صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۰۹۸۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۷

پروژه ساخت یک مسجد در شهر عمیقاً محافظه‌کار دائجو واقع در کره جنوبی باعث شده که تنش بین ساکنان محلی و مسلمانان بالا بگیرد. از جمله این اقدامات هتک حرمت این مکان عبادی با قرار دادن سر خوک در جلوی ساختمان در حال احداث مسجد است.

به گزارش ایکنا به نقل از The Korea Herald، سر خوک بر روی یک صندلی کوچک در بن‌بست یک کوچه مسکونی قرار دارد. دیگری در چند قدمی بالای سطل قرار دارد. بر روی دیوار بنری نصب شده است که روی آن نوشته شده است: ما به شدت با ساخت مسجد اسلامی مخالفیم.

این گوشه کوچک داهیونگ دونگ در شهر محافظه‌کار دائجو در جنوب، محل یکی از شدیدترین درگیری‌های فرهنگی امروز در کره جنوبی است.

گروهی از مسلمانان یکی از املاک اینجا را خریدند و به ساختن مسجد روی آوردند.

اکنون همسایگان بدون هیچ ابزار قانونی برای جلوگیری از آنها، به اقدامات شدید برای بیرون راندن آنها متوسل می‌شوند، این‌بار با هتک حرمت مقدسات اسلامی و قرار دادن سر خوک.

عصر سه‌شنبه بود که معاذ رزاق سر خوک دوم را در کوچه‌ای روبه‌روی نمازخانه موقتی که در محل احداث مسجد ساخته شده بود، پیدا کرد.

اولین بار اواخر ماه گذشته سر لاشه یک خوک در کوچه دیده شد.

این جوان 26 ساله پاکستانی که در دانشگاه ملی کیونگ پوک در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می کند، گفت: همسایگان کره‌ای نیز چندین بار گوشت خوک را در کوچه می‌پختند، ظاهراً برای آزار دانشجویان مسلمان. بعضی در وقت نماز ما موسیقی بلند پخش می‌کردند و پس از پایان ما آن را خاموش می‌کردند.

قرآن کریم از مصرف گوشت خوک نهی کرده است. از آنجایی که خوک‌ها نجس تلقی می‌شوند، قرار دادن سر خوک یا پختن گوشت خوک در نزدیکی مسجد می‌تواند شبیه به تخریب یک مکان مقدس برای مسلمانان تلقی شود.

رزاق گفت که اقدامات خصمانه علیه مسلمانان بیش از یک سال است که ادامه دارد.

همه چیز از سال 2014 آغاز شد

از سال 2014، دانشجویان مسلمان کیونگ پوک از یکی از خانه‌های این کوچه به عنوان نمازخانه استفاده می‌کنند. در دسامبر 2020، ساخت یک ساختمان مسجد با تأیید مقام منطقه آغاز شد. بنا بر این است که مسجدی دو طبقه به ارتفاع 20 متر با مناره‌ای در بالای آن برپا شود. این زمین متعلق به شش مسلمان از پاکستان و بنگلادش است.

رزاق گفت که هدف اصلی از بازسازی ایجاد مکان مذهبی امن‌تر و آرام‌تر برای اقامه نماز است.

وی افزود: ساختمان قدیمی قبلی که تقریباً 150 مسلمان، عمدتاً دانشجویان دانشگاه علوم دینی از آن استفاده می‌کردند، ساختمان مناسبی برای نمازخانه نبود. چندین مشکل مانند نداشتن سیستم سرمایشی و گرمایش از کف وجود داشت. همچنین خانه کوچکی بود، بنابراین بسیاری از دانش‌آموزان مجبور بودند بیرون بایستند.

پس از تکمیل مسجد، ساختمانی که اکنون به عنوان نمازخانه موقت مورد استفاده قرار گرفت، برای اسکان نمازگزاران زن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی همسایگان کره‌ای از این طرح مطلع شدند، به شدت با آن مخالفت کردند. آنها مدعی هستند که آنها سر و صدا و ناراحتی ناشی از نماز مسلمانان را از سر حسن نیت تحمل کردند و اکنون مسلمانان در آستانه تصرف کل محله هستند.

با شکایت روستاییان، اداره منطقه موضع اولیه خود را تغییر داد و در فوریه 2021 دستور اداری برای توقف ساخت و ساز مسجد را صادر کرد.

اما در ماه دسامبر، مالکان مسلمان حکم دادگاه را برای لغو تصمیم اداره منطقه به دست آوردند. در سپتامبر امسال، دادگاه عالی تصمیم دادگاه بدوی را تأیید و مسیر ساخت مسجد را هموار کرد.

با از سرگیری کار، ساکنان شروع به اقدامات افراطی کردند و از نظر فیزیکی مانع کار شدند، مانند مسدود کردن ورودی محل ساخت و ساز با وسایل نقلیه.

