صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۲۵۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
در جلسه محمد عباسی مطرح شد؛

گروه فعالیت‌های قرآنی: جلسه قرآن محمد عباسی، قاری بین‌المللی روز گذشته، دوم شهریورماه با حضور قرآن‌آموزانی از نقاط مختلف تهران، در مسجد نظام مافی برگزار و در این جلسه به مواردی از جمله چگونگی تقویت صوت اشاره شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جلسه قرآن محمد عباسی، قاری بین‌المللی روز گذشته، دوم شهریورماه با حضور قرآن‌آموزان از نقاط مختلف تهران، در مسجد نظام مافی، واقع در صادقیه، خیابان آیت‌الله کاشانی، از ساعت 18 برگزار شد.

در ابتدای جلسه، محمد عباسی، ضمن خوش آمدگویی به اعضای جلسه و مهمان ویژه، مرتضی سلیمانی، قاری ممتاز از آذربایجان غربی، آیات 92 تا 101 سوره مبارکه نساء را به صورت ترتیل تلاوت کرد.

در ادامه، اعضای جلسه به تلاوت کلام الله مجید پرداختند و عباسی، نکات صوت و لحنی و تجویدی آنها را متذکر شد. در این جلسه، اسم‌نویسی صورت می‌گیرد و طبق لیست، اعضای جلسه به تلاوت آیات می‌پردازند.

محمد عباسی، در تحلیل تلاوت یکی از قاریان، به اهمیت قفله در تلاوت قرآن کریم اشاره کرد و گفت: همانگونه که در هنر سرودن و خواندن شعر، اوزان و قافیه‌ها اهمیت دارد و ابیات و مصرع‌ها را به هم پیوند می‌دهد، در تلاوت قرآن کریم نیز، آهنگ و وزن آیات، باید به صورت کامل، اجرا و مستمع در قفله‌ها اشباع شود. به اصطلاح، قدرت تنغیم قاری باید خوب باشد.

همچنین، این قاری بین‌المللی، به یکی از قاریانی که با صوت خسته و نامناسب به تلاوت کلام الله مجید پرداخت، تذکر داد: یکی از راه‌های تقویت صوت، استراحت مناسب است؛ یک قاری، باید روزانه 7 تا 8 ساعت بخوابد، تا از آمادگی صوتی مطلوبی برخوردار باشد.

عباسی، ضمن تشویق قاری جوانی که به سبک استاد منشاوی و کامل یوسف تلاوت کرد، گفت: اگر در تلاوت قرآن کریم، از اصول پیروی شود، قاری و مستمع خسته نمی‌شوند و قاری می‌تواند، ساعت‌ها تلاوت کند. تلاوت قرآن کریم، هرچه به اصل نزدیک‌تر باشد، شنیدنی‌تر و کلاسیک‌تر است. همانگونه که برخی رنگ‌ها کلاسیک‌تر هستند و در همه جا قابل استفاده‌اند، مانند رنگ سورمه‌ای، که هم در عزا استفاده می‌شود و هم در شادی. اما بعضی رنگ‌ها را فقط بعضی جاها باید استفاده کرد. تلاوت‌هایی ماندگار است که کلاسیک باشد.

در ادامه، مرتضی سلیمانی، قاری ممتاز آذربایجان غربی و از دوستان قدیمی محمد عباسی، به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت. این قاری ممتاز، چگونگی آشنایی خود با محمد عباسی را از طریق مسابقات اوقاف بیان کرد.

این استاد قرآن در تحلیل تلاوت سلیمانی، به نکاتی درباره مقام‌ها و نت‌های صحیح مقام‌ها اشاره کرد و گفت: زیبایی درجات مقام‌ها به اینست که در جای خود قرار بگیرد. شیوه‌های اوج‌گیری از مقام بیات به بعد مختلف است؛ همیشه اینطور نیست که قاری فکر کند صدایش ضعیف است و وقتی می‌خواهد اوج بخواند، بیات را ناتمام رها کند و به سراغ مقام رست و یا حجاز برود؛ اتفاقاً از حسن قاری است، که می‌تواند اوج‌ها را خوب تلاوت کند، اما نمی‌خواهد مثل مصطفی اسماعیل و یا کامل یوسف، یک صفحه کامل، مقام بیات را تلاوت کند. زیبایی درجات مقام ها به اینست که در جای خود قرار بگیرد.


عباسی اظهار کرد: اگر قاری، پایین‌تر بگیرد، مزه صدا از بین می‌رود و اگر بالا بگیرد، فایده ندارد و به صدا فشار می‌آید. تمام خواننده‌های حرفه‌ای، مدیر برنامه صوتی دارند که درجات صوت خواننده را آنالیز می‌کند و نت‌های طبیعی و اصل نت را به وی می‌گوید تابه صوت فشار نیاید. اینکه تلاوت‌های قاریان مصری، زیبا و شنیدنی است، بخاطر اینست که نت‌ها سر جای خود قرار دارند.


یادآور می‌شود، جلسه قرآن محمد عباسی، قاری بین‌المللی، سه‌شنبه‌ها(نیمه اول سال دوساعت قبل از اذان و نیمه دوم سال، بعد از نماز مغرب و عشاء) در مسجد نظام مافی، واقع در صادقیه، خیابان آیت‌‌الله کاشانی برگزار می‌شود.

در پایان تلاوت‌های این جلسه ارائه می‌شود.