صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۷۱۹۹۰۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
مسیب‌زاده عنوان کرد:

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اداره کل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش طی 5 سال گذشته اجرای برنامه‌ای را به منظور نهادینه‌سازی این فرهنگ در سبد آموزشی مدارس در دستور کار داشت که اکنون در سال آخر اجرای آن است.

به گزارش ایکنا؛ محفل انس با قرآن ویژه ماه مبارک رمضان عصر امروز شنبه 12 خرداد با حضور معاونان پرورشی و تربیت بدنی ادارات کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در محل نشست‌های تخصصی مشکات بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد که طی آن محمدرضا مسیب‌زاده؛ مدیرکل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش به ایراد سخن پرداخت.

مسیب‌زاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به کمبودهای موجود در آموزش و پرورش در ابعاد مختلف اعتباری و نیروی انسانی گفت: علیرغم وجود همه این کمبودها و کاستی‌ها که موانعی را بر سر راه ما تا رسیدن به اهداف عالی آموزشی و پرورشی ایجاد کرده است، اما باید اعتقاد راسخ داشت که به برکت انقلاب اسلامی به عنوان یک هدیه الهی توانسته‌ایم راهکارهای مؤثر و مناسبی را در امر آموزش و پروش قرآن‌محور در سطوح گوناگون آموزشی و تربیتی ایجاد نماییم.

وی تصریح کرد: ما موظف به ادامه این راه مقدس هستیم که انقلاب آن را به ما ارزانی داشته است و در این برهه از زمان هیچ گونه اهمال و سستی در امر آموزش و پرورش قرآنی و ایمانی نمی‌تواند توجیه‌پذیر باشد و من و همکارانم حداقل در اداره کل قرآن و عترت و نماز آموزش و پروش با عزمی راسخ در این راه هدفمند گام برداشته‌ایم و هرچه زمان بیشتر سپری می‌شود و البته با بروز مشکلات عدیده مصمم‌تر در این راه قدم می‌گذاریم.

وی ادامه داد: مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برنامه مدون 5 ساله‌ای را در دستور کار قرار داده است که این برنامه بر سه اصل اساسی استوار است که این سه اصل حاکم و ناظر بر اجرای این برنامه 5 ساله بوده است.

مسیب‌زاده در ادامه گفت: اصل اول مدرسه‌محور بودن است؛ به این معنی که هر طرحی که قرار است به محیط آموزشی ورود پیدا کند، ابتدا با مختصات و حال و هوای حاکم بر مدارس سنجیده می‌شود که اگر نتواند با آن سازگار شود، باید نسبت به حذف یا توقف آن تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: اصل دوم اساسی ناظر بر اجرای این برنامه 5 ساله، فراگیری در عین اثربخش بودن است، ما نسبت به آموزش و پرورش بیش از 13 میلیون نفر دانش‌آموز مسئولیم که اتفاقاً همه آنها نیز خاستگاه مذهبی نداشته و باید فرایندی را سپری کنیم که قرآن بتوان به دل و جان آنها راه پیدا کند.

این کارشناس قرآنی تأکید کرد: اگر طرح‌های اجرا شده در مدارس همچون مدرسه قرآنی که کار بزرگی بود، اما بدون هدف و برنامه مشخص رها شد، نتواند نیاز طیف وسیعی از دانش‌آموزان شاغل در مدارس را برطرف سازد، پس نیاز به تداوم آن نیست و باید یا به دنبال تقویت آن بود و یا بودجه بیشتری را برای آن هزینه نکرد.

مدیر کل قرآن و عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اصل سوم مشارکت و توسعه مشارکت است؛ یعنی هم از ظرفیت‌های بکر موجود در میان دانش‌آموزان استفاده کنیم و هم از ظرفیت‌های غنی موجود در تمام دستگاه÷ها و نهادهای کشور و اما در این مجال می‌خواهم خیلی فهرست‌وار براساس سه اصل تبیین شده به کارهایی که در طول این 5 سال در اجرای این برنامه به آنها جامه عمل پوشاندیم، اشاره کنم.

وی گفت: سال اول اجرای این برنامه دوره صدارت علی اصغر فانی بر وزارت آموزش و پرورش بود که ایشان اعتقاد داشتند ما نسبت به خود قرآن مدیونیم و نه فعالیت‌های قرآنی و لذا طرح‌هایی ارائه شد و براساس کارهای ارزیابی شده فعالیت‌هایی صورت گرفت.

مسیب‌زاده ادامه داد: سال دوم براساس همین بررسی‌ها و ارائه طرح‌های اجرایی سال تثبیت فعالیت‌ها را در دستور کار داشتیم که در این مجال به وجود آمد، به جرح و تعدیل طرح‌های پیشنهادی پرداختیم و مطابق با آن دستورالعمل تهیه و تدوین شد که نام آن را «ندای رحمت» گذاشتیم، کاری شاخص  که در قالب مجلدی 280 صفحه ای تدوین و تنظیم شد.

وی اظهار داشت: سال سوم را در راستای اجرای این طرح سال تولید محتوا قرار دادیم که همزمان 63 عنوان کتاب و در حال حاضر 70 عنوان کتاب تهیه شد که فعالیت‌های صورت گرفته، محتوای خاص آنها را شامل می‌شدند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال چهارم عزمی جزم شد تا این محتوا به دست دانش‌آموزان و اولیای مدارس برسد، نه به این نیت که هدفی بازاریابی و کتابفروشی را دنبال کنیم، بلکه تنها با این هدف که ثمره فعالیت خود طی این چهار سال را به عینه مشاهده کرده و اثرات مثبت آن را در روند زندگی، فرایند تحصیل دانش‌آموزان شاهد باشیم.

مسیب‌زاده گفت: سال پنجم که سال تحصیلی جاری است در نظر داریم که ارزیابی از کلیه مراحل به انجام رسیده در طی این برنامه 5 ساله را به انجام برسانیم تا با رفع عیوب و نواقص  احتمالی برای سال تحصیلی جدید، برنامه 5 ساله کاملتری را به منظور اجرا کلید بزنیم.

وی در پایان با اشاره به برخی از عناوین کتاب‌های منتشر شده ذیل تولید محتوای این برنامه شامل 7 عنوان نهج البلاغه، 7 عنوان صحیفه سجادیه و چند عنوان کتاب‌های امام شناسی و.... گفت: از همه شما معاونان پرورشی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران می خواهیم که ما را در فرایند ارزیابی کارهای به انجام رسیده به منظور سیاستگذاری و اجرای موفق‌تر برنامه‌های آتی این اداره کل یاری رسانید.

این گزارش حاکی است در پایان این نشست، برخی از معاونان پرورشی نقطه نظرات خود را با مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش در میان گذاشتند.

انتهای پیام