صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۷۵۹۷۹
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۰

شناسایی هدف یا اهداف تولید یک پیام در فضای مجازی می‌تواند در عین سادگی بسیار پیچیده باشد.

به گزارش ایکنا، تمام پیام‌ها از هر نوع و در هر بستری با هدف یا اهداف مشخصی تولید و منتشر می‌شوند. هدف ممکن است کاملاً شخصی باشد مثل پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی صرفاً با هدف جلب‌توجه تولید می‌شوند. ممکن است با اهداف بزرگ‌تری مانند انجام کار‌های فرهنگی یا اطلاع‌رسانی به جامعه تولید شوند.
 
شناسایی هدف یا اهداف تولید یک پیام می‌تواند در عین سادگی، بسیار پیچیده باشد. به‌عنوان مثال استفاده از مواد غذایی تازه برای حفظ سلامتی بهتر است و استفاده از مواد غذایی آماده و کنسروی چندان توصیه نمی‌شود. انتشار خبری مبنی بر ابتلا به سرطان بر اثر مصرف کنسرو‌های مواد غذایی را در نظر بگیرید.
 
اگر این خبر با تصویر یک برند تجاری شناخته شده باشد، آیا به نظرتان هدف از این خبر صرفاً آگاهی دادن به مخاطب است یا ضربه زدن به یک برند تجاری مشخص که تصویرش به محتوای خبر اضافه شده؟
 
همواره در مواجهه با پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود، این سؤال را از خودتان بپرسید که: این پیام با چه هدفی تولید شده است؟ این نکته مهم است که در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای به‌صورت هوشمندانه تلاش کنیم تا با توجه به تولیدکننده پیام، محتوای پیام، زمان و بستر انتشار و مخاطبی که پیام برای او تولید شده هدف از تولید پیام را مشخص کنیم و نسبت به هر پیام واکنش مناسبی داشته باشیم.
 
مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام به تهیه کلیپ‌هایی با موضوع فضای مجازی و سواد رسانه‌ای کرده است که در ادامه می‌بینید.
 
انتهای پیام