صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۸۴۱۳۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
داوران نخستین رقابت مجازی بین‌المللی قرآن لبنان مطرح کردند؛

داور رشته تجوید نخستین مسابقه بین‌المللی قرائت قرآن لبنان گفت: انتخاب نام «اولی‌القبلتین» و اشاره به قبله نخست مسلمانان، خود بسیاری از حامیان قدس شریف را برای حضور در این مسابقات جذب کرده بود. در عین حال حسین حمدان، داور بين‌المللی قرآن لبنان تصریح کرد که شرکت‌کنندگان در این رقابت‌ها در ابداع و کیفیت قرائت، منحصر به فرد بودند.

به گزارش ایکنا، مسابقه بین‌المللی قرائت قرآن «اولی القبلتین» لبنان از ۱۹ تیر به صورت مجازی و با شرکت ۲۵۰ قاری از ۳۳ کشور جهان برگزار شده است.

 احمد العساف، رئیس مسابقات بین‌المللی قرآن اولی القبلتین در لبنان در گفت‌وگو با ایکنا، استقبال قاریان از این مسابقه را بزرگ و گسترده خواند و گفت: تعداد زیادی از قاریان جوان برای شرکت در این مسابقه قرآنی بین‌المللی شتافتند به طوری که فقط ظرف 10 روز قریب به 300 نفر به میدان رقابت در این حوزه آمدند.

العساف عشق والای مسلمانان به کتاب خدا و دوستی مسجدالاقصی، قبله نخست مسلمانان را که عنوان مسابقه به آن اختصاص داشت، در استقبال قاریان از مسابقه تأثیرگذار دانست.

مدیر مسابقات بین‌المللی اولی القبلتین برگزاری این مسابقات را آرزوی اداره انجمن توجیه و ارشاد قرآن کریم لبنان خواند و گفت: ایده برگزاری این مسابقه از مدت‌ها قبل مطرح بود؛ اما همه‌گیری کرونا عملی کردن آن را به تأخیر می‌انداخت تا اینکه امسال به شکلی زیبا برگزار شد.

العساف با بیان اینکه برای آینده پیشنهادهای متعددی در خصوص شیوه برگزاری مسابقه مطرح شده است، گفت: اگر همه‌گیری کرونا تمام شود، یک پیشنهاد این است که مسابقه را به شکل ترکیبی حضوری و آنلاین برگزار کنیم.

مدیر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم لبنان با بیان اینکه مشکلات جدی برای برگزاری این مسابقه وجود نداشته است، گفت: تدارک برگزاری این مسابقه در کم تر از دو ماه انجام شد. در این مدت آمادگی‌های لجستیک و اداری لازم و همچنین نظام کلی و مقررات مسابقه تدوین شد.

او همچنین گفت که در زمینه داوری مسابقات از داورانی از کشورهایی نظیر مصر و جمهوری اسلامی ایران و چند کشور دیگر کمک گرفته شد.

العساف مسئله کندی اینترنت و محدودیت زمان را از جمله مشکلات برگزاری این مسابقه خواند و گفت: زمان برگزاری مسابقات بسیار کوتاه بود؛ اما به هر حال توانست درهای بزرگ امید را برای تشویق جوانان از هر قشری به تلاوت قرآن کریم و تعلق به آن و عمل به مضامین آیات آن را باز کند.
 مدیر مسابقات بین‌المللی قرآن کریم لبنان تأکید کرد که در این مسابقات قاریانی از چهل کشور از اقصی نقاط جهان به خصوص کشورهای عربی و اسلامی شرکت کردند.

رافع العامری، مدیر مرکز ملی قرآن وابسته به اداره اوقاف شیعیان عراق و داور رشته تجوید این رقابت‌ها درباره سطح شرکت‌کنندگان در اولین دوره از این مسابقات، گفت: بسیاری از شرکت‌کنندگان در این مسابقه از میان قاریان ممتاز در سطح جهان اسلام هستند و ید طولایی در شرکت در مسابقات قرآنی داشته‌اند.

وی افزود: از جمله شرکت‌کنندگان در این مسابقات کسانی هستند که حائز رتبه‌های برتر و حتی نخست در رقابت‌های جهانی شده‌اند.

العامری تأکید کرد: بیشتر قاریان شرکت‌کننده در این مسابقات تلاوتشان اصولی و صحیح بوده و به قول معروف زبده و چیره‌دست هستند و معدود قاریانی نیز هستند که آنچنان به قرائت مسلط نیستند.

این داور عراقی با تأکید بر برگزاری این مسابقات در سطحی عالی تصریح کرد: قاریان به رعایت احکام قرائت، صوت، وقف، ابتدا و تجوید و ...پایبند بودند.

