وی با اشاره به کمبود تحقیقات میدانی در حوزه علمیه، تصریح کرد: این در حالی است که امروزه نظریات از دل فعالیتهای میدانی بیرون میآیند؛ از برخی فمینیستها سؤال کردهایم که شما عملگرا هستید و نظریه ندارید. پاسخ دادهاند که ما نظریه داریم، ولی نظریه را از میدان به دست میآوریم.
زیبایینژاد افزود: مثلاً میگویند که ابتدا تصویری از مردسالاری در ذهن ما وجود دارد و با این تصور وارد میدان میشویم. هنگامی که نقایص نظریه خود را در میدان ملاحظه کردیم به اصلاح آن میپردازیم و در نظریه تغییر ایجاد و آن را اصلاح میکنیم.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران بیان کرد: سخنان حوزویان برای اینکه بتوانند از فضای انتزاعی بیرون بیاید و رنگ و جامه عمل بپوشد، باید درگیری با میدان داشته باشند، ولی هنوز این درگیری با میدان مسئله محققان و طلاب ما نشده است.
این استاد و محقق حوزه با بیان اینکه طلبه و محقق باید وارد میدان درگیری فکری و اندیشهای شود و زمین بخورد و بلند شود، تصریح کرد: محقق حوزوی در این میدان باید همانند کشتیگیرها گوشش بشکند تا بتواند از فضای انتزاعی بیرون بیاید.
وی با تأکید بر آغاز درگیری با میدان از سال اول طلبگی گفت: ایوان ایلیچ سخنی دارد که میگوید: «مدرسه ضد علم است»؛ یعنی علم را کسی میتواند تولید کند که ذهنش رام نباشد و وحشی باشد، در حالی که مدرسه ذهن فرزندان را به سمت چارچوب خاصی جلو میبرد و محدود میکند؛ باید سعی کنیم طلاب را اهل درگیری فکری و میدان اندیشهای بار بیاوریم.
این محقق و استاد حوزه تصریح کرد: البته منظورم از آمادگی برای حضور در میدان، تهور بدون مطالعه و گستاخی بدون پشتوانه علمی نیست، بلکه مراد این است که طلبه باید به میدان بزند و هر جا کم آورد مجبور به مطالعه شود. همین رفتوآمدهای علمی و درگیریها سبب تولید نظریه و مطلب علمی جدید در فضای حقیقی و نه صرفاً کتابخانهای میشود.
زیبایینژاد تصریح کرد: حوزه علمیه اگر میخواهد دیده شود باید بساط خود را از درون حوزه و قم بیرون ببرد و به تهران و شهرهای دیگر برود و نقد هم شود؛ اینکه در داخل خودمان باشیم و بگوییم کارمان خوب است و اشکالی هم به کار ما وارد نیست رشد نمیکنیم.
وی تأکید کرد: باید بساطمان را ببریم به سمت کسانی که جامعه «دیگران» هستند؛ اعم از دانشگاه و جامعه منتقدان و اقشاری که موضع و حرفی در برابر ما دارند، وگرنه اگر به برگزاری نمایشگاه بسنده کنیم، به جایی نمیرسیم.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به برپایی پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه علمیه اظهار کرد: این نمایشگاه کار خوبی است، ولی نباید منحصر به این مسئله شویم. اگر نمایشگاه را برای فروش برپا میکنیم باید جایی برویم که محصولات ما خریدار دارد و دیده میشود و اگر برای این مسئله است که مسئولان حوزوی و یا محققان تشریف بیاورند در حد خود مفید است، ولی اگر میخواهیم بازتاب زیادی داشته باشد، باید به بیرون از حوزه برویم.
زیبایینژاد افزود: نمیدانم چه مقدار برای این نمایشگاه تبلیغ شده است و رسانههای خبری غیرحوزه در مورد آن اطلاعرسانی داشتهاند، ولی در هر صورت مشاهدات میدانی بنده نشان میدهد که تبلیغ لازم انجام نشده است و جایی نرفتهایم که دیده شویم.
رئیس مرکز تحقیقات زن و خانواده حوزه علمیه خواهران با اشاره به استقبال دانشگاهیان از کتاب سال جمهوری اسلامی و نمایشگاه کتاب اظهار کرد: این استقبال به این دلیل است که منابع و آثاری را در اختیار آنان قرار میدهد که در طول سال مورد نیاز آنهاست و یا کتب درسی است؛ لذا باید سازوکاری برای بیشتر دیده شدن آثار حوزه طراحی کنیم.
وی با بیان اینکه منابع مورد نیاز دانشگاه را کمتر به دانشگاهیان عرضه کردهایم، ادامه داد: اگر دانشجو و دانشگاهیان دغدغه ندارند تا ما را ببینند و به آثار ما مراجعه کنند، باید این دغدغه را داشته باشیم تا از سوی آنان دیده شویم و مادامی که این اتفاق رخ ندهد، گرهی از کار هم باز نخواهد شد.
انتهای پیام