صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۷۴۲۱
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲

بحران سوریه این روزها وارد دهمین سال خود شده و در این مدت با شکست گروهک تروریستی داعش در سوریه به عنوان بازوی آمریکا که به وسیله جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در آذر ماه سال ۱۳۹۶ رغم خورد، واشنگتن برای جبران این امر با اعزام نیرو به سوریه مستقیماً جان مردم و سرقت منابع نفتی این کشور را هدف گرفت.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خبرگزاری مهر، با ظهور و بروز گروه تروریستی داعش که توسط آمریکا برای نابودی جبهه مقاومت اسلامی و کشور سوریه در جهت تامین امنیت رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۰) انجام شد، سرقت و فروش منابع نفتی سوریه نیز به عنوان قسمتی از تامین منبع مالی این گروهک تروریستی در کنار دلارهای نفتی عربستان، امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی در دستور کار حامیان تروریست ها قرار گرفت.

داعش تا پیش از نابودی، نفت میادین سوریه را استخراج و از طریق دلالان ترکیه‌ای آن را به صهیونیست‌ها و دیگر خریداران نفت می‌فروخت و با پول آن قسمتی از تجهیزات مورد نیاز خود را تامین می کرد، اما با شکست این گروهک تروریستی، ابتدا آمریکایی‌ها دنباله رو داعش در سرقت نفت سوریه شدند و سپس ترک‌ها سرقت از منابع نفتی سوریه را در برنامه کاری خود قرار دادند.

نکته جالب در این بین، ارایه دلیل سرقت نفت سوریه از سوی یکی از سناتورهای آمریکایی طرفدار دونالد ترامپ و همفکر او می باشد؛ «لیندسی گراهام» در تماس تلفنی با سرکرده شبه نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا برای توجیه سرقت نفت سوریه مدعی شده که «از نفت سوریه در برابر ایران محافظت می‌کنیم»!، ادعایی که به طنز شباهت دارد تا به واقعیت.

این عضو مجلس سنای آمریکا در حساب توییتری خود نوشته که طی تماسی که با «مظلوم‌ عبدی»، فرمانده شبه‌ نظامیان کرد سوریه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) داشته، تأکید کرده که منافع امنیتی و ملی آمریکا ایجاب می‌کند که مشارکت با این نیروها ادامه پیدا کند.

این سناتور جمهوری‌خواه در تماس تلفنی خود همچنین مدعی شده که ایران خطری برای نفت سوریه است.

گراهام که کشورش خون هزاران سوری را در حمایت از رژیم صهیونیستی و داعش ریخته، همچنین در مورد حملات در طول مرزهای ترکیه با سوریه ابراز نگرانی و روسیه را نیز به تلاش برای سیطره بر نفت سوریه متهم کرده است.

نکته قابل تامل در این موضوع این است که منابع نفتی سوریه که باید برای سوری ها باشد و مردم این کشور از آن منتفع باشند، در طول ۱۰ سال گذشته و با آغاز بحران این کشور به دست بیگانگان از جمله گروه تروریستی داعش و آمریکایی ها افتاده و در روزهای اخیر نیز دولت ترکیه تمایل خود را برای دستیابی به این منابع علنی کرده است و آمریکایی ها که امورات خود را در جهان با تهمت و دروغ پیش می برند این بار نیز با دروغ پردازی علیه ایران به دنبال پوشش سرقت جدید خود هستند و اجرای دستورات رئیس جمهوری این کشور برای سیطره بر منابع نفتی سوریه است.

با شکست داعش در دو سال گذشته توسط جبهه مقاومت اسلامی و ارتش سوریه در این کشور، نیروهای کرد سوریه و آمریکایی ها به دلیل حضور کم رنگ نیروهای ارتش سوریه در شمال و شمال شرق این کشور، کنترل بیشتر میادین نفتی سوریه را در اختیار گرفتند.

سوریه قبل از بحران این کشور در اواخر اسفند ماه سال ۱۳۸۹ (۲۰۱۱ میلادی) ۳۸۷ هزار بشکه در روز از این منطقه نفت تولید می‌کرد که ۱۴۰ هزار بشکه آن از طریق بنادر غربی این کشور در سواحل مدیترانه صادر می‌شد.

 حکومت دمشق به دلیل آسیب های فراوان از سوی گروه های تروریستی مورد حمایت جبهه غربی – عربی – عبری در سال های اخیر، به درآمدهای نفتی برای بازسازی و توسعه این کشور جنگ زده نیاز جدی دارد و در مقابل آمریکایی ها و ترک ها این قضیه را به خوبی دریافته اند و برای جلوگیری از دستیابی دولت و مردم سوریه به این درآمد، اقدام به محاصره این میادین نفتی کرده اند؛ اقدامی که پیش از آن گروه تروریستی داعش انجام داده بود.

سرقت و غارت منابع نفتی سوریه همانگونه که برای آمریکایی ها و ترک ها دارای اهمیت می باشد، از سوی دیگر برای مردم و حکومت سوریه نیز استفاده از منابع نفتی خود حایز اهمیت است، موضوعی که چند روز پیش در دیدار «سرگی شویگو» وزیر دفاع روسیه و هیات همراه وی با بشار اسد رئیس‌ جمهور سوریه نیز مورد بررسی قرار گرفت.

آنها در این دیدار در خصوص به غارت بردن منابع نفتی و منابع ملی سوریه به وسیله آمریکا در کنار اقدامات دولت سوریه برای تحقق امنیت و ثبات در این کشور و اقدامات رهبران روسیه در عرصه بین الملل برای لغو تحریم های سوریه گفت و گو و تبادل نظر کردند.

ژنرال «الکساندر وومن» معاون وزیر دفاع روسیه نیز در گفت وگو با روزنامه ازویستیای روسیه گفت: ایالات متحده بدون هیچ شرمی ثروت ملی سوریه را به سرقت می‌برد و همزمان مانع ورود انرژی به این کشور می‌ شود و این مسأله با قوانین بشری بین‌ المللی در تناقض و فراتر از مرزهای ظلم و قساوت است. 

معاون وزیر دفاع روسیه با درخواست از کشورهای جهان برای حمایت بدون شرط از مردم سوریه در شرایط فعلی افزود که ارزش‌های انسانی نمی‌تواند سیاسی یا به پیش شرط‌ها محدود شود؛ «متأسفانه کشورهای غربی هیچ تلاشی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه نمی‌کنند و بالعکس روش ایجاد تنگنا بر اقتصاد سوریه و اقدامات یکجانبه را در پیش گرفته‌اند.»

انتهای پیام