صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۱۳۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد

یک معلم قرآن با بیان اینکه در این زمان که امام زمان(عج) غائب است، قرآن کریم به‌عنوان قرآن صامت در مهجوریت قرار دارد، گفت: باید تلاش کنیم مردم با امام زمان(عج) پیوند زده شوند، بنابراین قاریان و حافظان نقش مهمی دارند که باید تمرکز و اهتمام خود را بر بحث مهدویت و تببین و شناخت جایگاه مهدویت و رسیدن به امر فرج، بگذارند.

معلمی شغل نیست؛ یک هنر است که با لطافت روح انسان را در باغ علم و دانش صیقل داده و با زدودن جهل و کاشتن تخم دانایی مسیری زیبا برای آینده او می‌سازد و معلم قرآن ناجی است که دست ما را محکم می‌گیرد و در تاریکی‌ها نور خدا می‌افکند و ما را از گمراهی خارج و به ساحل امن می‌رساند.

به‌مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم خبرنگار ایکنا از لرستان با معصومه حسینی، دانشجوی دکترای زبان و ادبیات عرب و مربی پرورشی دبیرستان بهشت آیین و کانون آزادگان خرم‎آباد به گفت‌‌وگو پرداخته‌ است که در ادامه می‌خوانیم:

این معلم قرآن با اشاره به اینکه در زمینه قرائت ترتیل و تحقیق فعالیت دارد و در مسابقات قرآن کریم دانشجویی، خانواده‌های سپاه و دانش‌آموزی در مرحله شهرستانی، استانی و کشوری طی سال‌های متوالی به رتبه‌های برتر دست یافته‌ است،  گفت: از همان دوره کودکی علاقه‌مند به قرآن شدم و برای حفظ سوره‌های کوتاه جزء 30 قرآن کریم اقدام کردم و بعد از آن در سنین نوجوانی و جوانی فعالیت خود در بخش قرائت ترتیل و تحقیق را آغاز کردم.

این بانوی قرآنی از خواهرش به‌عنوان نخستین مشوق خود برای ورورد به عرصه قرآن یاد کرد و ادامه داد: در این مسیر از محضر اساتیدی از جمله علی نظری، میرزایی الحسینی، علی فتح‌الهی، مهتاب عیدی و همکاران و اساتید قرآنی بزرگواری همچون امین رسولی، سوسن سپهوند، بهاره امیدزاده، زهرا حسنوند بهره‌مند شدم.

حسینی اضافه کرد: در یک خانواده مذهبی رشد کردم و نحوه تربیت مادرم به این‌صورت بود که خودش اعمال و عبادات را انجام می‎داد اما هیچ اجباری برایم وجود نداشت و این نوع برخوردش ایجاد انگیزه کرد و بذر معنویت را در وجودم پاشیده و سبب شد که با اختیار خود و نه از روی اجبار به سمت عبادات و اعمالی مانند نماز خواندن، روزه گرفتن، قرائت قرآن و رعایت حجاب سوق پیدا کنم.

نقش معلم در رشد معنوی و تربیت دانش‌آموزان

این معلم لرستانی در رابطه با نقش معلم در رشد معنوی و تربیت دانش‌آموزان، اظهار کرد: یک معلم برای اینکه بتواند فرایند آموزش را به درستی اجرا کند اول باید نسبت به خودسازی خودش اقدام کند برای نمونه عنصر ادب، قدردانی از دیگران و غنیمت شمردن فرصت‌ها را در وجود خود نهادینه سازد و به تبع آن خواهد توانست بر روی دانش‎آموزان و مخاطبانش نیز تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به اینکه یک معلم باید بتواند با دانش‌آموزان، همکاران و فرزندانش تعامل داشته باشد و با رفتار و کردارش روی افق دید وسیع دانش‎آموزان کار کند، ادامه داد: یک معلم باید خودش مشتاق به کار خیر باشد و در وهله اول خودش شیرینی عبادت، کار خیر و حسنه را بچشد تا بتواند شیرینی آن‌را به متربی نیز بچشاند.

این بانوی قرآنی که متولد سال 1367 است و مقالاتی با موضوعات «نقد و بررسی ترجمه‌ای قرآنی با رویکرد ادبی آواها و القاها در سوره شریفه الزلزله»، «بررسی رابطه بینامتنی قرآن و نهج‌البلاغه»، «بررسی رابطه بینامتنی قرآن و صحیفه فاطمی»، «تجلی ابعاد شخصیتی رسول اکرم(ص) در کلام اهل‌بیت(ع) و «مطالعه تطبیقی ماهیت تعلیم و تربیت در آثار ملاصدرا و مولانا» (با همکاری مجید حسینی) را به رشته تحریر درآورده است، با یادآوری اینکه یک مربی و معلم باید متخلق به فرهنگ و رفتار قرآنی باشد، خودش با قرآن مأنوس و نسبت به قرآن انس و الفت داشته باشد، افزود: برای اینکه قرآن در انسان تأثیر داشته باشد در مرحله اول باید خودمان را مخاطب آیات قرار دهیم وقتی در قرآن صحبت از آسیه همسر فرعون می‎شود با خود بیاندیشیم که سهم من از آسیه بودن چه‌قدر است و یا وقتی صحبت از بهشت یا جهنم می‎شود خود را مخاطب قرار دهیم و اگر چنین شد قرآن تأثیر خود بر انسان را می‎گذارد.

وی با بیان اینکه امامان و ائمه‌اطهار(ع) قرآن ناطق هستند و در زمان ما که امام زمان(عج) غائب است قرآن کریم به‌عنوان قرآن صامت در مهجوریت قرار دارد، گفت: ما باید تلاش خود برای پیوند دادن مردم با امام زمان(عج) را به‌کار بگیریم که در این بین قاریان و حافظان نقش مهمی دارند و باید تمرکز و اهتمام خود را روی بحث مهدویت و تببین و شناخت جایگاه مهدویت و رسیدن به امر شیرین فرج قطب عالم امکان، بگذارند.

انتهای پیام