به گزارش ایکنا، به دنبال هتک حرمت قرآن کریم و اهانت به مقدسات اسلامی در چند کشور اروپایی و اخیرا در سوئد، وبینار بینالمللی «بررسی اهانت به قرآن از منظر حقوق بشر بینالمللی» امروز یکشنبه ۸ مرداد، به همت این خبرگزاری برگزار شد.
در این وبینار که از ساعت ۱۱ یکشنبه از طریق صحفه خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در آپارات به آدرس iqnanews آغاز شد، محسن قانعی؛ کارشناس مسائل بینالملل با حضور در استودیو مبین، به بیان دیدگاههای خود در این موضوع پرداخت و خلیل حسن؛ تحلیلگر حقوقی بحرینی از سوئد به طور آنلاین پاسخگوی سؤالات این برنامه بود.
این وبینار با سخنرانی مجازی یوسف قاروط؛ نماینده مجلس اعلای شیعیان لبنان در سوئد و باقر درویش، حقوقدان بحرینی و رئیس انجمن حقوق بشر بحرین که از طریق ویدئوکنفرانس به اجرا درآمد، ادامه یافت.
باقر درویش، حقوقدان بحرینی طی سخنرانی ویدئویی خود در این وبینار تأکید کرد که با اَشکال مختلف میتوان هتک حرمت مقدسات چون قرآنسوزی را محکوم کرد؛ یک پیشنهاد هم این است که بین نهادهای جوامع مدنی در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی ائتلافی تشکیل شود که به مقابله با اسلامهراسی و همچنین توهینها به مقدسات اسلامی نظیر قرآن کریم و عقاید مسلمانان بپردازد.
مشروح سخنان باقر درویش در ادامه از نظر میگذرد.
به نام خداوند بخشنده و مهربان
خدمت بزرگواران مسئول و دستاندر کار وبینار خبرگزاری ایکنا و همه علما و فضلای شرکت کننده در آن سلام عرض میکنم و رحمت و برکت خداوند متعال شامل حال شما باشد.
در ایامی که گذشت اتفاقی برای ما رخ داد که جنایتی فجیع علیه یکی از کتب مقدس آسمانی بود که منبع اصلی قانونگذاری در اسلام است و آن قرآن کریم است. در خصوص این جنایت رسانهها اعلام کردند که یکی از افراطگراها نسخهای از قرآن کریم را سوزانده است.
سوئد در توجیه اجازه دادن به وقوع جرم قرآنسوزی در این کشور گفته است که در چارچوب آزادی بیان به وی اجازه این کار را داده است.
در واقع نظیر چنین جرایمی که برای آن توجیهاتی آورده میشود و اجازه دادن به تندروها خواه کسانی که اسلامهراسی را ترویج میدهند و خواه کسانی که مشغول دامن زدن به فتنههای مذهبی و طایفهای هستند با آنها تحت عنوان آزادی بیان تعامل میشود؛ در حالی که در هیچ کدام از حقوق و قوانین بینالمللی مربوط به حقوق بشر توجیهات و دلایل قانونی برای ارتکاب چنین جرایمی وجود ندارد و اجازه چنین رفتاری را نمیدهد.
آنچه روی داد در واقع برخاسته از برداشتی خودسرانه و شخصی است که بسیاری از طرفها، نهادها و کشورها آن را محکوم کردند. سوئد اجازه وقوع چنین جرمی را تحت عنوان آزادی بیان داده است، در حالی که کسی که موضعی برخاسته از ارزشها و اخلاق در قبال رژیم اشغالگر در پیش میگیرد به بهانه دشمنی با یهود تحت پیگرد و آزار و اذیت قرار میگیرد.
همان طور که اگر کسی نسبت به قضیه رواج همجنسگرایی انتقاد کند و نسبت به کسانی که این رفتارهای ناپسند نظیر لواط و ... را رواج میدهند موضع بگیرد به او اجازه چنین کاری را نمیدهند و اینجاست که ما شاهد سیاستهای دوگانه هستیم؛ به نحوی که در طبقهبندی کردارها، سیاست، معیار قرار میگیرد و برخی رفتارها را از فهرست سیاه حذف میکند، رفتارهایی که به واقع و با همه شفافیت سادهترین شکل گفتمان نژادپرستانه و تنفرآمیز است، زیرا این گفتمان منجر به خشونت اعم از خشونتهای سیاسی، فکری و دینی و غیره میشود.
جرم قرآنسوزی ثبات جامعه و دیگر امور را به هم میزند؛ از همین رو در قبال چنین رفتار بسیار زشت و شرمآوری باید نهادهای حقوقی داخلی و بینالمللی و همچنین کشورهای جهان اسلام در وهله نخست و همچنین سایر حکومتها به دنبال صدور فوری یک اعلامیه و سند آرمانها در سازمان ملل باشند که توهین به مقدسات مسلمانان و در رأس آن قرآن کریم را ممنوع میکند و این سند تصویب شود همان طور که سندهای دیگری در خصوص تجارب سابقی تصویب شده که مانع از تکرار سایر رفتارهای مجرمانه میشود.
طبعاً اَشکال مختلف محکومیت قرآنسوزی چه محکوم کردنهای لفظی و زبانی و حتی تحریم کالاهای سوئدی که گونهای از اَشکال اعتراضات مسالمتآمیز، فرهنگی و قانونی است و غیر از آن از بسیاری ابزارها میتوان برای محکومیت هتک حرمتها استفاده کرد و یک پیشنهاد هم این است که بین نهادهای جوامع مدنی در کشورهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی ائتلافی تشکیل شود که به مقابله با اسلامهراسی و همچنین توهینها به مقدسات اسلامی نظیر قرآن کریم و عقاید مسلمانان بپردازد.
ما تأکید میکنیم که چنین جنایتی از نظر حقوقی محکوم است، در اینجا قصد نداریم از برخی قوانین سخن بگوییم که مربوط به برخی کشورهاست و با آن هتک حرمت مقدسات را توجیه میکنند؛ اما به رغم شفاف بودن این مسئله در قوانین بینالمللی اما متأسفانه رویکرد برخی کشورها در تفسیر این قوانین بازی با کلمات برای توجیه این دست جرایم که در راستای جرایم نفرت است و نظیر آن همین حادثه هتک حرمت قرآن کریم است. در هر حال اینها موانعی برای تلاشها در راستای صدور یک سند حقوقی بینالمللی در خصوص ممنوعیت اهانت به مقدسات نیست و تصویب آن امری ممکن است.
در پایان بار دیگر این جنایت را که احساسات میلیونها نفر از مسلمانان در کشورهای مختلف جهان را تحریک کرده است، محکوم میکنیم. بسیار متشکرم و سلام و رحمت خداوند بر شما باد.