صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۷۵۶۶۰
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳

کانون خبرنگاران نبأ: آیات عظام صافی‌‌گلپایگانی، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی و وحید خراسانی به طور جداگانه نظرشان را در رابطه با ایام فاطمیه و اهمیت برپایی مجالس عزای اهل‌بیت(ع) بیان کردند.

کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، به مناسبت ایام فاطمیه نظرات مراجع معظم تقلید در رابطه با این ایام و اهمیت برپایی مجالس عزای اهل‌بیت(ع) جمع آوری شد:

نظر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در رابطه با ایام فاطمیه و اهمیت برپایی مجالس عزای اهل‌بیت(ع) بدین شرح است:
(در دیدار با نیروی انتظامی:) باید شأن فاطمیه و قم در این ایام حفظ شود و مراقبت شود كه در آن ملاهی و مناهی اظهار نشود و همه در حدود شرع مقدّس سیر داشته باشند. شما هم به عنوان نیروی انتظامی، وظیفه دارید جلوی فساد و خلاف و حرمت شكنی را بگیرید.

نظر آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در رابطه با ایام فاطمیه و اهمیت برپایی مجالس عزای اهل‌بیت(ع) بدین شرح است:
بر شما لازم است همانگونه كه محرّم و صفر را با شوق و شور زائد الوصفى زنده نگاه داشته ‏ايد، شايسته است كه مراسم سوگوارى صديقه كبرى حضرت فاطمه زهرا سلام اللَّه عليها را نيز با همان شور و شكوه و حرارت برگزار كنيد. تعظيم اين ايّام و به پا داشتن مجالس عزا و مصيبت، از سيره مسلّمه و عملى امام خمينى قدس سره بود و اين امر ارتباطى به قضيّه وحدت ندارد. وحدتى را كه امام بزرگوار و آيةاللَّه بروجردى قدس سره بر آن تأكيد داشتند، به اين معنى نيست كه شيعه نسبت به اعتقادات مسلّمه خود سكوت كند، و يا آن را ناديده بگيرد، بلكه مقصود وحدت تمامى مسلمين در برابر استكبار جهانى است كه داعيه قدرت منحصره دارد و با الهام از صهيونیسم در فكر فرو پاشيدن مبانى متقن اسلام است. اينك بر عموم شيعيان است كه در روز سوّم جمادی الثاني كه از طرف دولت جمهورى اسلامى تعطيل رسمى است، محافل و مجالس عزا اقامه نموده و با دسته جات عزادار در كوچه‏ ها و خيابان‏ ها ظاهر شوند تا گوشه‏ اى از حق آن شهيده را ادا كرده باشيم.

نظر آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در رابطه با ایام فاطمیه و اهمیت برپایی مجالس عزای اهل‌بیت(ع) بدین شرح است:  
آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند. اسناد این سخن را در کتاب یورش به خانه وحی به نقل از کتابهای اهل سنت آورده ایم. در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان 75 روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم(ص) به شهادت رسیدند که می شود 13 جمادی الاول و دیگری اینکه 95 روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود 3 جمادی الثانی و طول این 20 روز را ایام فاطمیه نامیده‌اند. هرگاه مراسم به شکلی برگزار گردد که باعث تفرقه صفوف مسلمین نگردد هیچ کس نباید مانع آن گردد و کسانی که مانع برگزاری می شوند تصورشان این است که بعضی از عزاداران شعارهای تندی بر ضد اهل سنت می دهند که در این شرایط باعث تفرقه است.

نظر آیت‌الله العظمی وحید خراسانی در رابطه با ایام فاطمیه و اهمیت برپایی مجالس عزای اهل‌بیت(ع) بدین شرح است:  
سه روز باید در این مملكت احیاء شود:
1-    روز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، به حول و قوه‌ خدا، تا حدّی احیاء شده و امسال باید دو برابر سال گذشته احیاء شود.
2-    شهادت حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام)، که در بیست و یكم ماه رمضان است.
3-    شهادت رأس و رئیس مذهب، آن كسی كه به قول مالک بن انس مَا رَأتْ عَینٌ وَ لَا سَمِعْتُ أذُنٌ وَ لَا خَطَرَ عَلَی قَلْبِ بَشَرِ اَفْضَلُ مِنْ "جَعْفَرِ بْنِ مَحَمَّد




منابع
1. سایت استانها، ویژه نمایندگان مقام معظم رهبری، بخش سوالات نمایندگی‌ها ، شماره استفتاء: 619124
2. سایت رسمی مراجع معظم تقلید
3. دیدار مراجع معظم با بعضی ارگان ها

علیرضا برومند