صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۷۴۵۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

همایش «خاتم ‌الانبیاء(ص)؛ محور وحدت» به همت شورای امامیه پیشاور پاکستان و با همکاری خانه فرهنگ ایران در پیشاور در این شهر برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این همایش با حضور علما و اندیشمندان ایران و پاکستان در محل امام بارگاه «آغا گل گنج» پیشاور برگزار شد و مهران اسکندریان، رئیس خانه فرهنگ ایران در پیشاور طی سخنانی در آن گفت: بصیرت، دشمن‌شناسی، احترام و تحمل عقاید یکدیگر، کنارگذاشتن اختلافات فرعی، مسیری روشن، مهم و مؤثر در جهت اتحاد و همدلی حقیقی و درهم شکستن فتنه‌ها و تفرقه‌افکنی‌های دشمنان بوده که این آگاهی‌بخشی به مسلمانان وظیفه مهم و اثرگذار علماى اسلام، روشنفکران مسلمان، نویسندگان راستگو و مبلغان حقیقت‌جوست.

اتحاد امت؛ شرط تحقق تمدن نوین اسلامی 

وی افزود: متفکران جهان اسلام با تدوین منشور وحدت و گام‌نهادن در تبیین نظریه تمدن نوین اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، می‌توانند سکان کشتی بشریت را برای حرکت به سوی سعادت و خیر انسان‌ها جهت نظم نوین جهانی هدایت کنند.

اسکندریان بیان کرد: وحدت اسلامی در سایه همدلی و اهتمام ویژه متفکران، علما و شخصیت‌های تأثیرگذار در جهان اسلام تحقق می‌یابد.

وی در پایان سخنانش، با برشمردن راهکارهای عملی تحقق وحدت اسلامی افزود: با تقریب بین مذاهب و گفت‌وگو بین فرق اسلامی برای رسیدن به همدلی، تقریب حقیقی، زدودن سوءتفاهم‌ها و تأکید بر مشترکات می‌توان پرچم امت واحده اسلامی را بر بام جهان برافراشته کرد.

در ادامه مولانا اقبال شاه حیدری، رئیس کمیته متحده امن پاکستان ضمن تقدیر از خانه فرهنگ ایران در پیشاور برای برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها، چاپ کتب و نشر مقالات در خصوص وحدت اسلامی گفت: حضور علمای شیعه و سنی و پیروان دو مذهب نمونه عملی و نتیجه برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و تمامی تلاش‌ها در راستای تحقق وحدت اسلامی است.

پیامبر(ص)؛ رحمة للعالمین و محور وحدت

وی ادامه داد: آیات و روایات متعددی در خصوص وجود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام به عنوان رحمةللعالمین(ص) وجود داشته و در کنار آن نام مبارک ایشان، نعمت و رحمتی بزرگ نیز به عنوان محوریت اتحاد امت اسلامی است.

رئیس کمیته متحده امن پاکستان اظهار کرد: وحدت یعنی توجه به مشترکات موجود در مذاهب اسلامی و تمسک به وجود پیامبر اکرم(ص) و پل ارتباطی و نقطه اتصال همه اعتقادات و باورها وجود پیامبر اکرم(ص) خواهد بود.

همچنین مولانا مسکین شاه، رئیس جمعیت علمای اسلام پیشاور(فضل الرحمن) در سخنانی، تأکید کرد: علاوه بر خداوند متعال، قرآن کریم و دیگر مشترکات، حضرت خاتم الانبیاء(ص) محور وحدت امت اسلامی و سرافرازی و سربلندی جهان اسلام است.

در ادامه، شرکت‌کنندگان این مراسم با تأکید بر موضوع کنفرانس اظهار کردند: امروز دشمنان قسم خورده و مزدوران آنان با تکفیر مذاهب اسلامی به ویژه کشور پاکستان درصدد گسترش نزاع در بین فرق اسلامی و برهم‌‌‌‌‌‌‌زدن صلح و آرامش در جامعه هستند. در این برهه از زمان حکمرانان، علما و همه شخصیت‌های تأثیرگذار باید با بصیرت و آگاهی از نقشه‌های شوم دشمنان، راه نفوذ آنان را مسدود کنند.

شرکت‌کنندگان افزودند: تنها راه گریز از افتادن به دام دشمنان وحدت اسلامی، تأسی و پیروی خالصانه و حقیقی از قرآن کریم و سیره حضرت خاتم الانبیاء(ص) و محور قراردادن ایشان برای رسیدن به وحدت عملی اسلامی خواهد بود.

انتهای پیام