صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۳۹۱۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶

گروه بین‌الملل ــ وزیر امور خارجه پاکستان، مذاکرات اسلام‌آباد با دهلی‌نو را مشروط به آزادی رهبران کشمیری اعلام کرد و گفت: کشورش اعتراضی به گفت‌وگوهای دوجانبه با هند ندارد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان، گفت: در صورتی که برخی شروط ما اجرا شود، می‌توانیم با دهلی‌نو درباره کشمیر وارد مذاکره شویم.

وی افزود: از نقش طرف سوم برای میانجیگری میان اسلام‌آباد و دهلی‌نو برای تسهیل مذاکرات دوجانبه استقبال می‌کنیم. لغو وضعیت اضطراری که حدود 4 هفته پیش اجرا شد، بهبود حقوق ساکنان منطقه، آزادی رهبران کشمیری و مجوز دیدار با آنها از شرط‌های اسلام‌آباد برای مذاکره با مقامات هند است.

یادآور می‌شود، مقامات دهلی‌نو همزمان با 5 آگوست (14 مرداد) ماده 370 قانون اساسی را که به منطقه جامو و کشمیر وضعیتی ویژه ارائه می‌کرد لغو کردند.

پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلستان، تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده است و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌‌ها کشته شدند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری از سوی نیروهای امنیتی هند کشته شده‌اند و بیش از 10 هزار زن در این منطقه مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

هر از گاهی در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر، که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می‌دهد. طرفین از سال 2003 تاکنون یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

انتهای پیام