قوی دارن
شادمان
|
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
بنظر من هم تلاوت های استاد علی البناء حزن زیادی داره و بسیار زیباست
مهدیار
|
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
تلاوت های محزون این استاد واقعا زیباست
ناشناس
|
|
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
الحانی که ایشان در تلاوت بکار گرفته بنظر من کاملا منحصر بفرده و همین هست که استاد را متمایز از دیگر قراء میکنه
زائر
|
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
تلاوت استاد محمود علی البناء واقعا فنی است. برای بیان مفهوم آیه از دستگاه مخصوص خود استفاده می کردن
یاعلی
|
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
من هم موافقم
زمانی
|
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
حزن در تلاوت استاد محمود علی البناء بسیار شاخص است
حافظ
|
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
استاد علی ابناء دستگاه صبای خیلی خاصی دارن که شنیدنی است و بسیار زیباست
ضحی
|
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
بله ایشان معمولا ۵ ردیف اصلی بیات رو میخونن.
محمدعلی
|
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
خیلی خوبه که ایکنا روی این تحلیل تلاوتها کار می کنه
مسعود
|
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
ایشان از پرده های صوتی قوی برخوردار بود
یاسین
|
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
بنظر بنده بخشی از الحانی که ایشان اجرا کرده، منحصر به فرد است و در قرائت دیگران چنین ترکیب و شیوه ای را نداریم.
نظیفی
|
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
بنظر من ایکنا می بایست برای تحلیل تلاوت به یک استاد بسنده نکند و واکاوی تلاوت را از دید چندین استاد بررسی نماید. چون
تلاوت های مرحوم استاد محمود علی البناء جای صحبت و بررسی زیادی دارد
محسن
|
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
بنظر بنده از دیگر خصوصیات فنی تلاوت‌های ایشان حزنی است که در صدای استاد علی البنا وجود دارد
شاهمرادی
|
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
بنظر بنده صدای ایشان به گونه ای است که در کلاس های آموزشی استفاده های مفیدی میتوان از سبک و صدای ایشان داشت
قاسمی
|
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
صدایی پر حجم و با استحکام اما انعطاف کمتری نسبت به دیگر قاریان مصر دارد و لذا تلاوتهای ایشان از تحریرهای کمتری برخوردار است. اما با این حال شاهد استفاده درست و بجا از پرده های صوتی در تلاوت های ایشان هستیم.
سهیل
|
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
محمود علی البنا از کودکی از سبک قاری پیش از خود، یعنی استاد رفعت تقلید می کرد.
جعفری
|
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
تلاوت های استاد محمود علی البناء جای صحبت زیادی داره. حتی جا داره برای واکاوی تلاوت ایشان نشست برگزار شود و حتی از تحلیل چندین استاد استفاده شود
رضایی
|
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
درسته ایشان هم بم و هم پرده زیر قوی دارند
منصور
|
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
درسته صدای بم و زیبا ویژگی صدای استاد علی البنا است