صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۱۴۳۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۴
سیدمحمد حسینی:

معاون امور مجلس رئیس جمهور در دومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی، پیاده‌روی اربعین را نمونه عینی تمدن آینده اسلامی دانست و گفت: در پیاده‌روی اربعین عقلانیت، محبت، انسانیت، اخلاق و پیشی گرفتن در خیرات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمحمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهور در دومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی که با عنوان اربعین و تمدن نوین اسلامی امروز ششم خردادماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به زیبایی‌های راهپیمایی اربعین، گفت: این مسئله که راهپیمایی اربعین چه تأثیری بر تمدن‌سازی دارد را باید تشریح کرد.

وی ادامه داد: شهید مطهری معتقدند تمدن جنبه مادی فرهنگ است و فرهنگ جنبه معنوی است و براساس فرهنگ، تمدن ساخته می‌شود. وقتی کسی اعتقاد به نماز دارد مسجد هم می‌سازد. پس فرهنگ در جهت‌دهی امکانات می‌تواند مؤثر باشد. هنرهای مختلف نیز اگرچه برخی از غرب گرفته شده اما می‌تواند جهت‌گیری خاص خود را داشته باشد و آنهایی که می‌گویند هنر برای هنر دروغ می‌گویند و فرهنگ بسیار مهم است.

حسینی تصریح کرد: در راهپیمایی اربعین تفکری را به دنیا عرضه می‌کنیم که اگر در آینده تمدنی ساختیم، تفکر و الگوی ما رفتار و سلوکی است که در پیاده روی اربعین وجود دارد. مردم به هم محبت دارند، فاصله نسلی نداریم، مردم به دنبال کمک به هم هستند و ... . حال وضعیت این را با کشورهایی مقایسه کنید که از نظر صنایع پیشرفته هستند اما از نظر فرهنگی وزارت تنهایی ایجاد کرده‌اند.

وی اضافه کرد: داعش نگاه دنیا را نسبت به اسلام منفی کرد اما وقتی دنیا با فرهنگ اربعین آشنا می‌شود، نسبت به ما احساس تلطیف ‌شده‌ای می‌یابد. در راهپیمایی اربعین شور و نشاط است اما یک مقصد قدسی نیز وجود دارد. فرهنگ سکولار با این موارد سنخیت ندارد. در اربعین همه هماهنگ به مقصد عالی و قدسی امام حسین(ع) می‌روند‌. اینها گم شده غرب است؛ چه بریتانیا باشد چه ژاپن. شاید بتوانند با وزیر تنهایی و مسئول کاهش خودکشی این امور را کاهش دهند اما نمی‌توانند مشکلات فرهنگی خود را حل کنند.

وی اضافه کرد: گزارشی در سال ۲۰۱۷ منتشر شد که تنهایی به اندازه مصرف ۱۵ نخ سیگار در روز مضر است اما ما از ملیت‌ها، گروه‌ها، ادیان و مذاهب مختلف در اربعین زائر داریم که همه عاشق امام حسین(ع) هستند و اهل سنتی که محب اهل بیت هستند دور هم می‌آیند و در راهپیمایی شرکت می‌کنند. در دفاع از حرم، اهل سنت نیز حضور داشتند و شهید شدند. اگر اروپا بالاترین میزان خودکشی را دارد به دلیل مادی گرا بودن آنهاست. وقتی انسان حریص دنیا باشد فقط به بخل و حرص می‌اندیشد. اکنون غرب با روحیه نژادپرستی به دنبال تحقیر دیگران است و گمان می‌کنند صرفاً با دست‌یابی به ذخایر دنیوی می‌توانند بهشت برای انسان بسازند.

معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: اگر داعش انزجار از اسلام ایجاد کرد، اربعین ۱۰۰ درصد جاذبه ایجاد کرده است. در پیاده‌روی اربعین عقلانیت، محبت، انسانیت، اخلاق و پیشی گرفتن در خیرات وجود دارد. خوب‌ها و ابرار در آنجا جمع می‌شوند و ما می‌خواهیم جامعه‌ای بسازیم که همه در آن اینگونه باشند و دیگران را بر خود ترجیح دهند. اگر نمونه عینی نداشتیم و از تمدن اسلامی فقط تئوری پردازی می‌کردیم، خیلی‌ها باور نمی‌کردند؛ ولی این راهپیمایی فراتر از ایران و عراق است و نمونه‌ای از جامعه‌ای است که می‌خواهیم بسازیم.

وی ادامه داد: وقتی می‌گوییم امام زمان هنگام ظهور خود را با امام حسین(ع) معرفی می‌کنند، به این معناست که باید دنیا امام حسین(ع) را شناخته باشد. در هنگام ظهور از پنج فرازی که امام زمان(عج) خود را با آن معرفی می‌کنند، سه فراز در معرفی امام حسین(ع) است. این راهپیمایی امام حسین را به دنیا معرفی می‌کند. این زیارت قبلاً هم وجود داشته اما جنبه فردی داشته مثل حج که در گذشته به شکل حقیقی و ابراهیمی اجرا نمی‌شده و آن منافع را برای جهان اسلام نداشته است اما اکنون جهانی شده و بازتاب جهانی دارد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: رحمت، مؤدت، کمال و انسجام در اربعین وجود دارد و می‌توانیم آن را به جهان عرضه کنیم. اکنون دیگر نمی‌توان گفت انحصار رسانه در دست افراد خاصی است؛ با همت رسانه‌ای می‌توان اربعین را به جهان شناساند و آنهایی که هنوز قلب‌هایشان آماده است را مشتاق و علاقه‌مند کرد. اگر می‌خواهیم مردم دنیا به اهل بیت گرایش پیدا کنند باید زیبایی سخنان اهل بیت را به مردم دنیا نشان دهیم که بخشی از زیبایی معرفت اهل بیت(ع) در اربعین متجلی شده است.

انتهای پیام