صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۶۵۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در آموزش و پرورش متولی آموزش‌های تخصصی نیستیم و مطالب عمومی را به دانش‌آموزان ارائه می‌دهیم تا علایق آن‌ها به فعالیت‌های قرآنی شکل گیرد.

علی طبق عادت هر روز از مدرسه آمد کوله‌اش را روی زمین گذاشت و شروع به تعریف اتفاقات مدرسه کرد؛ «زنگ اول ریاضی داشتیم، معلم تمرینات را نگاه کرد و آنهایی که تمرینانتشون را حل نکرده بودن یک نمره منفی گرفتن، زنگ بعد هم آموزش قرآن داشتیم و معلم به نوبت از بچه‌ها می‌خواست که از روی آیات بخوانند و اگر غلط داشتند، اشتباه آنها را تصحیح می‌کرد اما آنقدر حوصله‌امون سر رفته بود که مدام به ساعت نگاه می‌کردیم تا زنگ بخورد و خودمان را برای زنگ ورزش آماده کنیم... ».

صحبت‌های علی این موضوع را به ذهن متبادر می‌کرد که چقدر آموزش قرآن در مدارس اصولی انجام می‌شود و آیا روش‌های تدریس برای ایجاد علاقه دانش‌آموزان به این کتاب مقدس و برنامه زندگی مناسب هست؟

مهری خدیری، مدیر شعبه خواهران جامعه القرآن کریم زنجان در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که جامعه قرآنی به آن اذعان دارد، این است که کار آموزش قرآن در مدارس تخصصی نیست و اغلب از مربیان متخصص قرآن در امر تعلیم استفاده نمی‌شود.

وی یادآور شد: یکی از موفقیت‌های جامعه القرآن این است که کار را اصولی انجام می‌دهد و در تمامی رشته‌ها از مربی متخصص همان رشته استفاده می‌شود، به عنوان مثال مربی که در روخوانی مهارت دارد مباحث مرتبط با روخوانی قرآن را یاد می‌دهد و در رشته حفظ به‌کارگیری نمی‌شود.

وی ابراز کرد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در جامعه القرآن وجود دارد، به آموزش و پرورش اعلام آمادگی کردیم تا برای توانمندسازی معلمان، دوره‌های تربیت‌مربی برگزار و از اساتید برجسته استانی و کشوری در این دوره‌ها استفاده کنیم.

مراقبت آموزش و پرورش از افکار دانش‌آموزان

ابراهیم رفیعی، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در پاسخ به این ادعا بیان کرد: این موضوع که معلمان تخصص لازم ندارند را تأیید نمی‌کنیم؛ چراکه معلمان از ابتدا با تخصص‌هایی همچون پرورشی، قرآن، ابتدایی، ادبیات و ... استخدام می‌شوند؛ هرچند ممکن است در روستاهایی شرایط به نحوی باشد که معلم ادبیات، قرآن تدریس کند اما این موضوع عمومیت ندارد.

وی ادامه داد: در آموزش و پرورش، معلمان مهارت‌های عمومی را آموزش می‌دهند و دانش‌آموزان با مفاهیم پایه آشنا می‌شوند. معلم نقش هدایتگری دارد و علاقه‌ای که در مسیر حرفه‌ای شدن شکل می‌گیرد، بستر این کار در آموزش و پرورش فراهم شده است.

رفیعی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش قران را به شکل تخصصی کار نمی‌کنیم و یکی از دروس عمومی محسوب می‌شود، تصریح کرد: وقتی دانش‌آموزان به کلاس‌های موسسات قرآنی می‌روند این حس را پیدا می‌کنند که آموزش قرآن در مدارس تخصصی نیست در حالی که بستر این فعالیت‌ها در آموزش و پرورش گذاشته است.

این مسئول به اقدامات انجام شده برای تقویت فعالیت‌های فرهنگی در مدارس و موفقیت‌های کسب شده توسط دانش‌آموزان در مسابقات اشاره کرد و گفت: مقام‌های دانش‌آموزان در ماسبقات فرهنگی و هنری نسبت به سال‌های گذشته بیش از 40 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: امسال بیش از 120 مقام کشوری در مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی به دست آوردیم که با توجه به جمعیت 200 هزار نفری دانش‌آموزان زنجانی نسبت به استان‌های پر جمعیت موفقیت خوبی است.

وی همچنین تصریح کرد: مردم از ما توقع دارند که مراقب افکار دانش‌آموزان باشیم و نمی‌توانیم به هر فردی برای تدریس در آموزش و پرورش اجازه دهیم تا آسیبی به تربیت آن‌ها وارد نشود.

انتهای پیام