صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۳۹۹۲۴۷۹
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵

مجموعه هنری و فرهنگی ساریخانی لندن، نمایشگاه «ایران: پنج هزاره فرهنگ و هنر» را نهم مهرماه سال جاری با همکاری بخش هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین در محل این موزه برگزار می‌کند.

 به گزارش ایکنا، طبق گفت‌وگوی میان حمید محمدی، رایزن فرهنگی ایران در آلمان و اشتفان وبر، مدیر بخش هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین، مقرر شد این نمایشگاه جمعه، اول اکتبر 2021 مصادف با 9 مهرماه سال جاری در برلین افتتاح شود.

این پروژه با حمایت و مدیریت مستقیم خانم اینا ساریخانی، مدیر مجموعه هنری و فرهنگی ساریخانی در لندن برنامه‌ریزی شده است. همچنین خانم اوته فرانکه، مدیر پروژه تحقیقاتی «خراسان بزرگ: سرزمین طلوع آفتاب و منطقه اصلی توسعه فرهنگی در جهان اسلام» نیز در برپایی نمایشگاه مذکور مشارکت دارد.

در این نمایشگاه که تا 20 فوریه 2022 مصادف با 1 اسفندماه سال جاری دایر خواهد بود، 360 قطعه متعلق به دوره‌های اولین تمدن‌های پیشرفته هزاره سوم قبل از میلاد تا پایان دوره امپراتوری صفویه در اوایل قرن هجدهم که نشان‌دهنده اهمیت برجسته ایران به عنوان منبع الهام و مرکز تبادلات بین فرهنگی است، به نمایش گذاشته شود.

بنا به اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از مهمترین نکات برجسته این مجموعه‌های فرهنگی می‌توان به یادگارهایی از امپراتوری‌های قبل از اسلام، دوره‌های هخامنشیان و ساسانیان، توسعه فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، شاهکارهای هنری سده‌های نهم و پانزدهم میلادی و دوران شکوفایی صفویه اشاره داشت.

بخشی از آثار هنری نفیسی که در این نمایشگاه در معرض دید همگان قرار می‌گیرد از مجموعه ساریخانی در لندن و موزه‌های دولتی برلین است که این امکان را فراهم می‌کند تا بینندگان سفری در گذر پنج هزار ساله میراث فرهنگی ایران داشته باشند.

پروفسور «اشتفان وبر»، مدیر موزه هنرهای اسلامی برلین در این باره می‌گوید: اگر به اهمیت عظیم فرهنگی و تاریخی ایران فکر کنید، برپایی این نمایشگاه می‌بایست خیلی زودتر شکل می‌گرفت. هر چند که تصویر امروز ما از کشورهای منطقه برگرفته از مشکلات سیاسی و مسائل جاری روز است و این امر به ویژه بعد از انقلاب اسلامی در سال 1979 در مورد ایران هم صادق است، ولی فارغ از آن، این نمایشگاه به منظور ادای احترام به ملتی با  فرهنگ عظیم و پرقدمت است و این برای ما از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.

ارایه اطلاعات مورد نیاز درباره نمایشگاه به زبان‌های آلمانی، انگلیسی، عربی یا فارسی، امکان رزرو تورهای گردشگری و شرکت در کارگاه‌های آنلاین، برپایی برنامه‌های متنوع و گسترده همراه با سخنرانی، قرائت و نمایش فیلم در طول برگزاری نمایشگاه و کنسرت با همکاری آکادمی «بارون بویم ـ سعید» از جمله برنامه‌های تدوین شده در طول برگزاری این نمایشگاه خواهد بود.

گفتنی است؛ همزمان با افتتاح این نمایشگاه کتابی با عنوان «ایران: پنج هزاره فرهنگ و هنر» در 400 صفحه و همراه با 540 تصویر رنگی به آلمانی توسط شرکت انتشاراتی «هیرمر» منتشر و توزیع می‌شود.

بخش اسلامی موزه پرگامون را بشناسیم

بخش هنرهای اسلامی موزه «پرگامون» یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که در شهر برلین، پایتخت کشور آلمان واقع شده ‌است. موزه پرگامون بخشی از مجموعه موزهای واقع شده در جزیره موزه‌ها است.

هر ساله بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان از این موزه دیدن می‌کنند. در موزه پرگامون مجموعه‌های نفیسی از آثار هنری مربوط به دوره یونان باستان تا منطقه جنوب غربی و مرکز آسیای میانه، آثاری از عصر هلنیسم، مصر باستان، آشوریان، بابل و ایران باستان نگهداری می‌شود.

مجموعه منحصر به فردی از آثار حفاری‌شده در منطقه تیسفون و طاق کسری در موزه پرگامون نگهداری می‌شود. همچنین مجموعه آثار دوره تاریخی هنر اسلامی بخش ویژه‌ای را در این موزه به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام