صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۸۸۸۶۱۷
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
بسته خبری کرونا در جهان؛

ابتلای بیش از ۹۳۰ هزار نفر به کرونا، هشدار رئیس‌جمهور فیلیپین به ناقضان قرنطینه، سوءاستفاده غیرانسانی اسرائیل از بحران کرونا در غزه،   مثبت‌بودن تست کرونای وزیر بهداشت اسرائیل و همسرش، قرنطینه یک منطقه جدید در چین به دلیل شیوع «کووید ـ 19» و ابراز نگرانی سازمان بهداشت جهانی از رشد فزاینده کرونا از آخرین تحولات مربوط به این ویروس فراگیر است.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «یورونیوز»، شمار قربانیان شیوع بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» در کشورهای مختلف جهان از ۴۷ هزار نفر فراتر رفت. این در حالی است که یک نوزاد شش ماهه در آمریکا نیز روز چهارشنبه به دلیل ابتلا به ویروس جدید کرونا جان خود را از دست داد.

تاکنون بیش از ۹۳۰ هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد حال بیش از ۱۹۴ هزار بهبود یافته است.

شیوع ویروس کرونا در آمریکا تاکنون جان ۵۱۱۰ نفر را گرفته است. تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در این کشور نیز به ۲۱۵۳۰۰ نفر رسیده است. شمار جان باختگان در ایتالیا تاکنون ۱۳۱۵۵ نفر است. این در حالی است که ۱۱۰۵۷۴ نفر در این کشور اروپایی به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری «کووید ۱۹» در اسپانیا تاکنون جان ۹۳۸۷ نفر را گرفته است. تعداد مبتلایان به این بیماری در اسپانیا ۱۰۴۱۱۸ نفر است. شمار قربانیان در چین طبق آمار رسمی ۳۳۱۲ نفر و تعداد مبتلایان در این کشور ۸۱۵۵۴ نفر است. ویروس جدید کرونا در آلمان جان ۹۳۱ نفر را گرفته است. ۷۷۹۸۱ نفر نیز در این کشور اروپایی به این ویروس مبتلا شده‌اند. شمار قربانیان در فرانسه به ۴۰۳۲ نفر رسیده است. این در حالی است که ۵۶۹۸۹ نفر نیز در این کشور به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بنا به آمار رسمی در ایران تاکنون ۳۰۳۶ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند و ۴۷۵۹۳ نفر نیز در ایران به این ویروس مبتلا شده‌اند. تعداد جان‌باختگان در بریتانیا ۲۳۵۲ نفر اعلام شده است. شمار مبتلایان در این کشور نیز به ۲۹۴۷۴ نفر رسیده است.

هشدار رئیس‌جمهور فیلیپین به ناقضان قرنطینه

«یورو نیوز» نوشت: رودریگو دوترته، رئیس‌جمهوری فیلیپین، شامگاه چهارشنبه از نیروهای پلیس و ارتش این کشور خواست کسانی را که مقررات قرنطینه را نقض می‌کنند با شلیک گلوله از پای در آورند.

وی در پیامی تلویزیونی از عموم مردم خواست که در اجرای مقررات قرنطینه برای مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا در این کشور با دولت همکاری کنند.
 
رودریگو دوترته تصریح کرد: اوضاع بدتر می‌شود. در نتیجه من یک بار دیگر جدی بودن مسأله را به شما یادآوری می‌کنم و شما هم باید گوش کنید.

وی در ادامه افزود: دستور من به نیروهای پلیس و ارتش این است که اگر مشکلی پیش آمد و در وضعیتی قرار گرفتید که ناقضان مقررات قرنطینه با شما مقابله کردند و زندگی شما در خطر بود، آنها را با شلیک گلوله از پای در آورید.

شیوع بیماری همه‌گیر «کووید ۱۹» در فیلیپین تاکنون جان ۹۶ نفر را گرفته است. این در حالی است ۲۳۱۱ نفر نیز در این کشور آسیایی به نوع جدید ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

سوءاستفاده غیرانسانی اسرائیل از بحران کرونا در غزه

رژیم صهیونیستی هرگونه اجازه ورود تجهیزات پزشکی به غزه برای مقابله با کرونا را مشروط به آزادی نظامیان اسیر اسرائیلی در این باریکه کرده است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نفتالی بنت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته وقتی بحث ورود تجهیزات پزشکی به غزه باشد، رژیم صهیونیستی هم خواسته‌هایی خواهد داشت که عبارت است از بازگرداندن اجساد افسر و سرباز اسرائیلی که در جنگ سال 2014 در غزه کشته شدند و حماس همچنان اجساد آنان را نگه داشته است.

گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس اعلام کرده که 4 نظامی اسرائیلی را در غزه به اسارت گرفته و تا زمانی که شروط این جنبش محقق نشود، حاضر به مذاکرات با رژیم صهیونیستی پیرامون مبادله اسرا نیست.

شرط حماس برای ورود به هرگونه مذاکره‌ای در این زمینه، آزادی تمامی اسرایی است که به موجب قرارداد وفاداری به آزادگان یا همان قرارداد شالیت آزاد شدند اما بعدا دوباره به اسارت گرفته شدند.

