صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۲۷۱۲۱
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۴

گروه حوزه‌های علمیه ــ یک استاد فقه حوزه با بیان اینکه اساساً مسائل فقهی تا دوره امام سجاد(ع) در فضای اجتماعی صدر اسلام رواج نداشته است، گفت: اخیراً کتابی با عنوان «فقه الزهراء(س)» نوشته شده که همه چیز به جز فقه می‌توان در ان یافت.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی خادمی، نویسنده کتاب «فقه احادیث امام الرضا و ابناء الکرام» 23 تیرماه در سومین همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که در موسسه امام خمینی قم برگزار شد، به سیر تحول فقهی در اصول شیعه بعد از نبوت پرداخت و گفت: وقتی به تاریخ شیعه می‌نگریم، کمتر در دوران اول از امام علی تا امام سجاد(ع)، مسائل فقهی به صورت ملموس دیده می‌شود. در این دوره توحید و ولایت اهل بیت و قضایای عمومی مطرح است و مسائل فقهی بسیار نادر است.

خادمی با اشاره به انتشار کتابی به نام «فقه الزهراء(س)»، بیان کرد: وقتی این اثر را مطالعه کردم، دیدم همه چیز در آن هست، جز فقه الزهرا؛ یک جلد آن شرح و تفسیر حدیث کساء است که ربطی به فقه ندارد و دو جلد دیگر آن هم شامل مباحث دیگری است که فقهی نیست. نمی‌خواهم زحمات دیگران را زیر سؤال ببریم، ولی فقه تعریف خود را دارد، ضمن اینکه تا دوره امام سجاد(ع) کمتر مسائل ملموس فقهی وجود داشته است که کسی بخواهد فقه الزهراء بنویسد.

وی افزود: از دوره امام باقر(ع) به بعد شرایط اجتماعی و سیاسی خاصی رخ داد که سبب اوج تبلور مسائل فقهی شد و از دوره منصور دوانیقی که دوره شدت علیه ائمه(ع) شروع شد، روایات فقهی رو به افول رفته است؛ مثلاً از دوره امام کاظم(ع) تنها دوهزار روایت جمع‌آوری شده است. در دوره امام رضا(ع) نیز تقریباً 800 تا 900 روایت فقهی داریم و از ائمه بعدی نیز کمتر روایت داریم.

خادمی تصریح کرد: بنابر برخی اقوال، روایات زیادی از امام رضا و ائمه بعدی وجود دارد که یا کاملاً تقیه است و یا بخشی از آن تقیه است، لذا مسئولیت فقهای ما بسیار سنگین است تا بتوانیم احکام را به درستی از میان این روایات تبیین کنیم.

انتهای پیام