صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۵۹۰۸۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳
خانواده خود را به سیره اهل‌بیت(ع) شکل دهیم

گروه جامعه: وساطت در ازدواج یکی از اموری است که در کلام ائمه معصومین(ع) مورد توجه قرار گرفته؛ این در حالی است که زندگی صنعتی امروز و کاهش ارتباط خانوادگی سبب شده است افراد ارتباط کمتری با یکدیگر داشته و در برابر یکدیگر احساس مسئولیت کمتری کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، روایات اهل‌بیت(ع) و سیره رسول‌الله(ص) می‌تواند منبعی برای تغذیه روحی و فکری خانواده‌ها و الگوگیری از آن برای دستیابی به زندگی سعادتمندانه، مؤمنانه و مملو از آرامش باشد. بدین جهت درصدد برآمدیم تا با تمسک به رهنمودهای ائمه معصومین(ع) و آشنایی با جزئیاتی که برای بهتر زیستن در کانون خانواده بیان شده است به انسجام این نهاد مدنی کوچک کمک کنیم.

وساطت در ازدواج یکی از اموری است که در کلام ائمه معصومین(ع) مورد توجه قرار گرفته و بدان سفارش شده است و می‌تواند به گسترش ازدواج جوانان بیانجامد. معرفی دختران و پسران در آستانه ازدواج که شناخت خوبی از آنان داریم به سایر جوانان علاقه‌مند به تشکیل خانواده می‌تواند زمینه شکل گیری یک ازدواج موفق را مهیا کند؛ این در حالی است که زندگی صنعتی امروز و کاهش ارتباط خانوادگی سبب شده است افراد ارتباط کمتری با یکدیگر داشته و در برابر یکدیگر کمتر احساس مسئولیت کنند و در پی حفظ چهارچوب زندگی فردی خود باشند. در این راستا به سیره ائمه معصومین(ع) مراجعه کردیم تا الگویی برای نحوه منش خود با جوانان در آستانه ازدواج داشته باشیم.

امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند: «هر که دختر یا پسر مجردی را همسر دهد خداوند در روز قیامت با دیده رحمت به او می‌نگرد». همچنین پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هر کس زنی را به ازدواج برادر مؤمنش درآورد تا آن زن مونس وی گردد و سبب شود شوهر نیرومند و توانا گشته، آرامش خاطر و راحتی یابد، خداوند حورالعین را به همسری وی(واسطه در ازدواج) در می‌آورد و اهل خانه و برادران دینی صادقش را که او را دوست می‌دارند مونس او قرار می‌دهد و او را نیز انیس آنان قرار می‌دهد.



اهمیت واسطه‌گری در ازدواج به حدی است که پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: «هر کس تلاش کند تا دختر و پسر با ایمانی با هم ازدواج کنند، خداوند هزار حوریه، هر حوریه در قصری از در و یاقوت به ازدواج او درآورد و برای هر قدمی که در این راه برداشته یا هر سخنی که برای این پیوند به زبان آورده ثواب یک سال روزه و نماز شب را پاداش می‌دهد».

اگر به سیره امام کاظم(ع) نیز بنگریم درمی‌یابیم که ایشان نیز یکی از گروه‌هایی که در روز قیامت در سایه رحمتی جز سایه رحمت الهی نیستند و خداوند آنان را در سایه عرش خویش قرار می‌دهد را کسانی معرفی می‌کنند که برای ازدواج مسلمانی وساطت کند. همچنین از امام زین‌العابدین(ع) نیز روایت شده است که فرمودند: «هر کس برادر خود را با زنی تزویج کند که با او انس بگیرد و آرامش یابد خداوند او را در قبرش مأنوس می‌سازد، مانند کسی که محبوب‌ترین فرد خاندانش باشد».