رئیس شورای حوزههای علمیه استان تهران با بیان اینکه مهمترین وظیفه ما پیگرفتن اندیشهها و افکار ایشان است، عنوان کرد: تعاریف متعددی برای علوم انسانی مطرح شده است و آنچه را که امروزه علوم انسانی تعبیر میشود، دارای اشکالاتی است.
رشاد با بیان اینکه برخی افراد فلسفه را خارج از علوم انسانی میدانند، تصریح کرد: در مجموعه علوم انسانی سه دسته از قضایای مباحث هستی شناختی، بایدها و نبایدها در حوزههای مختلف و همچنین مباحث شایدها و نشایدها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه علوم انسانی موجود به مباحث فلسفی نیز میپردازد، یادآور شد: بدون توجه به مباحث فلسفی علوم انسانی شکل نخواهد گرفت.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه در تمام رشتهها نیازمند بحث انسان شناسی هستیم، ابراز کرد: هر دانشی از مجموعه نظریهها شکل گرفته و دارای منطق هستند.
وی با اشاره به اینکه منطق زائیده مبانی دانش است، بیان کرد: تحول در هر علمی وامدار این دو مسئله است. مباحث فلسفی در حوزه هستیشناسی بسیار موثر است و انسان در پیوند با هستیشناسی و مبدا باید شناخته شود.
وی با اشاره به اینکه در حوزه مطالعات علوم انسانی با یک خطا و ضعف روبرو هستیم، مطرح کرد: این نقطه ضعف مطرح کردن سلسله مبانی مشترک است که همان مبانی عام هستند.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه این مشکل باید به دست طلاب حل شود، عنوان کرد: طبق بیان آیتالله مصباح، تولید علوم انسانی اسلامی کار اجتهادی است و به دست طلاب و با همکاری دانشگاهیان محقق خواهد شد.
انتهای پیام