صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۰۰۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸
آیت‌الله هادوی تهرانی تشریح کرد:

استاد سطح عالی حوزه علمیه به تشریح ویژگی شاعران نکوهش‌شده و تمجیدشده در سوره مبارکه شعراء پرداخت.

به گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، اول خردادماه، در ادامه مباحث تفسیر سوره «شعراء» گفت: همه سوره مبارکه در مکه نازل شده است؛ از آیات انتهایی این سوره و آیه«وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»به نظر می‌آید قبل از دعوت عمومی و سال سوم بعثت نازل شده است.
 
وی افزود: در پایان این سوره به دو تهمت علیه پیامبر(ص) جواب داده شده است؛ تهمت اول اینکه پیامبر(ص)، مجنون و تحت تأثیر شیطان کارها را انجام می‌دهد که خداوند این ادعا را با این بیان «هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ ﴿۲۲۱﴾؛ آيا شما را خبر دهم كه شياطين بر چه كسى فرود مى‌آيند (۲۲۱)؛ تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ» نفی کرد؛ یعنی شیطان بر پیامبری که قبل از بعثت به امانتداری و درست‌کاری مشهور است نازل نمی‌شود بلکه بر دروغگویان گناهکار نازل می‌شود؛ کسانی که گوش فرا مى‌دارند و بيشترشان دروغگويند.
 
آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: البته شیطان بدون خواست فرد بر او مسلط نمی‌شود و برخی خودشان حتی از شیطان جلوتر هستند؛ تهمت دیگر به پیامبر(ص)، شاعر بودن است؛ زیرا عرب‌ها چون خودشان در شعر معروف بودند در این زمینه حساسیت زیادی به خرج می‌دادند که نمونه آن معلقات سبع است.
 
وی اضافه کرد: شعرا چون اهل خیال هستند در هر وادی وارد شده و به مدح و ذم هر چیزی اعم از مذموم و ممدوح می‌پردازند و چون سخنانشان تحت تأثیر خیال است سخنان نسنجیده هم به کار می‌برند. برخی مداحانی که بدون تحقیق و مستند هر چیزی به ذهنشان می‌رسند بیان می‌کنند، مصداق چنین شاعرانی هستند و برخی افراد هم از آنان حمایت کرده و می‌گویند سخنانش مؤثر بود.

شعرای مذمت شده

استاد سطح عالی حوزه با اشاره به آیه «وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ» ادامه داد: برخی مداحان و شعرای دوران ما هم، مصداق این آیه شریفه و گرفتار خیال و نخوت و غرور هستند.  البته خداوند برخی شعرا را استثنا می‌کند؛ یعنی همه مصداق این تعابیر نیستند. ویژگی آنان ایمان و عمل صالح است. دو مصداق عمل صالح را هم بیان فرمود؛ یعنی زیاد به ذکر خدا می‌پردازند و اگر در جایی مورد ستم واقع شوند از خدا یاری می‌خواهند.
 
آیت‌الله هادوی تهرانی اضافه کرد: علامه در تفسیر این آیه فرموده که جواب هجویاتی را که شعرای مشرک علیه پیامبر(ص) می‌دادند، شاعران مؤمن پاسخ می‌دادند؛ بنابراین شاعری که امروز هم به استناد مدارک معتبر و صحیح، شعر می‌گوید و یک حادثه تاریخی را بیان می‌کند که در آن فضائل پیامبر(ص) و امام علی(ع) بیان می‌شود از مصادیق «وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا» است.
 
وی با اشاره به «وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» افزود: حوادثی که بعد از وفات پیامبر(ص) رخ داد مصداق آیه شریفه است؛ یعنی هر جایی که ظالمان تاریخ ظلمی مرتکب شوند مصداق این مسئله خواهند بود.
 
هادوی تهرانی با بیان اینکه سوره شعراء گفت‎وگویی با پیامبر(ص) است و این گفت‌وگو با ذکر داستان هفت پیامبر همراه است، بیان کرد: قرآن کریم بطون زیادی دارد که فهم آن نیازمند تزکیه و تدبر است و هرقدر انسان پاکیزه‌تر باشد و روحش جلای بیشتری فهم بیشتری هم از قرآن خواهد برد.
 
وی با بیان اینکه شب‌های انتهایی ماه مبارک رمضان به خصوص شب بیست و هفتم بسیار با فضیلت است و شب جمعه آخر ماه مبارک هم بسیار مورد تمجید واقع شده است، ادامه داد: در روایت بیان شده که انبیاء الهی در عرض جمع می‌شوند؛ شب رحمت و فرصت برای اهل سیر و سلوک است.
 
استاد سطح عالی حوزه علمیه تصریح کرد: شب شنبه هم براساس تقویم شب آخر ماه مبارک و شب بسیار خاصی است. همچنین روز و شام عید فطر، مهم‌ترین شب و روز و ماه شوال هستند که اینها فرصت‌ها و ایام الله برای بهره‌گیری معنوی است.
انتهای پیام