در همین حال، فوزی برهوم سخنگوی حماس مسئولیت هرگونه تبعات انتشار کرونا در نوار غزه را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و گفت این باریکه 13 سال است که تحت محاصره این رژیم است.

برهوم تاکید کرد که امضای قرارداد مبادله اسرا مسأله‌ای کاملا جدا از بحران کرونا است.

سازمان ملل: 34 میلیون دلار برای مقابله با کرونا در فلسطین نیاز است

دفتر هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل در اراضی اشغالی فلسطین(اوچا) اعلام کرد که اجرای طرح مقابله با ویروس کرونا در فلسطین نیازمند 34 میلیون دلار هزینه است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، اوچا در گزارشی آورده است که توان نظام سلامت فلسطین برای مقابله با افزایش احتمالی شمار مبتلایان محدود است و فلسطینیان به ویژه نوار غزه که سال‌ها است تحت محاصره است و از مشکلات فراوان رنج می‌برد، با کمبودهای شدیدی مواجه هستند.

در این گزارش آمده فلسطینیانی که در اردوگاه‌های آوارگان و دیگر مناطق فقیر و پرجمعیت در سرتاسر اراضی اشغالی زندگی می‌کنند، به سبب تراکم جمعیتی بالا و سیستم ناکارآمد سلامت، با خطراتی به مراتب بزرگ تر از کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند.

لازم به ذکر است که طبق آمارهای رسمی اعلام شده، تاکنون 134 فلسطینی به ویروس کرونا مبتلا شدند و یک نفر هم فوت شده است. 122 نفر از مبتلایان ساکن کرانه باختری و 12 نفر هم ساکن نوار غزه هستند.
 
مثبت‌بودن تست کرونای وزیر بهداشت اسرائیل و همسرش 

پایگاه خبری «یورونیوز» نوشت: نتیجه تست کرونای یعقوب لیتزمن، وزیر بهداشت اسرائیل و همسرش مثبت بوده است.

بنا به اعلام وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی، یعقوب لیتزمان و همسرش طبق دستورالعمل های این وزارتخانه اکنون خود را قرنطینه کرده‌اند. یعقوب لیتزمان، ۷۱ ساله، در هفته‌های اخیر برای تشریح اقدامات اسرائیل در مقابله با شیوع نوع جدید ویروس کرونا به دفعات همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در انظار عمومی ظاهر شده بود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت اسرائیل گفت که ابتلای لیتزمن به ویروس کرونا به اطلاع «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اسرائیل گفت که لیتزمن از خانه به وظایف خود به عنوان وزیر بهداشت ادامه خواهد داد.

طبق اعلام وزارت بهداشت اسرائیل از تمامی افرادی که طی دو هفته اخیر با یعقوب لیتزمن و همسرش در تماس بوده اند خواسته خواهد شد تا خود را قرنطینه کنند.

بنیامین نتانیاهو پیش از این به دنبال تست مثبت کرونای یکی از دستیارانش خود را قرنطینه کرده بود. با این حال روز سه‌شنبه اعلام شد که نتیجه تست کرونای نخست‌وزیر ۷۰ ساله اسرائیل منفی بوده است.

مبتلا شدن 97 نظامی صهیونیستی به کرونا
     
همچنین، ارتش رژیم صهیونیستی شب گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ثبت 13 مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در میان نیروهایش، آمار کلی مبتلایان به این ویروس به 97 نظامی رسیده است.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» گزارش داد: ارتش رژیم اشغالگر با اعلام این‌که در مجموع 97 تن از نیروهایش به ویروس «کووید- 19» مبتلا شده‌اند، افزود که تمامی این سربازان مبتلا در وضعیت جسمی خوبی قرار دارند.

اسرائیل طی 24 ساعت گذشته از ثبت 734 مورد جدید ابتلا به کرونا خبر داد که با احتساب این آمار، شمار مبتلایان به 6092 نفر افزایش یافته که حال 95 نفر از آنها وخیم اعلام شده است. این رژیم همچنین از فوت 26 کرونایی در فلسطین اشغالی خبر داده است.

قرنطینه یک منطقه جدید در چین 

براساس اعلام منابع خبری، به دلیل بازگشت ویروس کرونا به چین، مقامات این کشور اقدام به قرنطینه کردن یکمحل جدید کرده اند.

منطقه «جیا» واقع در استان «خه نن» در مرکز چین، به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای چند نفر به ویروس کرونا، قرنطینه شد.

این نخستین بار پس از مهار شیوع کرونا در استان هوبی کانون اصلی بیماری است که چنین قرنطینه‌ای برای یک منطقه در نظر گرفته می‌شود.

ابراز نگرانی سازمان بهداشت جهانی
 
براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، تعداد کشته‌شدگان ناشی از ویروس کرونا در چند روز آینده به 50 هزار نفر خواهد رسید و تدروس آدهانوم گیبرایسوس، دبیرکل این سازمان گفت که تعداد فزاینده مرگ و میر کوید ۱۹ بسیار نگران کننده است.