العامری در پاسخ به این سؤال که تلاوت‌های ارسالی به این مسابقات را از نظر کیفیت فنی چگونه ارزیابی می‌کنید و میزان رعایت قواعد مربوط به صوت، تلاوت، وقف و ابتداء در تلاوت‌ها را چگونه می‌بینید، گفت: تلاوت‌ها خوب و جالب بود. قاریان همه تلاش خود را کرده بودند که اشتباه‌ تجویدی نداشته باشند. آنها در خصوص قواعد مربوط به صوت و وقف و ابتداء و هر چیز دیگر هم دقت کافی را داشتند و باید گفت تلاوت‌هایی ممتاز، زیبا و با ارائه خوب را شاهد بودیم.

داور قرآنی درباره میزان اهتمام قاریان به مقامات و نغمات قرآن نیز گفت: قاریان سعی خود را کرده بودند تا مقام مناسب را برای مضامین مناسب آیات قرآنی رعایت کنند. برخی از آنها مقاماتی شاد و فرح‌زا نظیر مقام نهاوند، عجم و کُرد را برای مواردی که به حسب مضامین آیات قرآنی مناسب باشد، به کار گرفته بودند.

العامری افزود: برخی دیگر هم از مقام‌های صبا، حجاز و بیات استفاده می‌کردند که مربوط به مضامین حزین قرآنی است تا بین موسیقی و مضمون تناسب وجود داشته باشد، یعنی اغلب قاریان این موضوع را رعایت کرده بودند.

وی درباره شیوه مجازی برگزاری این مسابقات نیز گفت: برگزاری مجازی مسابقات از سر اضطرار و ناچاری است یعنی اصلاً از لحاظ کیفی به سطح برگزاری مسابقات حضوری نمی‌رسد.

این داور عراقی با اشاره به مخالفت شخصی خود با ضبط صوتی تلاوت قاریان و ارسال آن به عوامل برگزارکننده مسابقات گفت: ممکن است برخی اوقات قاری اشتباهاتی را در تلاوت خود داشته باشد و تلاوت اشتباه خود را ارسال نکند و تا 10 بار تلاوت‌های دیگری را ضبط و بهترین آن را ارسال کند؛ بنابراین بهتر است که مسئولان برگزاری مسابقات تمهیداتی را برای ضبط تلاوت‌ها به صورت زنده و مستقیم در بستر فضای مجازی فراهم کنند.

العامری درباره عنوان این مسابقه و سطح استقبال از آن گفت: در این مسابقات حدود 300 قاری از کشورهای اسلامی و غیراسلامی شرکت داشتند. کسانی که قبلاً هم تجربه حضور در مسابقات متعدد داخلی در کشورهایشان یا مسابقات بین‌المللی را داشتند و انتخاب نام «اولی‌القبلتین» و اشاره به قدس قبله نخست مسلمانان، خود بسیاری از حامیان قدس شریف را برای حضور در این مسابقات جذب کرده بود.

حسین حمدان، قاری و داور بين‌المللی قرآن لبنان در این مسابقات نیز سطح برگزاری رقابت‌ها را ممتاز توصیف کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در این مسابقات در ابداع و کیفیت قرائت منحصر به فرد بودند.

وی با اشاره به تجربیات خیلی از قاریان در خصوص حضور در مسابقات کشوری و جهانی گفت: ما چه در مرحله ابتدایی و چه بعد از آن متوجه شدیم که قاریان باتجربه بوده و  به خصوص در صوت و نغمه‌های قرآنی مسلط هستند.

داور لبنانی با اشاره به مهارت قاریان در انواع تلاوت‌ها و به خصوص در صوت و موسیقی گفت: معمولاً قاریان جهان اسلامی و عربی بیشتر از اینکه به تجوید و احکام دیگر نظیر وقف،‌ ابتداء و ... اهمیت بدهند به صوت و موسیقای قرآنی اهمیت می‌دهند.

حمدان درباره رعایت مقامات قرآنی توسط قراء شرکت‌کننده در این مسابقات نیز گفت: اغلب قاریان شرکت‌کننده در این مسابقات به علم مقامات قرآنی مسلط هستند به گونه‌ای که قاری در حین تلاوت این قدرت را دارد که به سهولت از مقامی به مقام دیگر و از نغمه‌ای به نغمه دیگر منتقل شود و این نشانه اهتمام قاری به صوت و موسیقای قرائت است.

وی درباره شیوه مجازی برگزاری مسابقات نیز گفت: ما از این تجربه از لحاظ علمی و فنی استفاده کردیم و الحمدلله در برگزاری این مسابقات به شکلی مطلوب موفق بودیم، اما به واقع برگزاری حضوری مسابقات مسلماً از برگزاری مجازی آن بهتر و باکیفیت‌تر است.

حمدان با اشاره به نام «اولی القبلتین» برای این مسابقات گفت: این نام با احساسات مسلمانان گره خورده است و مطمئناً توانسته بر میزان و سطح حضور قاریان قرآن تأثیر گذاشته باشد.

وی افزود: شرکت گسترده قاریان از 36 کشور اسلامی، عربی و غیراسلامی از اقصی نقاط جهان در این مسابقات شگفت‌انگیز بود و مسئولین لبنانی هم در برگزاری موفق این مسابقات بسیار خوب عمل کردند که کمال سپاس را از آنها داریم.

انتهای پیام