صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۸۹۲۳۸
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۶
حجت‌الاسلام محمودی:

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران جهاد تبیین را تنها راه موفقیت کشور برای عبور از اتفاقات این روزها دانست و گفت: تجربه گذشته هم نشان داده مردم ایران به ویژه نسل جوان اهل تأمل، منطق و عقلانیت هستند و هر جا اقدامات تبیینی اقناع‌کننده انجام گرفته، آن را پذیرفته‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن محمودی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران و امام جمعه ورامین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره لزوم جهاد تبیین برای شفاف‌سازی وضعیت کشور و جدا کردن صف معترضان از اغتشاشگران گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند مسئله جهاد تبیین یکی از ضرورت‌های امروز کشور در قبال نسل جدید است. این نسل دوران انقلاب و دفاع مقدس و حضرت امام(ره) را ندیده و خیلی از حقایق برای او ملموس نبوده و شاید مسائلی را شنیده و خوانده باشد و شاید هم اصلا نشنیده و نخوانده باشد، لذا باید ابتدا متوجه شد که با چه نسلی روبرو هستیم.

وی با تأکید بر کوتاهی دستگاه‌های مسئول در این زمینه گفت: یکی از سؤالات این است که نظام آموزش و پرورش تا چه اندازه این واقعیت‌‌ها و مفاهیم را وارد کتاب‌های درسی کرده است، در حالی که برای نمونه چندین بار از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده که اسناد لانه جاسوسی وارد متون درسی مدارس و دانشگاه‌ها شود و از طرفی نکته مهم دیگر ارائه جذاب این مطالب برای نسل جدید است. یعنی صرف ارائه مطالب هم کافی نیست و باید به کیفیت ارائه نیز توجه کرد.


بیشتر بخوانید:


حجت‌الاسلام محمودی اظهار کرد: سؤال دیگر از مجموعه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است که تا چه اندازه توانسته‌اند این مسائل را هنرمندانه تصویر کرده و در قالب کتاب، فیلم و هنر به نمایش بگذارند. لذا باید ضعف خود را در این رابطه پذیرفت و دستگاه‌های حاکمیتی و عناصر تأثیرگذار در زمینه جهاد تبیین کوتاهی کرده‌اند و این کوتاهی زمینه گستاخی دشمنان را برای تحریف واقعیت‌های انقلاب فراهم کرده و آنها به ویژه از طریق فضای مجازی رها جنگ آشکاری را علیه ارزش‌های انقلابی شکل داده‌اند.

احاطه‌شده در فضای جنگ روایت‌ها   

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران یادآور شد: واقعا امروز ما در فضای جنگ روایت‌ها هستیم و دشمنان می‌خواهند به روایت باطل خود لباس حق بپوشانند واینها ما را با مسائلی مانند اتفاقات اخیر مواجه کرده است. ‌

حجت‌الاسلام محمودی با تأکید بر اینکه امروز هم مهمترین دارو و درمان برای این معضلات جهاد تبیین و روشنگری بهنگام است، گفت: در حوادث اخیر اگر رسانه‌های ما به موقع اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی می‌کردند شاید خیلی از اتفاقات نمی‌افتاد. امروز از نظر کارشناسی یکی از ایرادات این است که افکار عمومی به موقع اطلاعات لازم را دریافت نکرده و این فرصت را برای موج‌سواری رسانه‌های بیگانه معاند فراهم کرده و حال ما تازه در موضع دفاع و پاسخگویی قرار گرفته‌ایم در حالی که رهبر معظم انقلاب بر هجوم متقابل به جنگ ترکیبی دشمن تأکید کرده‌اند که به معنای داشتن موضع فعال، آفندی و تهاجمی است.

وی تصریح کرد: لذا این ضعف اساسی ماست و دستگاه‌های تصمیم‌گیر نظام باید این موضوع را جدی بگیرند تا در حوزه حوادث اجتماعی، مسائل فرهنگی و وقایع سیاسی دستگاه‌های ذی‌ربط به موقع و به صورت قرارگاهی امور را هدایت کنند و این همان عمل در راستای جهاد تبیین است.

تجربه مثبت تاریخی

امام جمعه ورامین بیان کرد:‌ امروز تمام دستگاه‌های مربوط به حوزه‌های فرهنگی، فعالیت‌های دینی، علمی و حوزه‌های مرتبط با جوانان باید این فعالیت تبیینی و روشنگرانه را به صورت جدی دنبال کنند تا در چنین وقایع و حوادثی آسیب‌ها به حداقل برسد و این تفکیک صفوف معترضان و اغتشاشگران به سرعت اتفاق بیفتد.

حجت‌الاسلام محمودی ابراز کرد: تجربه گذشته هم نشان داده مردم ایران به ویژه نسل جوان اهل تأمل، منطق و عقلانیت هستند و هر جا اقدامات تبیینی اقناع‌کننده انجام گرفته، آن را پذیرفته‌اند. لذا تنها راه موفقیت ما و عبور از اینگونه بحران‌ها جهاد تبیین و ارتقای سطح بینش و آگاهی سیاسی و اجتماعی مردم است که نیازمند توجه ویژه مسئولان به این مسئله و برنامه‌ریزی در این رابطه است.

حضور مسئولان در جمع معترضان  

حجت‌الاسلام محمودی درباره تأثیر حضور مسئولان در جمع معترضان واقعی و شنیدن مطالبات مردم در ممانعت از منحرف شدن اعتراضات به مسیر آشوبگری و اغتشاش و کاهش التهابات گفت: حضور مسئولان به مانند روشنگری و اطلاع‌رسانی درست کارکرد مهم و مثبتی در این نوع اتفاقات دارد و زمینه سوء استفاده را از نفوذی‌ها و کسانی که به طور سازماندهی شده در این حوادث در پی آشوب هستند، می‌گیرد.

وی اظهار کرد: البته مسئولان در رده‌های مختلف بعضا این کار را کرده‌اند اما در سطح کلان و تقابل رسانه‌ای با بمباران تبلیغاتی رسانه‌های معاند ما تا حدی فرصت را از دست داده‌ایم اما اگر از ابتدا مسئولان میان معترضان می‌رفتند و سخنان آنها را می‌شنیدند و جریان رسانه‌ای ما نیز به‌هنگام و کامل اطلاع‌رسانی می‌کرد از گستره و دامنه اعتراضات و تداوم آنها کاسته می‌شد.

حجت‌الاسلام محمودی در پایان ابراز کرد: معترضان همین مردم خود ما هستند که به هر دلیلی خبری را شنیده و احساساتشان تحریک شده و هدفشان روشنگری پیرامون این اتفاق بود و شاید رسانه‌های ضد انقلاب از همین خلأ استفاده کرده و با انتشار و انعکاس اخبار دروغ و منحرف‌کننده جهت اعتراضات را به سمت مسائل دیگر از جمله تخریب اموال عمومی، اغتشاش و توهین به مقدسات سوق دادند.

انتهای پیام