پایگاه خبری «اسکای نیوز» نوشت:  تدروس در عین حال تاکید کرد که همچنین امیدوار است که کشورها در تلاش برای یافتن یک درمان برای کوید۱۹ با هم همکاری کنند.

وی اظهار داشت: از آنجا که وارد ماه چهارم شروع این بیماری همه گیر می‌شویم، من از شدت گرفتن سریع و شیوع جهانی آن بسیار نگرانم.

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی گفت: در طول پنج هفته گذشته ما شاهد رشد تقریباً نمایی در تعداد موارد جدید بودیم که تقریباً به همه کشورها، قلمرو ها و منطقه‌ها رسیده است.

تدروس با بیان اینکه تعداد موارد ابتلا به این ویروس در هفته گذشته بیش از دو برابر شده است، ادامه داد: در چند روز آینده این تعداد به یک میلیون مورد تأیید شده و ۵۰،۰۰۰ فوتی خواهیم رسید.
 
حبس و جرایم مالی برای ناقضان قرنظینه در روسیه

پایگاه خبری «روسیا الیوم» نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه  قانونی را امضا کرد که براساس آن مجازاتی برای ناقضان قرنطینه در نظر گرفته است.
 
براساس قانون ویژه اتخاذ تدابیر برای مقابله با انتشار بیماری‌های همه‌گیر، افرادی که قانون قرنطیه را نقض کنند به یک میلیون روبل(واحد پول روسیه) و سه سال زندان محکوم می‌شوند، و اگر فرد  آلوده‌ای که  به دلیل نقض رژیم خودانزوایی (قرنطینه خانگی) منجر به فوت فرد دیگری شود، به دو میلیون روبل و 5 سال زندان محکوم خواهد شد.

 همچنین، رئیس جمهوری روسیه قانونی را امضا کرد که به دولت اجازه اعلام وضعیت اضطراری در رابطه با شیوع ویروس کرونا را می‌دهد.
 
این سند که در پرتال اطلاعات حقوقی منتشر شده، به دولت فدراسیون روسیه اجازه می‌دهد تا در صورت ضرورت در رابطه با شیوع ویروس کرونا، در کشور وضعیت اضطراری اعلام کند. به ویژه، دولت قادر خواهد بود تا کار بر اساس یک سیستم یکپارچه پیشگیری و مقابله با این بیماری را هماهنگ کند.

فوت سفیر فیلیپین در لبنان بر اثر كرونا

پایگاه خبری «رادیو نور» لبنان اعلام کرد: برناردیتا کاتالا سفیر فیلیپین در لبنان بر اثر کرونا جان باخت.

بر اساس این گزارش؛ وی که از مشکلات مزمن تنفسی رنج می برد در بیمارستانی در بیروت بر اثر کرونا فوت کرد.

این در حالی است که وزارت بهداشت لبنان شمار مبتلایان به کرونا در این کشور را ۴۷۹ نفر اعلام کرده است.

پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی تونس برای مقابله با کرونا

براساس گزارش پایگاه خبری «الجزیره»، کشور آفریقایی تونس با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در شورای امنیت، اقدام فوری جامعه جهانی برای مقابله با پیامدهای همه گیری کرونا از جمله رفع تحریم کشورها را خواستار شد.

در پیش‌نویس این قطعنامه که هیئت دیپلماتیک تونس آن را در میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده است، بر لزوم حمایت از درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای توقف فوری درگیری‌ها در همه جای دنیا به دلایل انسانی تاکید شده است.

تونس به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت در این پیش‌نویس پیشنهاد داده است که شورای امنیت سبت به پیامدهای همه‌گیری جهانی کرونا بر امنیت غذایی و اقتصاد کشورها در سراسر جهان ابراز نگرانی کند.

سرنوشت این پیش‌نویس نامعلوم است، زیرا آمریکا همچنان چین را منشأ و دلیل شیوع کرونا می‌داند و احتمالا پکن این پیش‌نویس را وتو کند. روسیه نیز که از حق وتو برخوردار است احتمالا بخواهد این قطعنامه شامل لغو تحریم‌ها برای مقابله بهتر با این ویروس باشد.

آخرین آمار مبتلایان به کرونا در عمان

شمار مبتلایان به ویروس کوید ۱۹ در عمان با ثبت ۲۱ مورد جدید به ۲۳۱ نفر افزایش پیدا کرد.

براساس اعلام منابع خبری، وزارت بهداشت عمان امروز اعلام کرد که ۲۱ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در این کشور شناسایی شد.

به این ترتیب شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عمان به ۲۳۱ مورد افزایش پیدا کرد این درحالی است که تنها یک نفر جان خود را از دست داده است که او هم یک شهروند ۷۲ ساله است.

طبق اعلام وزارت بهداشت عمان ۴۱ نفر از مبتلایان هم بهبود یافته اند و توانسته اند که ویروس را شکست دهند.

دولت عمان از مردم خواست که همچنان قرنطینه را رعایت کنند و تنها هنگامی که ضرورت دارد از خانه خارج شوند.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
انتهای پیام