صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۱۶۳۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶

یک مسجد مربوط به دوران امویان در استان ذی‌قار عراق کشف شد؛ قدمت این مکان به حدود 1300 سال می‌رسد و یک یافته نادر در یک منطقه غنی باستان‌شناسی در عراق به شمار می‌رود.‌

به گزارش ایکنا؛ به نقل از الجزیره، یک مسجد گلی مربوط به دوران امویان در عراق کشف شد که قدمت آن به حدود 1300 سال می‌رسد. کشف این اثر نادر در یک منطقه غنی باستان‌شناسی در عراق دارای اهمیت تاریخی زیادی است.

به گفته مقامات، یک گروه کاوشگر از سوی موزه بریتانیا (British Museum) همراه با یک تیم محلی عراقی، مسجدی گلی را کشف کرده است که قدمت آن به سال 60 هجری قمری یا 679 بازمی‌گردد.

این مسجد که در شهر الرفاعی کشف شده است، در وسط یک شهر مسکونی واقع شده است. این مسجد تقریباً هشت متر عرض و پنج متر طول دارد. در وسط مسجد، مقبره کوچکی برای امام مسجد قرار دارد که طبق آخرین یافته‌های کاوش، ظرفیت جای دادن ۲۵ نفر را دارا بوده است.

علی شلغام، رئیس اداره تحقیق و کاوش فرمانداری ذی‌قار، این یافته را یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اکتشافات نامیده است، زیرا تماماً از گل ساخته شده و قدمت آن به سال‌های اولیه اسلام می‌رسد.

بنا به گفته شلغام، مکان‌های مذهبی باستان‌شناسی کمی کشف شده است که قدمت آنها به دوران امویان می‌رسد. اما به دلیل فرسایش، اطلاعات زیادی از آن دوره از اسلام به دست نیامده است.

شلغام به خبرگزاری دولتی عراق گفت: ما اطلاعات بسیار کمی درباره دوره‌های اولیه اسلامی به دست آورده‌ایم. گل کشف شده در نزدیکی سطح این مکان پیدا شده است، بنابراین تنها بقایای کمی از ساختمان به دلیل فرسایش ناشی از  آب، باد و باران باقی مانده است.

استان ذی‌قار دارای مجموعه وسیعی از مکان‌های باستان‌شناسی است، از جمله شهر تاریخی «اور» که از دوره سومری در بین‌النهرین باستان است. پاپ فرانسیس در جریان سفر  خود به عراق در سال گذشته از اور بازدید کرد.

انتهای پیام