صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۳۹۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
حاشیه‌نگاری روز آخر مسابقات سراسری قرآن/6

گروه مسابقات: روز گذشته که آخرین روز سی‌ونهمین مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان بود، حواشی برای خود داشت، از جمله اینکه نتایج رشته قرائت تحقیق که همیشه جذابترین بخش این رقابت‌هاست، حدود یک ساعت قبل از اعلام نتایج رسمی، بارها با چینش‌های مختلف و به غلط در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.


به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) به رشت، آخرین روز مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان با برگزاری رقابت های فینال رشته های حفظ 10، 20 جز و کل قرآن کریم و نیز قرائت تحقیق برگزار شد.

در نوبت صبح این مسابقات، رقابت‌های رشته حفظ کل قرآن کریم برگزار شد. در این روز، رقابت رشته حفظ کل از ساعت 8:30 صبح آغاز شد. در این بخش برای شرکت کنندگان سه سوال در نظر گرفته بودند. رقابت‌های این مرحله به صورت قرنطینه بود و نفرات آخر حدود سه ساعت در قرنطینه بودند که برخی از آنها نسبت به این موضوع اعتراض داشتند.


همزمان با این مسابقات در سالن شهید آوینی نیز رقابت‌های حفظ 10 جزء قرآن کریم با حضور هفت فینالیست برگزار شد. در این بخش نیز از هر شرکت‌کننده دو سوال پرسیده شد. در این رشته نیز شرکت‌کنندکان قرنطینه بودند.

در نوبت بعدازظهر نیز رقابت‌های رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ 20 جزء قرآن، برگزار شد. سالن شهید آوینی میزبان حفاظ 20 جزء بود و سالن جام جم نیز میزبان رشته قرائت تحقیق بود. همین موضوع باعث شده بود تا رقابت‌های سالن شهید آوینی تحت تأثیر مسابقات رشته تحقیق از هیجان بیشتری برخوردار بود، قرار گیرد. در نوبت صبح نیز رقابت‌های حفظ 10 جزء تحت تأثیر رقابت‌های حفظ کل قرار گرفته و تعداد تماشاگران کمتری در سالن شهید آوینی حضور یافته بودند.

اوج هیجان این روز مربوط به رقابت‌های رشته قرائت تحقیق بود که در آن 9 قاری راه یافته به فینال مسابقات تلاوت خود را انحام دادند، تلاوت‌هایی که حاضران در سالن مسابقات را به وجد آورده بود و تا پایان مسابقات از جای خود تکان نخوردند.



در فینال رشته قرائت تحقیق حسین رفیعی، نماینده استان میزبان نیز حضور داشت، این قاری در زمان تلاوت مورد تشویق شدید حاضران در سالن قرار گرفت و بسیاری از حاضران در سالن با موبایل‌های خود به ضبط تلاوت وی پرداختند. البته حاضران در سالن، تلاوت‌های سایر قاریان را نیز تشویق کردند.

اولین نفری که برای اجرای تلاوت به جایگاه بود وحید نظریان، نماینده استان کرمانشاه بود، وی دقایقی بعد از اجرای خود، سالن محل برگزاری مسابقات را ترک کرد در حالی که سایر رقبا تا پایان تلاوت‌ها در سالن حضور داشتند و تلاوت سایر رقبا را پیگیری می‌کردند.  

در روز پایانی مسابقات که تا غروب هوا مطلوب و بهاری بود، تعدادی از داوران و متسابقان بعد از روزها با حضور در مجموعه زیباکنار موفق به حضور در سواحل دریای خزر شدند و به گرفتن عکس‌های یادگاری دسته جمعی و گرفتن سلفی پرداختند.
30 دقیقه قبل از آغاز مراسم اختتامیه، ثانیه شمار معکوس بر روی نمایشگر دکور مسابقات درج شد. مردم دقیقه‌های زیادی قبل از شروع مراسم اختتامیه در سالن حضور یافته بودند به طوری که از ساعت 19 و در حالی که نیم ساعت به شروع مراسم مانده بود درها را برای ورود جمعیت بیشتر بستند.
تلاوت زیبای سیدجواد حسینی، شور حال زیبایی به سالن محل برگزاری مراسم داد. همچنین به دلیل عدم انتشار اسامی برگزیدگان تا لحظات پایانی، بازار شایعه ها در گروه های شبکه های مجازی بسیار داغ بود و بارها در این شبکه‌ها نفرات ممتاز و عالی این مسابقات به خصوص در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل جابجا شدند.
تمام تلاش برگزارکنندگان مسابقات سراسری قرآن بر این بود تا همه چیز در خدمت پخش تلویزیونی باشد و تمامی آیتم‌ها بر همین اساس چیده شده بود و مردم حاضر در سالن کمتر مدنظر قرار گرفته بودند.
همچنین در زمان تجلیل از حامد علیزاده، یاد قاری فقید حمیدرضا عباسی که سال گذشته بعد از حضور در مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه در سانحه تصادف جان خود را از دست داده بود، گرامی داشته شد.
در زمان تجلیل از حسین رفیعی، نماینده استان گیلان در این دوره از مسابقات که رتبه ممتاز را به دست آورد، جمعیت یک صدا صلوات فرستادند که در نوع خود جالب بود.
لوح‌های تقدیر نفرات کسب‌کننده رتبه ممتاز توسط پدر آنها اعطا شد که در نوع خود جالب بود.



سعید علی‌اکبری، روشندل حافظ قرآن، دارنده رتبه ممتاز رشته حفظ کل، جایزه خود را به خانواده شهید مدافع حرم شهید «حجت اسدی» تقدیم کرد.
نکته جالب دیگر نیز اهدای نشان میزبانی به میزبان دوره آینده مسابقات سراسری قرآن بود، دوره آینده این مسابقات به میزبانی آذربایجان غربی و شهر ارومیه برگزار می‌شود.
اما جالب‌ترین نکته مراسم اختتامیه، یاد نشدن از استاد فقید قرآن کشورمان مرحوم «محمدتقی مروت» بود.
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در یکی از نشست‌های خبری که در حاشیه مسابقات برگزار شد، خبر از برگزاری یادبود این استاد برجسته قرآنی داده بود که این امر محقق نشد.
اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این مراسم و در طول برگزاری مسابقات جلب توجه می‌کرد، بحث تحت‌الشعاع قرار گرفتن اطلاع‌رسانی این مسابقات، برای تهییج دادن به مراسم اختتامیه بود. اما در این بین خبرنگاران و عکاسان خبری متحمل زحمات فراوانی شدند.

گزارش تصویری را اینجا ببینید.

مطالب مرتبط