ساکنان کره‌ای چه می‌گویند؟

مردی به نام جانگ 62 ساله یکی از همسایه‌های مسجد آینده است. خانه او دو باب با محل ساختمان فاصله دارد.

جانگ گفت: تصور کنید جمعیت زیادی از مردم چندین بار در روز از جلوی درب خانه شما عبور می‌کنند. صدای گپ زدن مردم، راه رفتن و دوچرخه سواری و موتورسیکلت شما را دیوانه می‌کند.

او گفت: حمله به مسلمانان آخرین چاره ساکنان برای حفاظت از محیط زندگی ما است.

جانگ شش سال در این خانه زندگی کرده است. گفت اگر مسجد تکمیل شود نقل مکان می‌کند.

وی مدعی شد که اکنون زمان آن رسیده است که مسلمانان به همسایگان خود احترام بگذارند و افزود: ما در سال‌های گذشته برای احترام به دین آنها سر و صداهای ناشی از نماز را تحمل کرد‌ایم. در سال‌های گذشته در کنار جامعه مسلمانان محله زندگی می‌کردیم و در فصول تعطیلات غذا و هدایا را به اشتراک می‌گذاشتیم. ما از تجمعات آنها شکایت نکردیم.

جانگ گفت: اما ساخت یک مسجد،‌ نمازگزاران مسلمان بسیار بیشتری را به گوشه کوچک این کوچه مسکونی جذب خواهد کرد.

زنی که یک مغازه خشکشویی در آن نزدیکی دارد نیز ابراز نگرانی کرد.

او گفت که خیابان باریک از قبل مملو از دانش‌آموزان مسلمانی است که دوچرخه‌سواری می‌کنند، موتور سیکلت یا وسایل نقلیه دیگر که دسته دسته برای اقامه نماز می‌آیند. این یک منطقه مسکونی است که نمی‌تواند چنین ترافیکی را در خود جای دهد.

این زن افزود: بسیاری از آنها را دیده‌ام که فقط دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌هایشان را در کوچه پارک می‌کنند. دسته دسته می‌آیند و می‌روند. واضح است که این محله کوچک شلوغ‌تر خواهد شد.

برخی دیگر از ساکنان از بوی تند غذا در هنگام تقسیم وعده‌های غذایی مسلمانان برای مراسم مذهبی، اجتماعات و سخنرانی‌ها شکایت داشتند.

رزاق گفت که جامعه مسلمانان پیشنهاداتی را برای کاهش نگرانی‌های خود ارائه کرده است، مانند تجهیز مسجد به دودکش‌های بلند و دیوارها و پنجره‌های عایق صدا. هیچ کدام پذیرفته نشده است.

رزاق تصریح کرد: علی‌رغم تلاش‌های ما برای ایجاد مصالحه، کره‌ای‌ها موضع سختی را در مورد این موضوع حفظ می‌کنند. اکنون برخی از آنها ما را تروریست خطاب می‌کنند و به جای گفت‌وگو، دین ما را مقصر می‌دانند.

احساسات ضداسلامی با وجود چندین بنر و تابلوی ضد اسلامی در محله محسوس بود.

هیچ جایگزین مناسبی وجود ندارد

در حالی که کره‌ای‌ها تلاش می‌کردند مسلمانان را از محله خود دور کنند، همسایه‌ها از دفتر منطقه درخواست کرده‌اند که یک طرح جایگزین برای مسجد پیدا کند.

با این حال، دفتر منطقه برای یافتن مکانی که خواسته‌های مسلمانان را برآورده می‌کند، تلاش کرده که چند مکان از جمله یک ساختمان در چند قدمی دانشگاه که به اندازه کافی بزرگ است حداقل 100 نمازگزار را در آن واحد در خود جای دهد.

رزاق گفت: تقریباً همه محله‌هایی که ما بررسی کردیم با ساخت و ساز مخالفت کردند. در حال حاضر هیچ جایگزین مناسبی وجود ندارد.

حتی با شدت گرفتن بن‌بست بین کره‌ای‌ها و مسلمانان، ساخت و ساز پیشرفت کرده است. در حال حاضر حدود 60 درصد پیشرفت داشته است و انتظار می‌رود در پایان سال جاری کار ساخت این مسجد کوچک به پایان برسد. یعنی اگر با عوامل پیش‌بینی نشده به تاخیر نیفتد.

مردی به نام یانگ، که صاحب یک آپارتمان استودیویی در نزدیکی محل ساخت و ساز است، از قبل تأثیر حضور مسجد را احساس می‌کند.

او گفت: بسیاری از ساکنان اینجا کوچ خواهند کرد. برخی از مستاجران قبلاً تصمیم گرفتند به دلیل مسجد قرارداد خود را تمدید نکنند.

انتهای پیام