صفحه نخست

فعالیت قرآنی

سیاست و اقتصاد

بین الملل

معارف

اجتماعی

فرهنگی

شعب استانی

چندرسانه ای

عکس

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

خراسان جنوبی

بوشهر

چهارمحال و بختیاری

خراسان رضوی

خراسان شمالی

سمنان

خوزستان

زنجان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویر احمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

بازار

صفحات داخلی

کد خبر: ۴۲۴۵۲۷۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۸

در باب حقیقت امل، علمای اخلاق می‌فرمایند: حقیقت امل عبارت از یک حالت نفسانی است، لذا این امل و آرزو که تعبیر کردیم، یا رجاء و امید هم این گونه هستند که صفتی از برای نفس هستند؛ یعنی صفت نفس هستند. البته حقیقتش این است که یک حالت بهجت و سروری است که برای نفس حاصل می‌شود. خوب دقّت کنید که امل و رجاء حالت بهجت و سروری هستند که از سببِ خاصی برای نفس حاصل می‌شود که اسمش را حالت می‌گذارند. چه موقع این حالت بهجت و سرور برای نفس حاصل می‌شود که اسمش را علمای اخلاق امل می‌گذارند؟ آنگاه که انسان تصور تحقق شیئ محبوب خودش را می‌کند و در این رابطه قرار می‌گیرد؛ این حالت به او دست می‌دهد. [آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی(ره)]

انتهای پیام